Avatar billede pnr Nybegynder
11. juni 2010 - 10:48 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Bruge en lille database i et class libary projekt

Hej jer ved at lave en komponent som jeg skal bruge i forbindelse med noget asp.net. Jeg har valgt at lave det som et class libary projekt, da det bruger et minimum af resourcer.

komponenten skal lave noget billede manipulation med en del parameter, af performance årsager har jeg brug for at cache billederne på fil systemet, men for at kunne finde billedet igen har jeg bruge for en database, men hvordan kan jeg gøre det i et class libary projekt? Hvad er det af muligheder?
Avatar billede arne_v Ekspert
11. juni 2010 - 15:10 #1
Performance boer afhaenge af hvad koden goer og ikke af hvordan den er splittet op i DLL'er.

Men det lyder nu som det er en vel afgraenset komponent som naturligt hoerer hjemme i sin egen DLL.

Er det korrekt forstaaet at du har brug for at gemme nogle billeder og at du har valgt at gemme selve billederne som filer og vil have en lille tabel med noget a la billedif og stitilbilledfil?

Du bruger database i et class library ligesom alle andre steder.

Du kan vaelge mellem XxxxCommand & XxxxDataReader, XxxxDataAdapter & DataSet, EF & LINQ to EF, NHibernate etc..

Jeg har en mistanke om at det foerste passer bedst til dig.

Saa skal du vaelege database:

SQLServer
Oracle
SQLServer Compact Edition
etc.

Hvis den app (eller de apps) som skal bruge din komponent i forvejen bruger SQLServer eller Oracle var det vel oplagt at bruge den.

Hvis det ikke er tilfaeldet eller at du ikke ved om det er tilfaeldet, saa var en embedded database som SQLServer CE maaske en god loesning.
Avatar billede pnr Nybegynder
14. juni 2010 - 19:59 #2
Jeg har valgt at bruge den SQL server som allerede bruges på løsningen, og som også er til rådighed i de andre ligende løsninger, hvor jeg også skal bruge komponenten.

Jeg havde dog nogle problemer med at til gå connection string'en fra web.config, men det var lige et namespace som jeg skulle referere til (det er default i web løsninger), nu spiller det :-)

Tak for dit input, det er super!! smid svar så er der point :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
14. juni 2010 - 20:02 #3
ok
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2010 - 03:18 #4
så mangler du bare at acceptere svaret
Avatar billede pnr Nybegynder
04. august 2010 - 07:11 #5
sorry!!