Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2010 - 19:52 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Ubuntu install på USB stick?

Jeg vil gerne have installeret Ubuntu på min USB stick. Altså det skal ikke være en LiveUSB (Den hvor man starter ubuntu og så mister mange alle sine indstillinger og filer når den lukkes.

Det skal en rigtig install med indstillinger, filer og brugere. Jeg prøvede at installere det på min 16 gb usb stick med succes, men når jeg booter den fra en anden computer kommer der bare sort skrærm med en underscore der blinker.

Selve meningen med det var at jeg skulle have et lille styresystem som jeg kan have med rundt omkring til computere, hvis jeg nu ikke vil bruge deres indbyggede Windows.

Er der nogle der kan hjælpe mig med at få mit ønske opfyldt?
Avatar billede claes57 Ekspert
13. juni 2010 - 20:55 #1
http://www.bootdisk.com/pendrive.htm
og så kopiere ubuntu ind, så den startes fra autoexec.bat

eller - gå den korte vej - flyt dine data til portable - så kan de køre på alle win-maskiner (du får bare din egen startmenu i systembakken). Den bruger jeg selv - og det virker med firefox, thunderbird, openoffice, og meget mere. Opdateringer kan dog være lidt kryptisk at gennemføre.
http://www.lupopensuite.com/
Du sparer pladsen til et komplet os - kun den lille menu fylder.
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2010 - 21:05 #2
"http://www.bootdisk.com/pendrive.htm
og så kopiere ubuntu ind, så den startes fra autoexec.bat"

Hvilken method?
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2010 - 21:13 #3
Og den USB jeg skal flytte Ubuntu over på, skal det være en installeret version, eller en LiveUSB man kan installere fra?
Avatar billede claes57 Ekspert
13. juni 2010 - 21:55 #4
den enkle er at dele usb op i to partitioner, så du har en til data (skrivbar) og en til en live-cd med ubuntu.

Ellers - så formater med hp-systemet og indlæs ubuntu på den - så skulle de fleste maskiner kunne boote på a-drev, og starte.
Avatar billede Slettet bruger
15. juni 2010 - 16:30 #5
Nu går det da helt galt..
Ubuntu "forsøger" at formatere USB'en før install, men returnere senere at det mislykkedes at "mount" USB og det gør det ved 15%(Lige før "Kopiere filer")

Hvad kan jeg gøre ved det så ? :/
Avatar billede Slettet bruger
15. juni 2010 - 17:50 #6
USB'en er foresten lige blevet formateret med HP's tool, så der er intet problem. Men jeg tror den går galt mens den konvertere FAT32 eller NTFS til Ext4, og så er man jo ligevidt..
Avatar billede Slettet bruger
15. juni 2010 - 20:47 #7
Jeg ved godt det ligner lidt at jeg spammer denne tråd. Men jeg har fået taget et screenshot af fejlen, som i måske ville kunne få mere viden om mit problem om..

http://frax.dk/Screenshot.png
Avatar billede claes57 Ekspert
16. juni 2010 - 10:11 #8
http://www.debuntu.org/how-to-install-ubuntu-linux-on-usb-bar
du skal have en livecd med ubuntu, og derfra formatere usb'en nøjagtig som der skrives i artiklen, og så i øvrigt følge den slavisk.
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2010 - 14:16 #9
Det ser ikke ud til at den vil det samme som i tutorial'en. Er der andre muligheder?
Avatar billede claes57 Ekspert
17. juni 2010 - 11:47 #10
det er nok fordi man skal køre det fra linux, og hvis ikke man der kan finde de rigtige navne på usb'en, så går det ikke.
Jeg kan desværre ikke komme det nærmere - med ubuntu.
MEN - Mandriva er direkte bygget til at køres fra usb. Desværre er deres færdig-til-brug usb udgået, men hent iso-filen, og den skulle være enkel at installere på usb.
http://mandriva.dk.malavida.com/d4961-download-gratis-linux
Avatar billede Slettet bruger
01. juli 2010 - 00:24 #11
Jeg beklager at jeg ikke lige har fået svaret på beskeden.. Jeg har lige haft så meget, men jeg vil tage at prøve Mandriva, da det lyder som en fornuftig idé
Avatar billede Slettet bruger
26. juli 2010 - 15:43 #12
Efter at jeg prøve Ubuntu på et andet USB stick, var det ingen problemer... Så skal det uddeles points alligevel :P
Avatar billede claes57 Ekspert
26. juli 2010 - 17:11 #13
du lægger bare et svar selv...
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2010 - 01:04 #14
Nej, du skal have points for hjælpen
Avatar billede claes57 Ekspert
27. juli 2010 - 12:21 #15
ok, da.
God sommer...
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2010 - 20:37 #16
I lige måde :)