Avatar billede geddar Nybegynder
18. juni 2010 - 10:57 Der er 1 kommentar

VBA - opdatér PPT fra Excel-fil

Jeg har et lille problem.

Jeg skal have lavet ca. 176 ppt-præsentationer ud fra 176 Excel-filer, hvor jeg bruger kæder.

Strukturen i både Excel og ppt er ens, så det eneste der ændres at selve rådata (som så opdaterer de figurer jeg har lavet) og filnavne.

En god kammerat er ved at se på noget loop-halløj. Jeg er dog lidt presset på tide, så jeg er ved at se på en løsning, hvor jeg kopierer ppt-filerne, og så ændrer en sti og filnavn i en VBA-kode jeg er faldet over, så kæderne i den kopierede fil ændres til at komme fra den sti og fil jeg henviser til.

Indtil nu fungerer en smule af det: Jeg har et par kæder, der refererer til et par celler, og de bliver opdateret som de skal. Men jeg har så et par grafer, der til gengæld IKKE gider blive opdateret. Kæden går ganske enkelt i stykker.

Koden jeg bruger hedder:

  Sub ChangeExcelSource()

  Dim i As Integer
  Dim k As Integer

  ' Create a variable to store the worksheet reference string.
  Dim linkname As String

  ' Create a variable to store the position of the worksheet
  ' reference in the .SourceFullName property of the OLEFormat
  ' object.
  Dim linkpos As Integer

  ' Set a For loop to go from slide 1 to the last slide in the
  ' presentation.
  For i = 1 To ActivePresentation.Slides.Count

      ' Select the slide based on the index value.
      With ActivePresentation.Slides(i)

        ' Loop through all the objects on slide.
        For k = 1 To .Shapes.Count

            ' Use only shapes on the slide.
            With .Shapes(k)

              ' If the shape's type is an OLE object then...
              If .Type = msoLinkedOLEObject Then

                ' Change the path to new source and set the update
                ' type to Automatic. First find where the worksheet
                ' reference is, and then store it in linkname. Next
                ' assign the new path and concatenate the chart name
                ' to the end of the path.
                With .LinkFormat

                ' Find where in the source path string the
                ' character "!" occurs, and assign the position
                ' to the variable linkpos.
                linkpos = InStr(1, .SourceFullName, "!", _
                    vbTextCompare)

                ' Assign linkname to worksheet reference at the
                ' end of the source file path.
                linkname = Right(.SourceFullName, _
                    Len(.SourceFullName) - linkpos)
                .SourceFullName = "C:\Users\Peter\Desktop\TEST\Dataark 7013 brandetest.xlsx!" & linkname
                    .AutoUpdate = ppUpdateOptionAutomatic
                End With

              End If

            End With

        Next k

      End With

  Next i

  ' Update all links in the presentation, so that the changes are
  ' visible and the source file locations are correct on the screen.
  ActivePresentation.UpdateLinks
  End Sub

Er der nogen, der har en idé om hvorfor graferne ikke fungerer?

På forhånd tak!

Mvh Peter
Avatar billede enriko Nybegynder
08. juli 2010 - 00:05 #1
Hej Geddar,

Jeg har desværre ikke noget svar vil jeg sige, men jeg knokler faktisk også med det samme problem., hvor jeg  har excel filer der er ens men kun rå data der adskiller dem.

Det jeg gør, er at starte pivot table funktionen og så kan jeg hente data`ene derfra med min makro og opretter charten og gemmer charten som et billed på en mappe jeg har på skrivebordet.

Så har jeg så siddet og leget lidt med vba powerpoint hvor det lykkedes mig at få makroen til at hente det enkelte billeder og sætte dem i bestemte sider , hvor makroen også sørger for titel og description på alle slide.

Jeg er nybegynder , men det lykkedes mig at skrive noget kode der virker.

Bekendt med pivot tabel?

Beklager hvis ikke det er noget relevant