Avatar billede koppelgaard Praktikant
11. juni 2010 - 13:33 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Program stopper efter nogle timers kørsel

Hej alle
Hvem kan knække dette problem?

Til noget laboratorieudstyr på min arbejdsplads (Århus Universitet) er jeg ved at skrive et styringsprogram. Udstyret skal bruges til at analyserer hydrauliske data i jord.

Mit problem at programmet "låser" efter nogle timers kørsel.
Timeren i klassen PressureTransducer holder op med at køre.

At genstarte Visual Studio hjælper ikke.
Programmets første linier kører, men timeren  kommer aldrig igang igen.
Computeren skal simpelhen genstartes.
Kan det være min program, der er en fejl i, eller er det noget med en driver eller andet ??

Da programmet skal køre i 1 - 2 måneder er det temmelig katastrofalt.
Jeg vil derfor være yderst taknemmelig for ethvert indput!
200 point er det maksimale, jeg kan give. Jeg gav gerne 2000 point om det var muligt.
Har nogen en god ide ?

Nærmere beskrivelse og programmet er listet nedenfor.
Opklarende spørgsmål besvares naturligvis.

/Michael

/* Styringsprogrammets formål INDTIL VIDERE er at styre trykket i en kontainer.
* To ventiler en forbundet til hhv atmosfæren og tryk (kompressor) styrer dette ved enten at være eller lukkede.
* Er ventilen til atmosfæretrykket åben og ventilen til tryk lukket falder trykket i beholderen.
* Er ventilen til atmosfæretrykket lukket og ventilen til tryk åben falder trykket i beholderen.
* Er ventilen til atmosfæretrykket lukket og ventilen til tryk lukket er trykket i beholderen uændret.
* Ventilerne kan styres gennem en USB til RS485 converter, der igen er koblet til et relæsystem, ved sende en tekststring for "luk" og en anden for "åben".

*  Trykket i beholderen måles af to tryktransducere: en fra 0-300 mBar (adresse 101) og en fra 0-3000 mBar (adresse 102)
* Er trykket højere en 300 bruges den store tryktransducer. Er det lavere en 300 bruges den lille.
* Trykket fås ved at sende en streng til den RS485-adresse, hvor den pågældende tryktransducer er koblet på.
* Svaret kontrolleres med en CRC-modbus og godkendes kun hvis checksummen er korrekt.
* Der findes en ekstra ventil som åbner op til tryktransduceren, når disse skal bruges.

* Trykket i beholderen plottes i en zedgraph i formen "modul".
*
* Klassen  pressureController henter et tryk fra Airpressure.cs.
* AirPressure henter, via SerielPressureTransducer, trykket fra begge de to tryktransducere og beslutter, hvilken værdi der skal bruges.
* Er trykket større en 300 mbar er det den store tryktransducers værdi. Er trykket mindre end 300 mbar er det den lille.
* SerialPressuretransducer.cs  skriver direkte til comporten og modtager svar, som fyres op til AirPressure.
* PressureController åbner og lukker ventiler via SerielValve. Ventil status visualiseres i formen vha. ValveAlarmView.
*/
------------------------------------------------------
MODUL
------------------------------------------------------

using System;
using System.IO;
using System.IO.Ports;
using System.Windows.Forms;
using ZedGraph;

namespace Hysterese
{
    public partial class Modul : Form
    {

        AirPressure AirPressure;
        PressureController Pcontrol;
        SerialPressureTransmitter pt;
        ZedGraphClass zgc;
        SerialPort port;

        public Modul()
        {
            InitializeComponent();

            this.BringToFront();
            this.TopMost = true;
            this.ShowInTaskbar = false;
            //
            //serialport
            port = new SerialPort("COM4", 9600, Parity.None, 8, StopBits.One);
            port.Open();
            pt = new SerialPressureTransmitter(port);
            AirPressure = new AirPressure(port,pt);
            AirPressure.DataAvailable+=new EventHandler<DataAvailableEventArgs>(AirPressure_DataAvailable);
            //startup presssure
            listBox_Pressure.SelectedIndex = 0;

            //make ready for plotting pressure
            zgc = new ZedGraphClass(zg_pressure);
            zgc.CreateGraph("Hysteresis","time","cm");

            //be able to se when then valves is open or when the valves are closed
            ValveAlarmView ValveAlarmView = new ValveAlarmView(checkBox_pressure, checkBox_Air, checkBox_Transmitter);

            //startup pressurecontroller
            int pF_value = Convert.ToInt32(listBox_Pressure.SelectedItem.ToString());
            Pcontrol = new PressureController(port, pF_value,ValveAlarmView,AirPressure);

            //get a message when pressure is okay (Pcontrol_PressureOK)
            Pcontrol.PressureOK += new EventHandler<PressureOkEventArgs>(Pcontrol_PressureOK);

            Start();
        }

        public void Start()
        {
            this.Visible = true;

            //startPressureController
            Pcontrol.Start();
        }

        //Be able to recieve data from pressurecontroller and to plot it
        private void pressureDataReady(object sender, DataAvailableEventArgs e)
        {//water pressure from pt
            timer1.Stop();
            zgc.AddPoint(DateTime.Now.Ticks, e.Data);
        }

        private void Pcontrol_PressureOK(object sender, PressureOkEventArgs e)
        {
            //pressure ok, then ask for pF and stop recieve data from Airpressure
            MessageBox.Show("pressureOK");
        }

        private void AirPressure_DataAvailable(object sender, DataAvailableEventArgs e)
        {
            zgc.AddPoint(DateTime.Now.Ticks, e.Data);

        }

        private void Modul_FormClosing(object sender, FormClosingEventArgs e)
        {
            if (port.IsOpen)
                port.Close();
        }

        private void Btn_close_Click(object sender, EventArgs e)
        {
            if (port.IsOpen)
                port.Close();

            Application.Exit();
        }

------------------------------------------------------
PressureController
------------------------------------------------------
using System;
using System.Timers;
using System.IO;
using System.IO.Ports;

namespace Hysterese
{
    public class PressureController
    {
        private double pSetPoint;
        private Timer timer;
        private AirPressure AirPressure;
        public event EventHandler<PressureOkEventArgs> PressureOK;
        public event EventHandler<DataAvailableEventArgs> AirDataAvailable;

        private SerielValve Valve;

        public PressureController(SerialPort port, double pressureSetPoint, ValveAlarmView ValveAlarmView, AirPressure AirPressure)
        {
            timer = new Timer(500);
            timer.Elapsed += new ElapsedEventHandler(TimerElapsed);

            this.AirPressure = AirPressure;

            //hook op på airpressure
            AirPressure.DataAvailable += SerAirPressure_DataAvailable;

            // set pressurepoint
            pSetPoint = pressureSetPoint;
            Valve = new SerielValve(port, ValveAdresses.valvePreAdr(0), ValveAdresses.valveAtmAdr(0) , ValveAdresses.valveTransAdr(0),ValveAlarmView);
        }

        public double SetPoint
        {
            get { return pSetPoint; }
            set { pSetPoint = value; }
        }

        public void Start()
        {
            Valve.OpenValveTrans();
            timer.Start();
        }

        public void Stop()
        {
            Valve.CloseValveTrans();
            timer.Stop();
        }

        public void TimerElapsed(object sender, ElapsedEventArgs e)
        {
            AirPressure.SendTransducerCommands();//get answar in SerPressure_DataAvailable
        }

        private void PressureAjust(double pressure)
        {
            double lower = pSetPoint - pSetPoint * 0.01 / 100;
            double upper = pSetPoint + pSetPoint * 0.01 / 100;

            //pressure to low
            if (pressure < lower)
            {
                Valve.OpenValvePressure();
                Valve.CloseValveAtm();
            }

            //pressure to heigh
            if (pressure > upper)
            {
                Valve.OpenValveAtm();
                Valve.CloseValvePressure();
                //Console.Beep(1000, 50);
            }
            //pressure ok close all walves at stop timer

            if (pressure < upper & pressure>lower)
            {
                Valve.CloseValveAtm();
                Valve.CloseValvePressure();
                Valve.CloseValveTrans();
                //timer.Enabled = false;

                //OnPressureOk(true);
            }

        void SerAirPressure_DataAvailable(object sender, DataAvailableEventArgs e)
        {
            //Is send from Airpressure.OnDataAvaiable
            //send to module
            OnAirDataAvaiable(e.Data);
            //ajust pressure
            PressureAjust(e.Data);
        }

        void OnPressureOk(bool data)
        {//watched from Modul
            PressureOkEventArgs e = new PressureOkEventArgs() { Data = data };
            EventHandler<PressureOkEventArgs> d = PressureOK;
            if (d != null)
                d(this, e);
        }

        void OnAirDataAvaiable(double data)
        {//watched of Modul
            DataAvailableEventArgs e = new DataAvailableEventArgs() { Data = data };
            EventHandler<DataAvailableEventArgs> d = AirDataAvailable;
            if (d != null)
                d(this, e);
        }

------------------------------------------------------
AirPressure
------------------------------------------------------
using System;
using System.IO.Ports;
using System.Collections.Generic;
using System.IO;
using System.Timers;

namespace Hysterese
{
    public class AirPressure
    {
        SerialPort port;
        SerialPressureTransmitter pt;
        private List<double> dataList;
        System.Timers.Timer aTimer;
        int transducerAdr;
        double pressure3000;
        double pressure300;

        public event EventHandler<DataAvailableEventArgs> DataAvailable;

        public AirPressure(SerialPort port,SerialPressureTransmitter pt)
        {
            dataList=new List<double>();
            this.pt = pt;
            pt.AirDataAvailable += pressureDataReady;
            aTimer = new System.Timers.Timer(100);
            aTimer.Elapsed += new System.Timers.ElapsedEventHandler(OnTimedEvent);

            try
            {
                this.port = port;
            }
            catch (Exception ex)
            {
                ExceptionLogger.Instance.logExceptionToFile(ex);;
            }

        public void SendTransducerCommands()
        {
            transducerAdr = 102;//first 3000
            aTimer.Start();
        }

        private void OnTimedEvent(object source, ElapsedEventArgs e)
        {
            pt.ReadPort(transducerAdr);//first 3000 then 300
        }

        private void pressureDataReady(object sender, DataAvailableEventArgs e)
        {
            if (transducerAdr == 102)
            {
                pressure3000 = e.Data;
                transducerAdr = 101;
            }
            else//adr then 101
            {
                aTimer.Stop();
                pressure300 = e.Data;
                EvalData(pressure300,pressure3000);
            }

        private void EvalData(double pressure300, double pressure3000)
        {
            if (pressure300 < 300)
                OnDataAvaiable(pressure300);//if pressure <300 then use low transducer
            else
                OnDataAvaiable(pressure3000);//if pressure >300 then use heigh transducer
        }

        void OnDataAvaiable(double data)
        {//wached from pressurecontroller
            DataAvailableEventArgs e = new DataAvailableEventArgs() { Data = data };
            EventHandler<DataAvailableEventArgs> d = DataAvailable;
            if (d != null)
                d(this, e);
        }

------------------------------------------------------
SerialPressureTransmitter
------------------------------------------------------
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.IO.Ports;
using System.Windows.Forms;

namespace Hysterese
{
    public class SerialPressureTransmitter
    {
        SerialPort port;
        private List<int> byteList;
        private List<byte> hexList;
        private string hex_string;
        private bool found;
        int transducerAdr;
        private CRC_Modbus Modbus;
        public event EventHandler<DataAvailableEventArgs> AirDataAvailable;

        public SerialPressureTransmitter(SerialPort port)
        {
            this.port=port;
            ConnectToPort();
            Modbus = new CRC_Modbus();
            hexList = new List<byte>();
            byteList = new List<int>();
        }

        public void ConnectToPort()
        {
            port.DataReceived += new SerialDataReceivedEventHandler(port_DataReceived);
        }

        public void DisConnectToPort()
        {
            port.DataReceived -= new SerialDataReceivedEventHandler(port_DataReceived);
        }

        public void InitTransmitter(int transducerAdr)
        {
            if (transducerAdr == 100)
                port.Write(new byte[] { 0x64, 0x30, 0x64, 0x2B }, 0, 4);//init

            if (transducerAdr == 101)
                port.Write(new byte[] { 0x65, 0x30, 0xFA, 0x2A }, 0, 4);//init

            if (transducerAdr == 102)
                port.Write(new byte[] { 0x66, 0x30, 0x04, 0x2A }, 0, 4);//init 66 30 04 2A
        }

        public void ReadPort(int transducerAdr)
            {
                try
                {
                    this.transducerAdr = transducerAdr;
                    if (transducerAdr == 100)
                        port.Write(new byte[] { 0x64, 0x4A, 0x01, 0xBF, 0xC6 }, 0, 5);  //    ADR CMD CH CHH CHL

                    if (transducerAdr == 101)
                        port.Write(new byte[] { 0x65, 0x4A, 0x01, 0x7F, 0x97 }, 0, 5);//65 64 02 DE CA

                    if (transducerAdr == 102)
                        port.Write(new byte[] { 0x66, 0x4A, 0x01, 0x7F, 0x67 }, 0, 5);
                }
                catch (Exception ex)
                {
                    ExceptionLogger.Instance.logExceptionToFile(ex);
                }

        public void zero()
        {

            if(transducerAdr==100)
                port.Write(new byte[] { 0x64, 0x5F, 0x00, 0xEF, 0x09 }, 0, 5);

            if(transducerAdr==101)
                port.Write(new byte[] { 0x65, 0x5F, 0x00, 0x2F, 0x58 }, 0, 5);

            if(transducerAdr==102)
                port.Write(new byte[] { 0x66, 0x5F, 0x00, 0x2F, 0xA8 }, 0, 5);
        }

        private bool ChksumChecker(List<int> byteList)
        {
            int ModbusChksum = Modbus.crc16(hexList.ToArray(), 7);
            string ModbusChksum_str = Convert.ToInt32(ModbusChksum).ToString("X");//convert to hex
            string hex7 = Convert.ToInt32(byteList[7]).ToString("X");//get the values from reading in order to calc chksum
            string hex8 = Convert.ToInt32(byteList[8]).ToString("X");
            if (hex7.Length == 1)
                hex7 = "0" + hex7;//length to 2
            if (hex8.Length == 1)
                hex8 = "0" + hex8;//length to 2

            string KellerCheckSum_str = Convert.ToInt32(byteList[8]).ToString("X") + Convert.ToInt32(byteList[7]).ToString("X");//remove??

            KellerCheckSum_str = hex8 + hex7;
            if (ModbusChksum_str == KellerCheckSum_str) found = true;

            return found;
        }

        void port_DataReceived(object sender, SerialDataReceivedEventArgs e)
        {
            int b=0;
            try
            {
                b = port.ReadByte();
            }
            catch (Exception ex)
            {
                ExceptionLogger.Instance.logExceptionToFile(ex);
            }

            byteList.Add(b);
            hexList.Add(Convert.ToByte(b));

            if (byteList.Count > 8)
            {
                if (byteList[0] == transducerAdr & byteList[1] == 74)
                {//if address and command is alright
                    found = ChksumChecker(byteList);

                    if (found)
                    {
                        string hex4 = Convert.ToInt32(byteList[4]).ToString("X");
                        string hex5 = Convert.ToInt32(byteList[5]).ToString("X");
                        hex_string = stringExtend(hex4) + stringExtend(hex5);
                        int Pa_int = int.Parse(hex_string, System.Globalization.NumberStyles.HexNumber);
                        if (Pa_int > 60000) Pa_int = Pa_int - 65535;//if negative pressure
                        double ws_m = Convert.ToDouble(Convert.ToDouble(Pa_int)) * 0.0102;

                        if (transducerAdr == 101 | transducerAdr == 102 )
                            OnAirDataAvaiable(ws_m);

                    }
                //keep bytelist shorter than 10
                while (byteList.Count > 9)
                    byteList.RemoveAt(0);
                while (hexList.Count > 9)
                    hexList.RemoveAt(0);
            }

        private string stringExtend(string str)
        {
            if (str.Length == 1)
                str = "0" + str;
            return str;
        }

        void OnAirDataAvaiable(double data)
        {//watched of Modul
            DataAvailableEventArgs e = new DataAvailableEventArgs() { Data = data };
            EventHandler<DataAvailableEventArgs> d = AirDataAvailable;
            if (d != null)
                d(this, e);
        }

------------------------------------------------------
CRC_Modbus
------------------------------------------------------
using System;

namespace Hysterese
{
    /// <summary>
    /// Summary description for CRC_Modbus.
    /// </summary>
    public class CRC_Modbus
    {
        public byte[] crc_table=new byte[512];

        public CRC_Modbus()
        {
            crc_table[0] = 0x0;
            crc_table[1] = 0xC1;
            crc_table[2] = 0x81;
            crc_table[3] = 0x40;
            crc_table[4] = 0x1;
            crc_table[5] = 0xC0;
            crc_table[6] = 0x80;
            crc_table[7] = 0x41;
            crc_table[8] = 0x1;
            crc_table[9] = 0xC0;
            crc_table[10] = 0x80;
            crc_table[11] = 0x41;
            crc_table[12] = 0x0;
            crc_table[13] = 0xC1;
            crc_table[14] = 0x81;
            crc_table[15] = 0x40;
            crc_table[16] = 0x1;
            crc_table[17] = 0xC0;
            crc_table[18] = 0x80;
            crc_table[19] = 0x41;
            crc_table[20] = 0x0;
            crc_table[21] = 0xC1;
            crc_table[22] = 0x81;
            crc_table[23] = 0x40;
            crc_table[24] = 0x0;
            crc_table[25] = 0xC1;
            crc_table[26] = 0x81;
            crc_table[27] = 0x40;
            crc_table[28] = 0x1;
            crc_table[29] = 0xC0;
            crc_table[30] = 0x80;
            crc_table[31] = 0x41;
            crc_table[32] = 0x1;
            crc_table[33] = 0xC0;
            crc_table[34] = 0x80;
            crc_table[35] = 0x41;
            crc_table[36] = 0x0;
            crc_table[37] = 0xC1;
            crc_table[38] = 0x81;
            crc_table[39] = 0x40;
            crc_table[40] = 0x0;
            crc_table[41] = 0xC1;
            crc_table[42] = 0x81;
            crc_table[43] = 0x40;
            crc_table[44] = 0x1;
            crc_table[45] = 0xC0;
            crc_table[46] = 0x80;
            crc_table[47] = 0x41;
            crc_table[48] = 0x0;
            crc_table[49] = 0xC1;
            crc_table[50] = 0x81;
            crc_table[51] = 0x40;
            crc_table[52] = 0x1;
            crc_table[53] = 0xC0;
            crc_table[54] = 0x80;
            crc_table[55] = 0x41;
            crc_table[56] = 0x1;
            crc_table[57] = 0xC0;
            crc_table[58] = 0x80;
            crc_table[59] = 0x41;
            crc_table[60] = 0x0;
            crc_table[61] = 0xC1;
            crc_table[62] = 0x81;
            crc_table[63] = 0x40;
            crc_table[64] = 0x1;
            crc_table[65] = 0xC0;
            crc_table[66] = 0x80;
            crc_table[67] = 0x41;
            crc_table[68] = 0x0;
            crc_table[69] = 0xC1;
            crc_table[70] = 0x81;
            crc_table[71] = 0x40;
            crc_table[72] = 0x0;
            crc_table[73] = 0xC1;
            crc_table[74] = 0x81;
            crc_table[75] = 0x40;
            crc_table[76] = 0x1;
            crc_table[77] = 0xC0;
            crc_table[78] = 0x80;
            crc_table[79] = 0x41;
            crc_table[80] = 0x0;
            crc_table[81] = 0xC1;
            crc_table[82] = 0x81;
            crc_table[83] = 0x40;
            crc_table[84] = 0x1;
            crc_table[85] = 0xC0;
            crc_table[86] = 0x80;
            crc_table[87] = 0x41;
            crc_table[88] = 0x1;
            crc_table[89] = 0xC0;
            crc_table[90] = 0x80;
            crc_table[91] = 0x41;
            crc_table[92] = 0x0;
            crc_table[93] = 0xC1;
            crc_table[94] = 0x81;
            crc_table[95] = 0x40;
            crc_table[96] = 0x0;
            crc_table[97] = 0xC1;
            crc_table[98] = 0x81;
            crc_table[99] = 0x40;
            crc_table[100] = 0x1;
            crc_table[101] = 0xC0;
            crc_table[102] = 0x80;
            crc_table[103] = 0x41;
            crc_table[104] = 0x1;
            crc_table[105] = 0xC0;
            crc_table[106] = 0x80;
            crc_table[107] = 0x41;
            crc_table[108] = 0x0;
            crc_table[109] = 0xC1;
            crc_table[110] = 0x81;
            crc_table[111] = 0x40;
            crc_table[112] = 0x1;
            crc_table[113] = 0xC0;
            crc_table[114] = 0x80;
            crc_table[115] = 0x41;
            crc_table[116] = 0x0;
            crc_table[117] = 0xC1;
            crc_table[118] = 0x81;
            crc_table[119] = 0x40;
            crc_table[120] = 0x0;
            crc_table[121] = 0xC1;
            crc_table[122] = 0x81;
            crc_table[123] = 0x40;
            crc_table[124] = 0x1;
            crc_table[125] = 0xC0;
            crc_table[126] = 0x80;
            crc_table[127] = 0x41;
            crc_table[128] = 0x1;
            crc_table[129] = 0xC0;
            crc_table[130] = 0x80;
            crc_table[131] = 0x41;
            crc_table[132] = 0x0;
            crc_table[133] = 0xC1;
            crc_table[134] = 0x81;
            crc_table[135] = 0x40;
            crc_table[136] = 0x0;
            crc_table[137] = 0xC1;
            crc_table[138] = 0x81;
            crc_table[139] = 0x40;
            crc_table[140] = 0x1;
            crc_table[141] = 0xC0;
            crc_table[142] = 0x80;
            crc_table[143] = 0x41;
            crc_table[144] = 0x0;
            crc_table[145] = 0xC1;
            crc_table[146] = 0x81;
            crc_table[147] = 0x40;
            crc_table[148] = 0x1;
            crc_table[149] = 0xC0;
            crc_table[150] = 0x80;
            crc_table[151] = 0x41;
            crc_table[152] = 0x1;
            crc_table[153] = 0xC0;
            crc_table[154] = 0x80;
            crc_table[155] = 0x41;
            crc_table[156] = 0x0;
            crc_table[157] = 0xC1;
            crc_table[158] = 0x81;
            crc_table[159] = 0x40;
            crc_table[160] = 0x0;
            crc_table[161] = 0xC1;
            crc_table[162] = 0x81;
            crc_table[163] = 0x40;
            crc_table[164] = 0x1;
            crc_table[165] = 0xC0;
            crc_table[166] = 0x80;
            crc_table[167] = 0x41;
            crc_table[168] = 0x1;
            crc_table[169] = 0xC0;
            crc_table[170] = 0x80;
            crc_table[171] = 0x41;
            crc_table[172] = 0x0;
            crc_table[173] = 0xC1;
            crc_table[174] = 0x81;
            crc_table[175] = 0x40;
            crc_table[176] = 0x1;
            crc_table[177] = 0xC0;
            crc_table[178] = 0x80;
            crc_table[179] = 0x41;
            crc_table[180] = 0x0;
            crc_table[181] = 0xC1;
            crc_table[182] = 0x81;
            crc_table[183] = 0x40;
            crc_table[184] = 0x0;
            crc_table[185] = 0xC1;
            crc_table[186] = 0x81;
            crc_table[187] = 0x40;
            crc_table[188] = 0x1;
            crc_table[189] = 0xC0;
            crc_table[190] = 0x80;
            crc_table[191] = 0x41;
            crc_table[192] = 0x0;
            crc_table[193] = 0xC1;
            crc_table[194] = 0x81;
            crc_table[195] = 0x40;
            crc_table[196] = 0x1;
            crc_table[197] = 0xC0;
            crc_table[198] = 0x80;
            crc_table[199] = 0x41;
            crc_table[200] = 0x1;
            crc_table[201] = 0xC0;
            crc_table[202] = 0x80;
            crc_table[203] = 0x41;
            crc_table[204] = 0x0;
            crc_table[205] = 0xC1;
            crc_table[206] = 0x81;
            crc_table[207] = 0x40;
            crc_table[208] = 0x1;
            crc_table[209] = 0xC0;
            crc_table[210] = 0x80;
            crc_table[211] = 0x41;
            crc_table[212] = 0x0;
            crc_table[213] = 0xC1;
            crc_table[214] = 0x81;
            crc_table[215] = 0x40;
            crc_table[216] = 0x0;
            crc_table[217] = 0xC1;
            crc_table[218] = 0x81;
            crc_table[219] = 0x40;
            crc_table[220] = 0x1;
            crc_table[221] = 0xC0;
            crc_table[222] = 0x80;
            crc_table[223] = 0x41;
            crc_table[224] = 0x1;
            crc_table[225] = 0xC0;
            crc_table[226] = 0x80;
            crc_table[227] = 0x41;
            crc_table[228] = 0x0;
            crc_table[229] = 0xC1;
            crc_table[230] = 0x81;
            crc_table[231] = 0x40;
            crc_table[232] = 0x0;
            crc_table[233] = 0xC1;
            crc_table[234] = 0x81;
            crc_table[235] = 0x40;
            crc_table[236] = 0x1;
            crc_table[237] = 0xC0;
            crc_table[238] = 0x80;
            crc_table[239] = 0x41;
            crc_table[240] = 0x0;
            crc_table[241] = 0xC1;
            crc_table[242] = 0x81;
            crc_table[243] = 0x40;
            crc_table[244] = 0x1;
            crc_table[245] = 0xC0;
            crc_table[246] = 0x80;
            crc_table[247] = 0x41;
            crc_table[248] = 0x1;
            crc_table[249] = 0xC0;
            crc_table[250] = 0x80;
            crc_table[251] = 0x41;
            crc_table[252] = 0x0;
            crc_table[253] = 0xC1;
            crc_table[254] = 0x81;
            crc_table[255] = 0x40;
            crc_table[256] = 0x0;
            crc_table[257] = 0xC0;
            crc_table[258] = 0xC1;
            crc_table[259] = 0x1;
            crc_table[260] = 0xC3;
            crc_table[261] = 0x3;
            crc_table[262] = 0x2;
            crc_table[263] = 0xC2;
            crc_table[264] = 0xC6;
            crc_table[265] = 0x6;
            crc_table[266] = 0x7;
            crc_table[267] = 0xC7;
            crc_table[268] = 0x5;
            crc_table[269] = 0xC5;
            crc_table[270] = 0xC4;
            crc_table[271] = 0x4;
            crc_table[272] = 0xCC;
            crc_table[273] = 0xC;
            crc_table[274] = 0xD;
            crc_table[275] = 0xCD;
            crc_table[276] = 0xF;
            crc_table[277] = 0xCF;
            crc_table[278] = 0xCE;
            crc_table[279] = 0xE;
            crc_table[280] = 0xA;
            crc_table[281] = 0xCA;
            crc_table[282] = 0xCB;
            crc_table[283] = 0xB;
            crc_table[284] = 0xC9;
            crc_table[285] = 0x9;
            crc_table[286] = 0x8;
            crc_table[287] = 0xC8;
            crc_table[288] = 0xD8;
            crc_table[289] = 0x18;
            crc_table[290] = 0x19;
            crc_table[291] = 0xD9;
            crc_table[292] = 0x1B;
            crc_table[293] = 0xDB;
            crc_table[294] = 0xDA;
            crc_table[295] = 0x1A;
            crc_table[296] = 0x1E;
            crc_table[297] = 0xDE;
            crc_table[298] = 0xDF;
            crc_table[299] = 0x1F;
            crc_table[300] = 0xDD;
            crc_table[301] = 0x1D;
            crc_table[302] = 0x1C;
            crc_table[303] = 0xDC;
            crc_table[304] = 0x14;
            crc_table[305] = 0xD4;
            crc_table[306] = 0xD5;
            crc_table[307] = 0x15;
            crc_table[308] = 0xD7;
            crc_table[309] = 0x17;
            crc_table[310] = 0x16;
            crc_table[311] = 0xD6;
            crc_table[312] = 0xD2;
            crc_table[313] = 0x12;
            crc_table[314] = 0x13;
            crc_table[315] = 0xD3;
            crc_table[316] = 0x11;
            crc_table[317] = 0xD1;
            crc_table[318] = 0xD0;
            crc_table[319] = 0x10;
            crc_table[320] = 0xF0;
            crc_table[321] = 0x30;
            crc_table[322] = 0x31;
            crc_table[323] = 0xF1;
            crc_table[324] = 0x33;
            crc_table[325] = 0xF3;
            crc_table[326] = 0xF2;
            crc_table[327] = 0x32;
            crc_table[328] = 0x36;
            crc_table[329] = 0xF6;
            crc_table[330] = 0xF7;
            crc_table[331] = 0x37;
            crc_table[332] = 0xF5;
            crc_table[333] = 0x35;
            crc_table[334] = 0x34;
            crc_table[335] = 0xF4;
            crc_table[336] = 0x3C;
            crc_table[337] = 0xFC;
            crc_table[338] = 0xFD;
            crc_table[339] = 0x3D;
            crc_table[340] = 0xFF;
            crc_table[341] = 0x3F;
            crc_table[342] = 0x3E;
            crc_table[343] = 0xFE;
            crc_table[344] = 0xFA;
            crc_table[345] = 0x3A;
            crc_table[346] = 0x3B;
            crc_table[347] = 0xFB;
            crc_table[348] = 0x39;
            crc_table[349] = 0xF9;
            crc_table[350] = 0xF8;
            crc_table[351] = 0x38;
            crc_table[352] = 0x28;
            crc_table[353] = 0xE8;
            crc_table[354] = 0xE9;
            crc_table[355] = 0x29;
            crc_table[356] = 0xEB;
            crc_table[357] = 0x2B;
            crc_table[358] = 0x2A;
            crc_table[359] = 0xEA;
            crc_table[360] = 0xEE;
            crc_table[361] = 0x2E;
            crc_table[362] = 0x2F;
            crc_table[363] = 0xEF;
            crc_table[364] = 0x2D;
            crc_table[365] = 0xED;
            crc_table[366] = 0xEC;
            crc_table[367] = 0x2C;
            crc_table[368] = 0xE4;
            crc_table[369] = 0x24;
            crc_table[370] = 0x25;
            crc_table[371] = 0xE5;
            crc_table[372] = 0x27;
            crc_table[373] = 0xE7;
            crc_table[374] = 0xE6;
            crc_table[375] = 0x26;
            crc_table[376] = 0x22;
            crc_table[377] = 0xE2;
            crc_table[378] = 0xE3;
            crc_table[379] = 0x23;
            crc_table[380] = 0xE1;
            crc_table[381] = 0x21;
            crc_table[382] = 0x20;
            crc_table[383] = 0xE0;
            crc_table[384] = 0xA0;
            crc_table[385] = 0x60;
            crc_table[386] = 0x61;
            crc_table[387] = 0xA1;
            crc_table[388] = 0x63;
            crc_table[389] = 0xA3;
            crc_table[390] = 0xA2;
            crc_table[391] = 0x62;
            crc_table[392] = 0x66;
            crc_table[393] = 0xA6;
            crc_table[394] = 0xA7;
            crc_table[395] = 0x67;
            crc_table[396] = 0xA5;
            crc_table[397] = 0x65;
            crc_table[398] = 0x64;
            crc_table[399] = 0xA4;
            crc_table[400] = 0x6C;
            crc_table[401] = 0xAC;
            crc_table[402] = 0xAD;
            crc_table[403] = 0x6D;
            crc_table[404] = 0xAF;
            crc_table[405] = 0x6F;
            crc_table[406] = 0x6E;
            crc_table[407] = 0xAE;
            crc_table[408] = 0xAA;
            crc_table[409] = 0x6A;
            crc_table[410] = 0x6B;
            crc_table[411] = 0xAB;
            crc_table[412] = 0x69;
            crc_table[413] = 0xA9;
            crc_table[414] = 0xA8;
            crc_table[415] = 0x68;
            crc_table[416] = 0x78;
            crc_table[417] = 0xB8;
            crc_table[418] = 0xB9;
            crc_table[419] = 0x79;
            crc_table[420] = 0xBB;
            crc_table[421] = 0x7B;
            crc_table[422] = 0x7A;
            crc_table[423] = 0xBA;
            crc_table[424] = 0xBE;
            crc_table[425] = 0x7E;
            crc_table[426] = 0x7F;
            crc_table[427] = 0xBF;
            crc_table[428] = 0x7D;
            crc_table[429] = 0xBD;
            crc_table[430] = 0xBC;
            crc_table[431] = 0x7C;
            crc_table[432] = 0xB4;
            crc_table[433] = 0x74;
            crc_table[434] = 0x75;
            crc_table[435] = 0xB5;
            crc_table[436] = 0x77;
            crc_table[437] = 0xB7;
            crc_table[438] = 0xB6;
            crc_table[439] = 0x76;
            crc_table[440] = 0x72;
            crc_table[441] = 0xB2;
            crc_table[442] = 0xB3;
            crc_table[443] = 0x73;
            crc_table[444] = 0xB1;
            crc_table[445] = 0x71;
            crc_table[446] = 0x70;
            crc_table[447] = 0xB0;
            crc_table[448] = 0x50;
            crc_table[449] = 0x90;
            crc_table[450] = 0x91;
            crc_table[451] = 0x51;
            crc_table[452] = 0x93;
            crc_table[453] = 0x53;
            crc_table[454] = 0x52;
            crc_table[455] = 0x92;
            crc_table[456] = 0x96;
            crc_table[457] = 0x56;
            crc_table[458] = 0x57;
            crc_table[459] = 0x97;
            crc_table[460] = 0x55;
            crc_table[461] = 0x95;
            crc_table[462] = 0x94;
            crc_table[463] = 0x54;
            crc_table[464] = 0x9C;
            crc_table[465] = 0x5C;
            crc_table[466] = 0x5D;
            crc_table[467] = 0x9D;
            crc_table[468] = 0x5F;
            crc_table[469] = 0x9F;
            crc_table[470] = 0x9E;
            crc_table[471] = 0x5E;
            crc_table[472] = 0x5A;
            crc_table[473] = 0x9A;
            crc_table[474] = 0x9B;
            crc_table[475] = 0x5B;
            crc_table[476] = 0x99;
            crc_table[477] = 0x59;
            crc_table[478] = 0x58;
            crc_table[479] = 0x98;
            crc_table[480] = 0x88;
            crc_table[481] = 0x48;
            crc_table[482] = 0x49;
            crc_table[483] = 0x89;
            crc_table[484] = 0x4B;
            crc_table[485] = 0x8B;
            crc_table[486] = 0x8A;
            crc_table[487] = 0x4A;
            crc_table[488] = 0x4E;
            crc_table[489] = 0x8E;
            crc_table[490] = 0x8F;
            crc_table[491] = 0x4F;
            crc_table[492] = 0x8D;
            crc_table[493] = 0x4D;
            crc_table[494] = 0x4C;
            crc_table[495] = 0x8C;
            crc_table[496] = 0x44;
            crc_table[497] = 0x84;
            crc_table[498] = 0x85;
            crc_table[499] = 0x45;
            crc_table[500] = 0x87;
            crc_table[501] = 0x47;
            crc_table[502] = 0x46;
            crc_table[503] = 0x86;
            crc_table[504] = 0x82;
            crc_table[505] = 0x42;
            crc_table[506] = 0x43;
            crc_table[507] = 0x83;
            crc_table[508] = 0x41;
            crc_table[509] = 0x81;
            crc_table[510] = 0x80;
            crc_table[511] = 0x40;
        }

        public int crc16(byte[] modbusframe,int Length)
        {
            int i;
            int index;
            int crc_Low = 0xFF;
            int crc_High = 0xFF;

            for (i = 0; i<Length; i++)
            {
                  index = crc_High ^ (char)modbusframe[i];
                crc_High = crc_Low ^ crc_table[index];
                crc_Low = (byte)crc_table[index + 256];
            }

            return crc_High*256+crc_Low;
        }

------------------------------------------------------
SerielValve
------------------------------------------------------
using System;
using System.IO.Ports;
using System.Windows.Forms;

namespace Hysterese
{
    public class SerielValve
    {
        private SerialPort port;
        private ValveAlarmView ValveAlarmView;
        private string valvePreAdr;
        private string valveAtmAdr;
        private string valveTransAdr;
        private bool valvePre;
        private bool valveAtm;
        private bool valveTrans;

        public SerielValve(SerialPort port, string valvePreAdr, string valveAtmAdr, string valveTransAdr, ValveAlarmView ValveAlarmView)
        {
            this.port = port;
            this.ValveAlarmView = ValveAlarmView;
            this.valvePreAdr = valvePreAdr;
            this.valveAtmAdr = valveAtmAdr;
            this.valveTransAdr = valveTransAdr;
            CloseAllValves();
        }

        public bool ValvePre {
            get { return valvePre; }
            set { valvePre = value;
            }

        public bool ValveAtm
        {
            get { return valveAtm; }
            set {
                valveAtm = value;
            }

        public bool ValveTrans
        {
            get { return valveTrans; }
            set { valveTrans = value;
            }

        public void OpenValvePressure()
        {
            try
            {
              //if (!ValvePre)
                {
                    string command = "#" + valvePreAdr + "01\r>\r";  //"#021001\r>\r";
                    port.Write(command);
                    ValvePre = true;
                    ValveAlarmView.SetAlarmPre(true);
                }
            catch (Exception ex)
            {
                ExceptionLogger.Instance.logExceptionToFile(ex);;
                ValveAlarmView.SetAlarmPre(true);
            }

        public void CloseValvePressure()
        {
            try
            {
                //Console.Beep(5000, 50);
              // if (ValvePre)
                {
                    string command = "#" + valvePreAdr + "00\r>\r";  //"#021001\r>\r";
                    port.Write(command);
                    ValvePre = false;
                    ValveAlarmView.SetAlarmPre(false);
                }
            catch (Exception ex)
            {
                ExceptionLogger.Instance.logExceptionToFile(ex); ;
            }

        public void OpenValveAtm()
        {
            try
            {
              //  if (!ValveAtm)
                {
                    string command = "#" + valveAtmAdr + "01\r>\r";  //"#021001\r>\r";
                    port.Write(command);
                    ValveAtm = true;
                    ValveAlarmView.SetAlarmAtm(true);
                }

            catch (Exception ex)
            {
                ExceptionLogger.Instance.logExceptionToFile(ex);;
                ValveAlarmView.SetAlarmAtm(true);
            }

        public void CloseValveAtm()
        {
            try
            {
              // if (ValveAtm)
                {
                    string command = "#" + valveAtmAdr + "00\r>\r";  //"#021001\r>\r";
                    port.Write(command);
                    ValveAtm = false;
                    ValveAlarmView.SetAlarmAtm(false);
                }
            catch (Exception ex)
            {
                ExceptionLogger.Instance.logExceptionToFile(ex);;
            }

        public void CloseValveTrans()
        {
            try
            {
            //  if (ValvePre)
                {
                    string command = "#" + valveTransAdr + "00\r>\r";  //"#021001\r>\r";
                    port.Write(command);
                    ValveTrans = false;
                    ValveAlarmView.SetAlarmTrans(false);
                }
            catch (Exception ex)
            {
                ExceptionLogger.Instance.logExceptionToFile(ex); ;
            }

        public void OpenValveTrans()
        {
            try
            {
              //  if (!ValveTrans)
                {
                    string command = "#" + valveTransAdr + "01\r>\r";  //"#021001\r>\r";
                    port.Write(command);

                    ValveTrans = true;
                    ValveAlarmView.SetAlarmTrans(true);
                }
            catch (Exception ex)
            {
                ExceptionLogger.Instance.logExceptionToFile(ex);
                ValveAlarmView.SetAlarmAtm(true);
            }

        public void CloseAllValves()
            {
            string command = "#" + valvePreAdr + "00\r>\r";  //"#021001\r>\r";
            port.Write(command);
            command = "#" + valveAtmAdr + "00\r>\r";  //"#021001\r>\r";
            port.Write(command);
            command = "#" + valveTrans + "00\r>\r";  //"#021001\r>\r";
            port.Write(command);
        }

------------------------------------------------------
ValveAlarmView
------------------------------------------------------
using System;
using System.Windows.Forms;

namespace Hysterese
{
    public class ValveAlarmView
    {
        CheckBox checkBoxPre;
        CheckBox checkBoxAtm;
        CheckBox checkBoxTrans;
        private delegate void CheckboxDelegate(bool alarm);

        public ValveAlarmView(CheckBox checkBoxPressure, CheckBox checkBoxAtm, CheckBox checkBoxTrans)
        {
            this.checkBoxPre = checkBoxPressure;
            this.checkBoxAtm = checkBoxAtm;
            this.checkBoxTrans = checkBoxTrans;
        }

        public void SetAlarmPre(bool alarm)
        {

            if (checkBoxPre.InvokeRequired)
                checkBoxPre.Invoke(new CheckboxDelegate(SetAlarmPre), alarm);
            else
                checkBoxPre.Checked = alarm;

        }

        public void SetAlarmAtm(bool alarm)
        {
            if (checkBoxAtm.InvokeRequired)
                checkBoxAtm.Invoke(new CheckboxDelegate(SetAlarmAtm), alarm);
            else
                checkBoxAtm.Checked = alarm;

        }

        public void SetAlarmTrans(bool alarm)
        {
            if (checkBoxTrans.InvokeRequired)
                checkBoxTrans.Invoke(new CheckboxDelegate(SetAlarmTrans), alarm);
            else
                checkBoxTrans.Checked = alarm;

        }

------------------------------------------------------
ZedGraphClass
------------------------------------------------------

using System;
using ZedGraph;
using System.Data;
using System.Windows.Forms;
using System.Drawing;

namespace Hysterese
{
  public class ZedGraphClass
    {
        ZedGraphControl zgc;
        PointPairList list;
        private static int listLength=500;

        public ZedGraphClass(ZedGraphControl zgc)
        {
            this.zgc = zgc;
        }

        public ZedGraphControl zedGraphControl
        {
            get { return zgc; }
        }

        public void CreateGraph(string title, string X_axesText, string y_axesText)
        {
            GraphPane myPane = zgc.GraphPane;

            myPane.Title.Text = title;
            myPane.XAxis.Title.Text = X_axesText;
            myPane.YAxis.Title.Text = y_axesText;

            list = new PointPairList();
            LineItem myCurve = myPane.AddCurve("Pressure reservoir", list, Color.Blue, SymbolType.Circle);
            myCurve.Symbol.Fill = new Fill(Color.White);
            myPane.Chart.Fill = new Fill(Color.White, Color.LightGoldenrodYellow, 45F);
            myPane.Fill = new Fill(Color.White, Color.FromArgb(220, 220, 255), 45F);
        }

        public void AddPoint(double x, double y)
        {
            list.Add(x, y);
            if (list.Count > listLength)
                list.RemoveAt(0);
            zgc.AxisChange();
            zgc.Invalidate();
        }

        public void CreateChart2Axes(string title, string X_axesText, string y_axesText, string y2_axesText)
        {
            GraphPane myPane = zgc.GraphPane;

            // Set the titles and axis labels
            myPane.Title.Text = title;
            myPane.XAxis.Title.Text = X_axesText;
            myPane.YAxis.Title.Text = y_axesText;
            myPane.Y2Axis.Title.Text = y2_axesText;

            // Make up some data points based on the Sine function
            PointPairList waterList = new PointPairList();
            PointPairList airList = new PointPairList();
            for (int i = 0; i < 36; i++)
            {
                double x = (double)i * 5.0;
                double y = Math.Sin((double)i * Math.PI / 15.0) * 16.0;
                double y2 = y * 13.5;
                waterList.Add(x, y);
                airList.Add(x, y2);
            }

            // Generate a red curve with diamond symbols, and "Alpha" in the legend
            LineItem myCurve = myPane.AddCurve("Air", waterList, Color.Red, SymbolType.Diamond);
            // Fill the symbols with white
            myCurve.Symbol.Fill = new Fill(Color.White);

            // Generate a blue curve with circle symbols, and "Beta" in the legend
            myCurve = myPane.AddCurve("water", airList, Color.Blue, SymbolType.Circle);
            // Fill the symbols with white
            myCurve.Symbol.Fill = new Fill(Color.White);
            // Associate this curve with the Y2 axis
            myCurve.IsY2Axis = true;

            // Show the x axis grid
            myPane.XAxis.MajorGrid.IsVisible = true;

            // Make the Y axis scale red
            myPane.YAxis.Scale.FontSpec.FontColor = Color.Red;
            myPane.YAxis.Title.FontSpec.FontColor = Color.Red;
            // turn off the opposite tics so the Y tics don't show up on the Y2 axis
            myPane.YAxis.MajorTic.IsOpposite = false;
            myPane.YAxis.MinorTic.IsOpposite = false;
            // Don't display the Y zero line
            myPane.YAxis.MajorGrid.IsZeroLine = false;
            // Align the Y axis labels so they are flush to the axis
            myPane.YAxis.Scale.Align = AlignP.Inside;

            // Enable the Y2 axis display
            myPane.Y2Axis.IsVisible = true;
            // Make the Y2 axis scale blue
            myPane.Y2Axis.Scale.FontSpec.FontColor = Color.Blue;
            myPane.Y2Axis.Title.FontSpec.FontColor = Color.Blue;
            // turn off the opposite tics so the Y2 tics don't show up on the Y axis
            myPane.Y2Axis.MajorTic.IsOpposite = false;
            myPane.Y2Axis.MinorTic.IsOpposite = false;
            // Display the Y2 axis grid lines
            myPane.Y2Axis.MajorGrid.IsVisible = true;
            // Align the Y2 axis labels so they are flush to the axis
            myPane.Y2Axis.Scale.Align = AlignP.Inside;

            // Fill the axis background with a gradient
            myPane.Chart.Fill = new Fill(Color.White, Color.LightGray, 45.0f);

            // Calculate the Axis Scale Ranges
            zgc.AxisChange();

        }

------------------------------------------------------
ZedGraphClass
------------------------------------------------------
Avatar billede montago Praktikant
13. juni 2010 - 12:24 #1
Kan du ikke pakke din solution ind i en ZIP fil som jeg kan hente ?

så det nemmere at overskue
Avatar billede koppelgaard Praktikant
13. juni 2010 - 21:57 #2
Det kan du tro jeg kan !!!
Jeg har lagt en zip-fil på
http://www.mediafire.com/file/mjhemxzqmdz/Hysterese.zip

Se dog lige spørgsmål
http://www.eksperten.dk/spm/911976
hvor der er lidt mere om mit problem.
Noget tyder på at det er driveren.
Jeg har nemlig lige efter at programmet (uden computergenstart) er gået ned startet en nyt C# program og konstateret et jeg kan få lov til at åbne porten, men hvis jeg prøver at skrive til porten går programmet øjeblikkeligt ned. Buzzzz mener et det tyder på at, der er et driverproblem.

Men jeg vil være taknemmelig for din mening!!!
Jeg havde ikke troet at nogle ville se på alle mine programlinier.

Mange hilsner
Michael
Avatar billede montago Praktikant
13. juni 2010 - 23:46 #3
jeg har kigget lidt rundt i koden, men skal nok bruge lidt mere tid på at gennemskue den helt...

At lave sikker overførsel af data på usikre kanaler er altid et spørgsmål om at konstruere et program som kan håndtere denne usikkerhed. Så lad os prøve noget simpelt først :)

kan du lukke og genåbne forbindelsen mens programmet er i live ?

I så fald kan du prøve at lukke og åbne forbindelsen 1 gang i timen, herved undgår du at kanalen bliver 'stresset' over tid... hvis programmet stadig går ned, skal der kigges efter andre fejlkilder som f.eks:

- Integer overrun
- for lidt ressourcer (arrays og lister)
- andre ting som går skævt med tiden...
Avatar billede koppelgaard Praktikant
14. juni 2010 - 08:56 #4
Tak for svar og at du gider ikke ind i koden!

Jeg kan åbne og lukke comporten - men det er vel ikke det du mener?

Har også overvejet
1) Genstart app. med mellemrum application.restart()
2) genstarten computeren:
System.Diagnostics.Process.Start("shutdown", "/s");

Har prøvet
port.DiscardInBuffer();
port.DiscardOutBuffer();

uden større held.
Avatar billede montago Praktikant
14. juni 2010 - 09:11 #5
jo, det er forbindelsen over com porten som skal slås ihjel og genoplives hver time...

så hvidt jeg har forstået er det dén forbindelse som du har problemer med over tid .. ikke ?
Avatar billede koppelgaard Praktikant
14. juni 2010 - 09:24 #6
Det ville jo være en ufattelig nem løsning.
Det vil jeg da prøve. Hvis det kan klare alle mine problemer så bliver jeg godt nok glad!
Avatar billede koppelgaard Praktikant
14. juni 2010 - 11:50 #7
Vi har fundet en nyere driver til usb til RS485 dimsen.
Prøver dette i første omgang.
Avatar billede koppelgaard Praktikant
16. juni 2010 - 07:20 #8
Foreløbig går det godt med den nye driver - måske vi har klaret problemet. Jeg holder dig opdateret.

/M
Avatar billede montago Praktikant
16. juni 2010 - 08:26 #9
cool !
Avatar billede koppelgaard Praktikant
17. juni 2010 - 10:02 #10
Men hvis du har opdaget nogen tåbeligheder ved mit program (jeg er total amatør) så sig endelig til.
Avatar billede koppelgaard Praktikant
20. juni 2010 - 21:24 #11
App. kører stadig - hurra.
Send et svar for point :-)
Avatar billede koppelgaard Praktikant
30. juli 2010 - 13:17 #12
Jeg troede jeg var oppe og kører, men nej - programmet går ned efter 3- 4 dages kørsel.
Jeg har prøvet at skifte til en anden driver. Ingen effekt.
Prøvet med jævne mellemrum at lukke og åbne port, som du har foreslået montago. Ingen effekt.
Næste tiltag bliver nok at udskifte den IPC CON 7561 (USB to RS232/422/485 Converter), som jeg bruger.
Måske den skaber problemerne?

Symptomerne er følgende:

Programmet stopper efter nogle dage.
Kan ikke genstartes.
Genstart af VS 2008 har ingen effekt.
Efter programnedbrud og INDEN genstart af computer går terminalprogrammer, som f.eks. 'terminal v1.9b' (http://www.sensorsportal.com/HTML/E-SHOP/PRODUCTS_4/UFDC_1.htm)
total i hårdknude, når der skrives til porten.
Også et nyt mikro c sharp program går ned, når der skrives til porten.

DET ENESTE DER HJÆLPER ER GENSTART AF COMPUTEREN

Nogen gode forslag ?

Michael
Avatar billede koppelgaard Praktikant
02. september 2010 - 10:40 #13
Montago du har vist aldrig fået noget point i forbindelse med dette spørgsmål. Sender du et svar?
Avatar billede koppelgaard Praktikant
02. september 2010 - 10:44 #14
Hardware (usb til 485) og dermed driver er i øvrigt skiftet så nu krydser jeg fingre.
Avatar billede koppelgaard Praktikant
17. september 2010 - 09:27 #15
Montago, vil du have point`?
Avatar billede koppelgaard Praktikant
23. december 2010 - 21:47 #16
lukker