Avatar billede bellizzy Nybegynder
10. juni 2010 - 11:08 Der er 2 kommentarer

Optælling af resultater fra databasen.

Hej alle jer frække fyre bag skærmen!

Jeg står lidt i et dilemma, for jeg skal have udskrevet en "hitliste" hvor den skal tælle fra 1-20 og selvfølgelig skrive dem som "1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 9 osv." Men det nytter ikke rigtig noget at udskrive id'et, for hitlisten kan jo altid ændres.

Her er min kode

<table style='border-bottom: 1px solid #FFF; border-right: 1px solid #FFF;' cellpadding='0' cellspacing='0'>
    <tr>
    <td bgcolor='#999999' colspan='20' width='50px'><center><font style='font-size: 14px;'>Grunklisten - juni 2006</font></center></td>
    </tr>
    <tr>
    <td bgcolor='#333333' width='30px'>#</td>
    <td bgcolor='#333333' width='100px'><center>Kunstner</center></td>
    <td bgcolor='#333333' width='100px'><center>Titel</center></td>
    </tr>
    ";
    $kommando = "SELECT * FROM albums ORDER BY album_hitliste DESC";
    $resultat = mysql_query($kommando) or die(mysql_error());
    while($hent = mysql_fetch_assoc($resultat))
    {
        $color = ($color == '#999999') ? '#333333' : '#999999';
        echo "
        <tr>
        <td bgcolor='". $color. "'>". $hent['album_id']. "</td>
        <td bgcolor='". $color. "'>". ereg_replace("\n","<br />\r\n", substr($hent['album_kunstner'], 0, 10)). "..</td>
        <td bgcolor='". $color. "'>". ereg_replace("\n","<br />\r\n", substr($hent['album_titel'], 0, 10)). "..</td>
        </tr>
        ";
    }

Som i nok kan se, så har jeg bare skrevet ID'et ud som test, men jeg ved ikke hvordan jeg skal tælle på det. Hjælp please :)
Avatar billede repox Seniormester
10. juni 2010 - 11:13 #1
$i = 1;
while($hent = mysql_fetch_assoc($resultat))
    {
        $color = ($color == '#999999') ? '#333333' : '#999999';
        echo "
        <tr>
        <td bgcolor='". $color. "'>". $i. "</td>
        <td bgcolor='". $color. "'>". ereg_replace("\n","<br />\r\n", substr($hent['album_kunstner'], 0, 10)). "..</td>
        <td bgcolor='". $color. "'>". ereg_replace("\n","<br />\r\n", substr($hent['album_titel'], 0, 10)). "..</td>
        </tr>
        ";
        $i++;
    }
Avatar billede jenz3n Nybegynder
10. juni 2010 - 20:59 #2
Kender du funktionen nl2br? Jeg tror du skal prøve at bruge den i stedet for ereg_replace, da den er både langsommere og fjernet fra PHP version 5.3 og frem.
Hvis du en anden gang har behov for at erstatte én tekst med en anden, så kig på str_replace.

http://dk2.php.net/manual/en/function.nl2br.php
http://php.net/manual/en/function.str-replace.php