Avatar billede msl- Nybegynder
22. juni 2010 - 08:53 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Automatisering af hyperlinks mellem ark

Hej Eksperter

Jeg har i ark1, ark2 og ark3 en række fortløbende numre som alle er udtryk for unikke notenumre som står i ark4.

Numrene i de første tre ark overlapper ikke hinanden, men hvilke numre der tilhører hvilket af de tre ark kan variere.

Ark4 indeholder samtlige af numrene.

Er der mulighed for at numrene i de første 3 ark automatisk får tilføjet hyperlink til de tilsvarende numre i ark4?
Avatar billede msl- Nybegynder
22. juni 2010 - 08:57 #1
Jeg havde forestillet mig en løsning hvor excel søgte på hele kolonne A i ark1, ark2 og ark3 og derefter opslog de samme numre i kolonne A i ark4?

Men om der findes et henvisningsværktøj ud over de manuelle hyperlinks i Excel, ved jeg ikke.

Der er forresten tale om Excel 2007.
Avatar billede supertekst Ekspert
22. juni 2010 - 09:01 #2
Via VBA skulle det kunne lade sig gøre - hvis det kunne være en mulighed.
Avatar billede msl- Nybegynder
22. juni 2010 - 09:10 #3
Hvordan det bliver gjort er faktisk ikke så vigtigt :) Der er allerede lidt vba kode i det dokument jeg sidder med.
Avatar billede msl- Nybegynder
22. juni 2010 - 09:14 #4
Og hvis det bliver gjort ved hjælp af de samme funktioner som det manuelle hyperlink, ville det være drøn smart hvis man kunne benytte skærmtip til at oplyse 2 tal som står i henholdsvis kolonne L og M i samme række det givne nummeret gør i ark4.

Gerne opdelt af bindestreg f.eks. Skærmtip: [100 - 200]
Avatar billede supertekst Ekspert
22. juni 2010 - 09:24 #5
Dvs. kolonne L & M er på Ark4?
Avatar billede msl- Nybegynder
22. juni 2010 - 09:26 #6
Ja, skærmtippet skal gerne komme når man holder musen over et af numrene i kolonne A i henholdsvis ark1, ark2 og ark3.

Og når man så endeligt klikker på det givne nummer bliver man smidt til ark 4 på den række hvor det tilsvarende nummer er.

Er det helt umuligt? :)
Avatar billede supertekst Ekspert
22. juni 2010 - 09:37 #7
Vedr. skærmtip er det noget jeg skal eksperimentere lidt med - men ellers skulle det være muligt.
Avatar billede supertekst Ekspert
22. juni 2010 - 09:49 #8
vender tilbage senere - har en opgave jeg skal videre med...
Avatar billede msl- Nybegynder
22. juni 2010 - 09:50 #9
Skærmtippet vil udelukkende være en alletiders bonus :)

Men tror vi skal være opmærksomme på det faktum at numrene i ark1, ark2 og ark3 kan ændres, og bl.a. skabes de ved hjælp af formlen (sidste nummer+1). Der er ikke tale om stationære tal :)
Avatar billede supertekst Ekspert
22. juni 2010 - 10:04 #10
Ok - som sagt -> vender tilbage
Avatar billede newbieatphp Nybegynder
22. juni 2010 - 10:08 #11
Vil lade super om at svare, men måske en hjælp påvej med skærmtippet til løsningen:

    ActiveSheet.Hyperlinks.Add Anchor:=Selection, Address:= _
        "http://www.google.dk/", ScreenTip:="En søgemaskine", TextToDisplay:= _
        "Google"

Så kan man evt. lave en sammenkædning i en celle, hvis det skulle være værdi fra celle 3 til celle 4 fx. =sammenkædning(C3;"-";C4)
også ændre ScreenTip:=range("D4").Value
Avatar billede supertekst Ekspert
22. juni 2010 - 11:44 #12
alternativ - uafhænig af hyperlinks - indsættes i ThisWorkbook.

Skærmtip vises p.t. i StatusBar - alternativer:
- i kommentarer, der oprettes automatisk
- userform (minimalistisk, der sværver over arkene)

Private Sub Workbook_SheetBeforeRightClick(ByVal Sh As Object, ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
    If InStr(Target.Address, ":") = 0 And ActiveSheet.Index < 4 Then
        If Target.Column = 1 And IsNumeric(Target.Value) = True And Target.Value <> "" Then
            ark4Ræk = søgArk4(Target.Value)
            If ark4Ræk > 0 Then
                ActiveWorkbook.Sheets(4).Activate
                Range("A" & CStr(ark4Ræk)).Select
                Cancel = True
            End If
End Sub
Private Sub Workbook_SheetDeactivate(ByVal Sh As Object)
    Application.StatusBar = ""
End Sub
Private Sub Workbook_SheetSelectionChange(ByVal Sh As Object, ByVal Target As Range)
Dim nr As Long, ark4Ræk As Long, info As String
    Application.StatusBar = ""

    If InStr(Target.Address, ":") = 0 Then
        If Target.Column = 1 And IsNumeric(Target.Value) = True And Target.Value <> "" Then
            ark4Ræk = søgArk4(Target.Value)
            If ark4Ræk > 0 Then
                With ActiveWorkbook.Sheets(4)
                    info = .Cells(ark4Ræk, 12) & " - " & .Cells(ark4Ræk, 13)
                    Application.StatusBar = info
              End With
            End If
End Sub
Private Function søgArk4(nr)
    fejlkilde = "findCelleAdr"

    With ActiveWorkbook.Sheets(4).Range("A1:A65000")
        Set c = .Find(nr, LookIn:=xlValues, LookAt:=xlWhole)
        If Not c Is Nothing Then
            søgArk4 = c.Row
        Else
            søgArk4 = 0
        End If
    End With
End Function
Avatar billede msl- Nybegynder
24. juni 2010 - 16:32 #13
Skærmtippet fungerer rigtig fint, kanon idé med at smide det ned i statuslinjen, så er vi jo tilmed fri for at den skulle overlappe en eventuel tekst i cellerne når markøren holdes over nummeret :)

Hvad angår hyperlinks, er det på nogen måde muligt?
Avatar billede supertekst Ekspert
24. juni 2010 - 16:40 #14
Vender tilbage...
Avatar billede supertekst Ekspert
25. juni 2010 - 10:59 #15
Rem OPRET HYPERLINKS
Rem ================
Private Sub workbook_activate()
Dim arkNr As Byte, ræk As Long, nr As Long, ræk4 As Integer, tipTekst As String
    For arkNr = 1 To 3
        ActiveWorkbook.Sheets("Ark" & CStr(arkNr)).Select
        For ræk = 1 To 65000
            If Cells(ræk, 1) = "" Then
                Exit For
            Else
                nr = Cells(ræk, 1)
                ræk4 = søgArk4(nr, tipTekst)
                If ræk4 > 0 Then
                    Cells(ræk, 1).Select
                    opretHyperLink ræk4, tipTekst
                End If
        Next ræk
    Next arkNr

MsgBox ("Hyperlinks er opbygget")
End Sub
Private Sub opretHyperLink(række, tipTekst)
    ActiveSheet.Hyperlinks.Add Anchor:=Selection, Address:="", SubAddress:= _
        "'Ark4'!A" & CStr(række), ScreenTip:=tipTekst
End Sub
Private Function søgArk4(nr, tipTekst)
    fejlkilde = "findCelleAdr"

    With ActiveWorkbook.Sheets(4).Range("A1:A65000")
        Set c = .Find(nr, LookIn:=xlValues, LookAt:=xlWhole)
        If Not c Is Nothing Then
            søgArk4 = c.Row
            tipTekst = .Range("L" & CStr(søgArk4)) & "-" & .Range("M" & CStr(søgArk4))
        Else
            søgArk4 = 0
            tipTekst = ""
        End If
    End With
End Function
Avatar billede msl- Nybegynder
25. juni 2010 - 11:03 #16
Hvordan aktiveres ovenstående? :)
Avatar billede supertekst Ekspert
25. juni 2010 - 11:08 #17
Indlægges i Thisworkbook i VBA - opstartes når filen åbnes
Avatar billede msl- Nybegynder
25. juni 2010 - 11:25 #18
Den kommer rigtigt nok med en popup når jeg åbner dokumentet, men tallene i kolonne A bliver ikke omdannet til hyperlinks på de 3 første ark (som skal henvise til det 4. ark)
Avatar billede supertekst Ekspert
25. juni 2010 - 11:34 #19
mystisk - jeg oplever at hyperlinks indsættes som de skal.

Meddelsen kommer når opbygningen er udført. Er der ikke en lille streg under talle i kolonne A.

Elles er du velkommen til at få min model -
send en mail - @-adresse under min profil.
Avatar billede supertekst Ekspert
25. juni 2010 - 14:14 #20
nogen afklaring?