Avatar billede denniswiencken Nybegynder
13. juni 2010 - 13:32 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Profilbillede både upload og database

Hej :), Fandt tusinde tråde om det her men desværre ikke et tilfredsstillende svar, så slagt mig nu ikke når jeg tager dette emne op igen :)

Jeg har en profil side og selvfølgelig en edit profile, men jeg kunne godt tænke mig at man kunne uploade et billede som profil billede.

Der skal kun være et billede pr bruger, og ud over at ligge den i image/user/profilepics mappen skal filens sti også smides op i databasen under tabellen users og feltet avatar for vedkommende der er logget ind og kunne godt bruge lidt hjælp her til :)
_____________________________________________________
edit_profile.php
____________________________________________________
<?php
session_start();
include "db_connect.php";
include "header.php";
include "navigation.php";

if($_SESSION['id'])
{

    $sql="SELECT * from `users` WHERE `id`='".$_SESSION['id']."'";
    $res=mysql_query($sql);
    $row=mysql_fetch_assoc($res);

    if(!$_POST['update'])
    {
    ?>
    <form method="post" action="edit_profile.php">
    <br/><strong>Rediger profil</strong><br/><br/>

    <label for="first">Fornavn</label>
    <input id="first" type="text" name="first" maxlength="32" value="<?php echo $row['first']; ?>">
    <br>
    <label for="last">Efternavn</label>
    <input id="last" type="text" name="last" maxlength="32" value="<?php echo $row['last']; ?>">
    <br>
    <label for="email">Email</label>
    <input id="email" type="text" name="email" maxlength="255" value="<?php echo $row['email']; ?>">
    <br>
    <label for="about">Profiltekst</label><br>
    <textarea id="about" cols="40" rows="6" name="about"><?php echo $row['about']; ?></textarea>
    <br>
    <input type="submit" name="update" value="Updater">
    </form>

    <?php

    }
    else
    {

        $first_name=protect($_POST['first']);
        $last_name=protect($_POST['last']);
        $about=protect($_POST['about']);
        $email=protect($_POST['email']);

        $sql3 =    "UPDATE `users` SET `first`='$first_name',`last`='$last_name',`email`='$email',`about`='$about' WHERE `id`='".$_SESSION['id']."'";
        $res3 = mysql_query($sql3) or die(mysql_error());
        echo "Din profil er nu opdateret!";

    }

}else echo "<script language=\"Javascript\" type=\"text/javascript\">document.location.href='index.php'</script>";

?>

____________________________________________________________

Der er forresten en
<?php
session_start();
?>
i header.php hvis det skulle have en betydning

Håber i vil hjælpe :)
Avatar billede majbom Novice
13. juni 2010 - 13:43 #1
som du siger er der et have af lignende tråde herinde, og det du søger er jo det samme, du skal have noget kode der smider filen på serveren og tilføje et input element af typen file i din form.
Avatar billede denniswiencken Nybegynder
13. juni 2010 - 15:08 #2
fik samlet det :)
Avatar billede majbom Novice
13. juni 2010 - 16:03 #3
super :)