Avatar billede sigyn Seniormester
23. juni 2010 - 11:38 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Logge dato i formular

Jeg har en formular med et tekstfelt, hvori man kan skrive dagens valutakurs. Så kunne jeg godt tænke mig et andet felt på formularen, som logger datoen for indtastningen, så man ikke skal huske at skrive den. Jeg har en fornemmelse af, at det er ret simpelt, men hvordan gør man lige ?
Avatar billede sigyn Seniormester
23. juni 2010 - 12:13 #2
Jeg ved godt, at jeg kan sætte værdien af feltet til Date(), men jeg vil have, at datoen bliver stående indtil der bliver tastet en ny kusværdi i feltet txtValuta, sådan at jeg kan bruge feltet txtDato til at se hviken dato den indtastede Valuta var den gældende. Jeg havde egentlig ikke tænkt at det skulle gemmes i en undeliggende tabel, men det bliver jeg muligvis nødt til af andre årsager.
Avatar billede Ialocin Novice
23. juni 2010 - 12:24 #3
Hej sigyn

Kan dette bruges ?

Private Sub txtValuta_Change()
Me.txtDato.Value = Date
End Sub

Mvh Nicolai
Avatar billede Ialocin Novice
23. juni 2010 - 15:11 #4
Hej sigyn

Eller hvad med dette ?

Tabel: tblDatoer ... med felterne:
DatoID = autonummer
Dato = dato
Valuta = valuta

Forespørgsel: qryDatoer  ... baseret på felterne fra: tblDatoer.
Formular:  frmDatoer ... baseret på forespørgslen qryDatoer.

I formularens "Header" sektion har jeg indsat et ubundet tekstfelt som hedder: txtValuta ... iVBA koden bag feltets "AfterUpdate" hændelse ser således ud:

Private Sub txtValuta_AfterUpdate()

'sæt en ny post
DoCmd.GoToRecord , , acNewRec

'datofeltet på formularen sættes = den aktuelle dato
Me.Dato.Value = Date

'valutafeltet på formularen sættes = valutaen i det ubundne tekstfelt
Me.Valuta.Value = Me.txtValuta.Value

'det ubundne valutafelt tømmes
Me.txtValuta.Value = Null

'indtastningen/loggen/posten gemmes
DoCmd.DoMenuItem acFormBar, acRecordsMenu, acSaveRecord, , acMenuVer70

End Sub

Hermed gemmes den indtastede valuta til senere gennemsyn.

Mvh Nicolai
Avatar billede terry Ekspert
23. juni 2010 - 16:21 #5
if you dont save teh date value in the database then dont see any point in having it on the form. As soon as the record is saved then the value is lost!
Avatar billede sigyn Seniormester
24. juni 2010 - 12:08 #6
Nu tror jeg det begynder at ligne noget. Inden jeg læste jeres sidste 3 kommentarer var jeg selv nået fem til, at jeg var nødt til at have tallene i en tabel, også til senere brug. Tabellen er vist identisk med lalocins forslag, og jeg har sat datofeltets defaultvalue til Date()
Pt. ligger det så som et textfelt i formularen me denne kode: ="Valutakurs € : " & DMax("Kurs";"tblValutakurs") & " gyldig d. " & DMax("KursDato";"tblValutakurs")
Så langt så godt.
Når så man ønsker at taste en ny kusværdi ind, har jeg lavet en knap der åbner en anden formular, baseret direkte på tblValutakurs, hvor jeg kan taste en ny kurs ind, men det ville være smartere, hvis jeg kunne gøre det direktei et textfelt i den oprindelige formular og så bruge AfterUpdate.
Det ligner, at jeg kan bruge noget fra Lacolins forslag der, men jeg kan ikke lige gennemskue, hvordan jeg får det puttet i tabellen.
Avatar billede Ialocin Novice
24. juni 2010 - 13:58 #7
Hej sigyn

Send en mail til mig på nfogt@privat.dk ... så skal jeg returnere et eksempel.

mvh Nicolai
Avatar billede sigyn Seniormester
24. juni 2010 - 14:26 #8
Mail på vej :-)
Avatar billede Ialocin Novice
28. juni 2010 - 10:52 #9
Hej Lene

Hermed et lille "svar" ;o)

mvh Nicolai
Avatar billede sigyn Seniormester
28. juni 2010 - 10:57 #10
Hej Nicolai

Endnu engang tak for hjælpen :-)

Hilsen Lene
Avatar billede sigyn Seniormester
28. juni 2010 - 10:58 #11
Og, jeg har opdaget  den fejl jeg har lavet oppe i #6 (jeg er jo ikke kun interesseret i den højeste kurs) :-)