Avatar billede b4r0n3n Nybegynder
18. juni 2010 - 09:28 Der er 8 kommentarer

Ændre computernavn ved first boot

Hej!

Jeg skal lave et script der ændrer computerens navn når den booter op, men kun én gang (dvs næste gang den bliver bootet).
Hvad er cmd for at skifte computernavn? Og hvor skal jeg pille i reg db for at få computeren til at køre scriptet? Mener der er noget der hedder RunOnce et eller andet sted.

Jeg forestiller mig at have en batch fil i roden, som så bliver kørt under boot up.

Der er gode point for hurtigt svar, da jeg skal bruge det senere idag.
Avatar billede b4r0n3n Nybegynder
18. juni 2010 - 09:29 #1
Hov, jeg glemte at sige at man selv skal kunne angive navnet!
Avatar billede b4r0n3n Nybegynder
18. juni 2010 - 09:31 #2
Ih, jeg mener indtaste navnet, når den kører scriptet.
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2010 - 09:53 #3
b4r0n3n (10.545 point. Point ude: 1.190)
Avatar billede Jensen DK Novice
18. juni 2010 - 12:38 #4
Du har uafsluttede spørgsmål tilbage i 2004 så det er ikke sikkert at der er nogen der vil hjælpe dig.
Avatar billede b4r0n3n Nybegynder
18. juni 2010 - 12:53 #5
Jeg har ikke været logget ind siden 2005. Jeg aner ikke hvor de resterende point ligger henne.
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2010 - 14:47 #6
http://www.eksperten.dk/list/spoergsmaal/b4r0n3n

alle dem der ikke er grønne bør du kigge på.

m.v.h
Avatar billede b4r0n3n Nybegynder
18. juni 2010 - 15:02 #7
Så er der ryddet op :)
Avatar billede collin Nybegynder
19. juni 2010 - 13:32 #8
Denne script gjorde det meget nemt. Men jeg vil advare om, at det at lægge en pejler til filen i HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\RunOnce gav mig store problemer med genstart, fejl besked og meldinger om korrumperet reg database og systemet skulle reparere sig selv et par gange før den kørte igen. Men det er Windows 7 jeg kørte den på - det kan godt være den er mere hysterisk end XP. Her er scriptet:

with Wscript.CreateObject("Wscript.Network")
    sNewName = inputbox("Enter New Computer Name","Change Computer Name", .Computername)
end with

Set oShell = CreateObject ("WSCript.shell")

sCCS = "HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\"
sTcpipParamsRegPath = sCCS & "Services\Tcpip\Parameters\"
sCompNameRegPath = sCCS & "Control\ComputerName\"

With oShell
.RegDelete sTcpipParamsRegPath & "Hostname"
.RegDelete sTcpipParamsRegPath & "NV Hostname"
.RegWrite sCompNameRegPath & "ComputerName\ComputerName", sNewName
.RegWrite sCompNameRegPath & "ActiveComputerName\ComputerName", sNewName
.RegWrite sTcpipParamsRegPath & "Hostname", sNewName
.RegWrite sTcpipParamsRegPath & "NV Hostname", sNewName
End With ' oShell

MsgBox "Computer name changed, please reboot your computer"

Held og lykke.