Avatar billede loukas Mester
18. juni 2010 - 05:55 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hurtig upload med eller uden component

Jeg har brugt Dundas til at uploade billederene med.
Når billederne er uploadet bliver de kopieret i 2 eksemplarer mere. 1 lille thumbnail og en lidt større.
Til det bruger jeg asp.Net
Sådan her sker det.
1.billedet bliver uploadet
2.Redirecter til en asp.Net som laver en kopi af billedet i en mindre udgave.
3.Redirecter igen til en asp.Net som kopiere og laver billedet mindre.

Det virker som det skal, men det tager for lang tid. Der er ofte tale om mange billeder som skal uploades på denne måde.

Jeg håber nogen har en god idé eller løsning. Det gør ikke noget hvis det er i asp.Net eller der skal købes komponenter eller lign.

Bare det kommer til at gå hurtigere.
Avatar billede keysersoze Guru
18. juni 2010 - 07:51 #1
har du målt på præcis hvad det er der tager tid? Som udgangspunkt ville jeg ikke resize ved uploade med først når billederne skal vises - så sparer du i hvert fald både 2 og 3.
Avatar billede loukas Mester
20. juni 2010 - 16:22 #2
Jeg har prøvet at resize billeder når de skal vises/bruges.
Men der er tale om ca. 3000 billeder og 2500 besøg i døgnet (ikke Hits).
Så det belaster serveren meget hele tiden at skulle resize billederne.
Avatar billede keysersoze Guru
20. juni 2010 - 21:32 #3
de tal fortæller ikke meget om hvor mange billeder der så vises - men det lyder trods alt ikke vanvittig voldsomt så hvis det kan presse serveres så meget at det kan mærkes kunne der måske overvejes en bedre host. Benytter du ASP.NET til resizen bør du også kunne kigge på caching af billederne.

Hvis du stadig ikke ser det som en mulighed er du nødt til at måle på præcis hvor det går langsomt - men det lyder i hvert fald ikke videre smart at du redirecter fra 2 til 3 når begge resizes kan ske i én handling.

Du har lagt spørgsmålet i ASP så jeg er selvfølgelig i tvivl om du benytter ASP til selve uploaden og så redirecter til ASP.NET - men også disse punkter bør du kunne samle til 1; Hvis du uploader med ASP er der en vis sandsynlighed for at du også har adgang til et ASP image-komponent så du kan skære ASP.NET resize-delen helt fra og altså håndtere alt på én ASP-side - uploader du med ASP.NET bør du også kunne skære det hele ned til én side da upload og resize kan samles på en og kun en side.
Avatar billede loukas Mester
12. juli 2010 - 13:51 #4
Det er 4 billeder på hver side den skal resize.

Jeg UPLOADER med ASP og DUNDAS UPLOAD,
når billedet er uploadet redirecter jeg til ASP.NET.
Med ASP.NET resizer jeg billedet til yderligere 2 størrelser.
ét helt lille thumbnail og ét lidt større thumbnail.
Så billedet findes i 3 størrelser på serveren.

1. stort billede (ca.500x800px) som bliver uploadet
2. lille thumbnail (ca. 80x100px)
3. thumbnail (ca. 250x350px)
Avatar billede keysersoze Guru
12. juli 2010 - 19:32 #5
Det gjorde mig desværre hverken klogere eller gør mig i stand til at give et bedre svar end i #3.
Avatar billede loukas Mester
03. oktober 2010 - 12:21 #6
Jeg har samlet det hele,
så det sker i én procces
Avatar billede keysersoze Guru
03. oktober 2010 - 13:05 #7
tak for hjælpen...