Avatar billede kgndksv Juniormester
19. juni 2010 - 13:43 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til oprettelse af simpel forespørgsel/formular

Hej
Jeg er tæmmelig ny i Access, har ok styr på Excel + VBA i Excel.

Jeg har en tabel med følgende oplysninger:
ID - auto
Gruppenavn - tekst
Medarbejdernavn - tekst
Dato - Dato
Uge - Tekst
møde-kl - Kort tidsformat
Fri-kl - Kort tidsformat

Der er ca. 200 poster

Jeg vil lave en formular(eller hvad det nu hedder) hvor i jeg kan definere hvilken gruppe, dato eller uge, jeg vil se data fra fra tabellen. Udfra disse valg skal jeg så kunne se de oplysninger der svar til de kriterier som er sat op.
Oplysningerne skal vises således:

Gruppenavn - Dropdown
Dato - Dropdown
Uge - Dropdown

Medarbejdernavn  Møde-kl  Fri-kl
---------------  -------  ------

200 point til den der kan forklare mig hvordan det skal laves!!
Men jeg advarer Jer - Jeg er helt grøn indenfor Access
Avatar billede mugs Novice
19. juni 2010 - 14:49 #1
Du laver en forespørgsel (Query) med alle relevante felter. På denne forespørgsel laver du en formular. Find ikonet for autoformular /-rapport på menulinien og lav en autoformular. Denne kan du så redigere senere, så den har det ønskede layout.

I forespørgslen kan du nu opsætte kriterier på flere måder. Ved i kroteroelinien at indtaste [], bliver du promptet for en indtastning, og du vil kun se de records der matcher.

Du kna også lade forespørgslen henvise til din formulr således:

[Forms]![formularnavn]![feltnavn]
Avatar billede kgndksv Juniormester
20. juni 2010 - 01:23 #2
Hvordan kan jeg gøre således at kun en af hver gruppenavn fremkommer i form felt navn?
Avatar billede kgndksv Juniormester
20. juni 2010 - 01:55 #3
Når jeg opretter en kombiboks hvor jeg vil kunne vælge gruppe(som jeg prøver at binde til den tabel hvor i gruppenavn findes) og prøver at lave tekstboks på formularen som bindes til medarbnavn i forspørgelsen og så laver en knap der kører forespørgslen igen virker det ikke... Ved overhovedet ikke om det er korrekt det jeg gør?

Autoformular hvad er det egentlig? er det bare en designformular? eller er det en slags guide?
Avatar billede kgndksv Juniormester
20. juni 2010 - 01:56 #4
Beklager min uvidenhed...
Avatar billede mugs Novice
20. juni 2010 - 09:14 #5
Her er et fremragende eksempel på en søgefunktion. Rul lidt ned til "Filter- og søgefunktion":

http://www.makeiteasy.dk/pages/Download.aspx

Du kna tage en kombinationsboks fra værktøjslinien og i egenskaber give den en postkilde. S'ørg for, at dine guider er slået til. Det gør du i værktøjslinien, og så kommer der en guide. Hvis der er flere forekomster af f.eks. gruppenavn, skal din SQL sætning begynde med:

Select Distinct.....

så får du kun een forekomst af hver data.

En autoformular er en formular som Access selv danner og åbner i formularvisning. Jeg synes det er den nemmeste måde at lave en formular på.
Avatar billede kgndksv Juniormester
21. juni 2010 - 21:36 #6
hmm... Jeg har lavet en tabelformat-formular. Når jeg prøver at oprette en kombibox som skal indeholde "grupperne" opretter jeg den gennem en guide og siger at den skal vælge data fra tabellen.
Herefter kommer rækkekilde i egenskaber for kombiboksen til at hedde dette:
SELECT [Vagtliste].[Id], [Vagtliste].[Gruppe] FROM Vagtliste ORDER BY [Gruppe];

Hvis jeg så ændre det til:
SELECT DISTINCT [Vagtliste].[Id], [Vagtliste].[Gruppe] FROM Vagtliste ORDER BY [Gruppe];

Skulle det så blive de unikke poster fra kolonnen gruppe?
Det virker ikke i hvert fald ikke?

Hvordan filtrer jeg den data som tabelformat-formularen er baseret på ved at vælge data i kombiboksen?
Avatar billede mugs Novice
21. juni 2010 - 21:45 #7
Prøv at undlade feltet ID. Du vælger jo id som Distinct, og det er jo ikke nødvendigt.
Du kan evt. prøve at lade feltet id komme til sidst i din SQL
Avatar billede kgndksv Juniormester
21. juni 2010 - 23:33 #8
nu virker det med denne:

SELECT DISTINCT [Vagtliste].[gruppe], [Vagtliste].[Gruppe] FROM Vagtliste;

Hvordan får jeg nu værdien i denne komboboks flettet sammen med dataen i detaljesektionen, således at disse data bliver filtreret?
Avatar billede kgndksv Juniormester
21. juni 2010 - 23:59 #9
... altså dataen i detaljesektionen skal filtreres således at kun de linjer der i tabellen indeholder tilsvarende værdi som den kombiboksen indeholder kun vises
Avatar billede mugs Novice
22. juni 2010 - 07:36 #10
Me.Filter = "DIN COMBO = '"DIN COMBO & Me!DIN COMBO & "'"
Me.FilterOn = True
Avatar billede kgndksv Juniormester
21. juli 2010 - 12:42 #11
Sender du et svar
Avatar billede mugs Novice
23. juli 2010 - 07:55 #12
Tak