Avatar billede cool_code Nybegynder
15. juni 2010 - 14:51 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvad laver disse kommando på min MySQL DB på Linux?

Hej

Måske jeg har ramt forkert kategori, så må i lige sige til. Nu har jeg konverteret mine MySQL databaser over på Windows, men kan ikke finde nogle tilsvarende kommandoer der gør det samme som nedenstående. Er der nogle der kan forklare mig hvad de gør og hvordan jeg tilsvarende laver dem på Windows:

1) Arkivering eller .. ??
  /usr/local/dme/bin/dump_db
  rm -f minDatabase_`date '+%B' --date='-7 months'`.log.tar.gz

2) Backup eller .. ??
tmpfile=tmp$$
if (/usr/local/mysql/bin/mysqldump -uroot --opt minDatabase | gzip -c > $tmpfile); then
    mv -f $tmpfile minDatabase_`date '+%B.%Y' --date='-6 months'`-`date '+%B.%Y'`.sql.gz
fi

Hvem kan hjælpe med at afklare hvad det betyder og hvordan jeg laver windows version af dette. Jeg har oplevet mine MySQL databaser bliver enormt store efter skiftet - højst sandsynligt fordi jeg ikke har sat dette op.

\\cool_code
Avatar billede arne_v Ekspert
15. juni 2010 - 15:12 #1
mysqldump paa fra maskinen og mysql paa til maskinen boer virke uden problemer (hvis samme MySQL version)
Avatar billede cool_code Nybegynder
15. juni 2010 - 15:20 #2
Hej Arne

Tak for inputtet. Det er samme MySQL version der er, men jeg tror ikke helt jeg forstod det du skrev alligevel. Kan du uddybe det?

\\cool_code
Avatar billede arne_v Ekspert
15. juni 2010 - 15:26 #3
Helt normal mysqldump som beskrevet i MySQL manualen.

Drop gzip etc..
Avatar billede arne_v Ekspert
15. juni 2010 - 15:27 #4
Avatar billede cool_code Nybegynder
15. juni 2010 - 15:49 #5
Hej Arne

OK, så jeg laver blot et dump med de ønskede parametre og glemmer GZIP etc, men jeg er kan ikke lure hvad linien i hhv. 1 og 2 laver:

1) rm -f minDatabase_`date '+%B' --date='-7 months'`.log.tar.gz
Jeg går udfra den "sletter" en fil, men hvad gør den med de 7 måneder? Er det en fil mere en 7 måneder gammel den fjerner (dvs den først fjerner en fil om måneden? Hvad betyder +%B?

og

2) mv -f $tmpfile minDatabase_`date '+%B.%Y' --date='-6 months'`-`date '+%B.%Y'`.sql.gz
Men hvad gør den her? Flytter den en fil eller noget indhold? Og hvad betyder %Y?

Kan nu se at jeg nok er ovre i Linux filbehandling og ikke så meget MySQL :-), men håber du kan hjælpe. Jeg skal jo have lavet det samme på Windows. Kan dog ikke lige forstå hvor oprydningen foregår (hvad der gør mine databaser på Windows markant større 8på blot nogle måneder) end dem jeg i flere år har haft kørende  på Linux

\\cool_code
Avatar billede arne_v Ekspert
15. juni 2010 - 15:53 #6
rm = slet
mv = omdoeb

det er tilsyneladende noget for at gemme et antal backups under forskellige navne

er det relevant?
Avatar billede cool_code Nybegynder
15. juni 2010 - 16:08 #7
Hej

Det var mest nok for at se om det var den der sikrede mindre databaser, men det er det ikke....

smider du et svar - tsk for hjælp til opklaringen.

\\cool_code
Avatar billede arne_v Ekspert
15. juni 2010 - 16:15 #8
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
15. juni 2010 - 16:15 #9
gzip goer at dump'en fylder mindre