Avatar billede proviben Novice
14. juni 2010 - 11:01 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

MySQL 5.0 query

//1
$res = mysql_query("SELECT * FROM abcliste WHERE no LIKE '%$nummer%' ORDER BY hn ASC LIMIT 1");
//

//2
$res = mysql_query("SELECT * FROM abcliste WHERE no LIKE '%201%' ORDER BY hn ASC LIMIT 1");
//

echo "{$nummer}";
//

Jeg kan ikke få mysql query nummer 1 til at fungere, dog virker query nummer 2 fint. Jeg kan fint hive $nummer frem via echo.

Nogen som har et bud på en løsning?
Avatar billede showsource Seniormester
14. juni 2010 - 11:21 #1
Mit råd: Altid adskille php fra sql/html etc.

$res = mysql_query("SELECT * FROM abcliste WHERE no LIKE '%".$nummer."%' ORDER BY hn ASC LIMIT 1");

eller, som jeg foretrækker:

$sql = "SELECT * FROM abcliste WHERE no LIKE '%".$nummer."%' ORDER BY hn ASC LIMIT 1";

$res = mysql_query($sql) or die (mysql_error());
Avatar billede proviben Novice
14. juni 2010 - 11:36 #2
Ja det er den rigtige struktur.

Den tilpassede query virker dog ikke

"LIKE '%".$nummer."%' ORDER"

men dog med

"LIKE '%201' ORDER"
Avatar billede arne_v Ekspert
15. juni 2010 - 00:49 #3
Hvis du nu udskriver den SQL inden du udfoerer den hvordan ser den saa ud?
Avatar billede proviben Novice
17. juni 2010 - 07:58 #4
"udskriver den SQL inden du udfoerer den"

Jeg er ikke helt med, kan du uddybe det?
Avatar billede proviben Novice
17. juni 2010 - 08:53 #5
Har fundet fejlen som var relateret til et dubleret index i databasen.
Har slettet det ene index og nu virker alt.
Mange tak for hjælpen til alle.
Avatar billede proviben Novice
17. juni 2010 - 12:18 #6
.