Avatar billede ctholm Nybegynder
12. juni 2010 - 14:11 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Kender løsning, men ikke problemet.

Jeg har et bredbåndsmodem som er tilsluttet en lan router med 4 porte fra Dlink. På routeren sidder en dankort maskine, 2 stationære pcer og en 8 ports switch. På switchen sidder en printer og 3 pcere (2 af dem med linux).

Med jævne mellemrum mister alt forbindelsen til internettet, og jeg er kommet så langt at forbindelsen kan genoprettes ved at tilgå routerens webinterface og renew dhcp. Det selvom den viser at dhcp er aktiv og gyldig.

Jeg har skiftet både switch og router for at få en løsning på problemet, men det sker stadig med denne nye router (den gamle var en billig trådløs fra netgear.)

Er der en der kan sige hvor problemet kan være, eller hvordan jeg kan eliminere det, vil jeg være meget taknemmelig :)

Skriv hvis der er specifik information der kan hjælpe.

(Min egen tanke er at muligvis laver nogen pcere en forbindelse med fast ipadresse mens andre er sat til automatisk. Under alle omstændigheder må det næsten noget med de enkelte pcere siden problemet fortsætter med en helt ny og anderledes router.)
Avatar billede leif Seniormester
12. juni 2010 - 14:24 #1
Hvis du logger ind i Webinterfacet på routeren og trykker DHCP Renew er det så ikke på WAN interfacet du laver Renew ?
Avatar billede ctholm Nybegynder
12. juni 2010 - 15:04 #2
Jo, du har helt ret, det er i Wan interfacet at jeg renewer. Det lokale netværk fungerer også uden problemer, det er kun internettet der ryger, så de ender med en timeout...
Avatar billede leif Seniormester
12. juni 2010 - 15:19 #3
Hvem er din Internet udbyder ? Og kan du se om du får tildelt Ny WAN ip når du laver renew ?
Avatar billede ctholm Nybegynder
12. juni 2010 - 15:32 #4
Min udbyder er tdc, og jeg kan se at der ikke er nogen data der bliver forandret efter en fornyelse.

Ip, subnet, gateway og dnser er de samme efter fornyelse.

Er der andre mere utilsigtede resultater af en fornyelse, bliver forbindelsen til lokalnettet f.eks. også fornyet?
Avatar billede ctholm Nybegynder
12. juni 2010 - 15:34 #5
Jeg kan så se i min log, at det kun gælder de tilfælde hvor der ikke har været problemer. Når forbindelsen har været nede og jeg har gjort det, har jeg fået en anden ipadresse.
Avatar billede leif Seniormester
12. juni 2010 - 15:49 #6
Og forresten hvad med Firmware på routeren er det nogen nyere ?
Avatar billede ctholm Nybegynder
12. juni 2010 - 16:16 #7
Firmwaren er den nyeste version. I jagten på firmware faldt jeg over noget med dns relay, som kunne blive ustabilt. Jeg er ikke rigtig klar over hvad det er, eller hvad det indebærer, men måske det har relevans...

http://www.tomshardware.co.uk/forum/24455-17-problems-router-link
Avatar billede TorbenVeise Nybegynder
13. juni 2010 - 01:23 #8
For mig lyder det lidt som om det er DHCP leasetime problem med din udbyder .. Altså at den ikke når at forhandle IP adresse midt i lease tiden som den skal!

Jeg ville fejlmelde internet forbindelse og bede TDC om at kigge i deres DHCP logs for at se om der er nogle problemer med DHCP på din linie.
Avatar billede stubdk Nybegynder
18. januar 2011 - 17:10 #9
Hej, jeg har samme problem med en D-link router. Alt fungerede fint indtil den gamle router stod af og jeg måtte skifte til en ny. Siden da har jeg skullet manuelt renew DHCP 1-2 gange dagligt.

Det er møg irriterende selvom det er let at gøre.
Er der ikke nogen af de kloge hoveder herinde der har en løsning ?
Avatar billede stubdk Nybegynder
03. februar 2011 - 12:11 #10
Jeg har opgraderet routeren til seneste firmware - og det hjalp.
Avatar billede stubdk Nybegynder
25. marts 2011 - 08:13 #11
Prøv at opdatere til nyeste firmware - det har virket for mig. Jeg har slet ikke skullet genstarte routeren siden.
Avatar billede ctholm Nybegynder
25. marts 2011 - 11:24 #12
Løsningen for mig var at snakke med TDC, og siden da har der ikke været problemer. Som du kan se højere oppe er al firmware allerede opdateret.
Hvis Torben skriver et svar er der point, ellers går de til Stub, da der jo er gået et pænt stykke tid :D