09. juni 2010 - 12:50 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hente oplysninger fra Active Directory ind i en Wordskabelon?

Hej,
Som identifikation af hvilken bruger det er der har udfyldt og gemt et worddokument på et fællesdrev, har jeg brug for at fx username fra AD'et bliver hentet ind i fx et bogmærke. Hvordan gør jeg det i VBA?
/Anne-Dorthe
Avatar billede andera Novice
09. juni 2010 - 13:53 #1
10. juni 2010 - 21:42 #2
Tror på at det er 'solid' kode, men jeg skal nok have det skåret lidt mere ud i pap :-)
Jeg kopierede denne kode:

-----------------------------------------------------------------
Private Function queryAD()

Dim rs As Object
Dim uName As String

Dim extensions() As Variant
Dim i As Integer

Public Const adOpenStatic    As Integer = 3
Public Const adLockReadOnly  As Integer = 1
Public Const adCmdUnspecified As Integer = -1

    'Instantiate recordset
    Set rs = CreateObject("ADODB.Recordset")

    'Open LDAP recordset
    strSQL = "SELECT userPrincipalName, sAMAccountName, mail, telephoneNumber, otherTelephone " & _
            "FROM 'LDAP://DC=xxxxxx,DC=pri'" & _
            "WHERE objectClass='user' AND objectCategory='Person'"

    rs.Open strSQL, "Provider=ADSDSOObject;", adOpenStatic, adLockReadOnly, adCmdUnspecified

    'Iterate through recordset
    If Not rs.EOF And Not rs.BOF Then

            'If userPrincipalName is null, then uName = "@"
            uName = Nz(rs.fields("userPrincipalName"), "@")
            'Trim everything after, and including, the "@" symbol from uName
            uName = Left(uName, InStr(1, uName, "@") - 1)
            'If uName is blank then use sAMAccountName
            uName = IIf(uName = "", Nz(rs.fields("sAMAccountName"), ""), uName)

            'Assign username value to textbox
            Me.txtNTUsername.Value = uName

            'Assign email and telephone to textboxes
            Me.txtEmail.Value = Nz(RTrim(rs.fields("mail")), "")
            Me.txtTelephone.Value = Nz(RTrim(rs.fields("telephoneNumber")), "")

            'otherTelephone accepts multiple values; and as such it has to be treated differently
            'i.e. as an array

            If IsNull(rs.fields("otherTelephone").Value) Then
                Me.txtMobExtension.Value = ""
            Else
                'Assign recordset value to our array variant
                extensions() = rs.fields("otherTelephone").Value

                'If there is more than one value in the array
                If UBound(extensions) > 0 Then
                    'Iterate through and append each value to create a semi-colon separated string
                    For i = 0 To UBound(extensions)
                        Me.txtTelExtension.Value = Me.txtTelExtension.Value & extensions(i) & "; "
                    Next i
                Else
                    'Single value
                    Me.txtTelExtension.Value = extensions(0)
                End If

    'Close connection and tidy up
    rs.Close
    Set rs = Nothing

End Function
-----------------------------------------------------------------

men den giver hele tiden fejl - det første den siger er syntax error til linien 'Public Const adOpenStatic As Integer = 3'. Det lader til at hjælpe at jeg retter det til 'Const adOpenStatic As Integer = 3', men så siger den 'Sub or function not defined' - og jeg er ikke velbevandret nok i VBA til at regne ud hvad det er jeg skal ændre for at få det til at virke hos mig.

/Anne-Dorthe
Avatar billede andera Novice
11. juni 2010 - 01:34 #3
Kære Anne-Dorthe,

Prøv at køre disse 2 linier:

Set WSHNetwork = CreateObject("WScript.Network")
MsgBox WSHNetwork.UserName

Og se om du får det du gerne vil have.
13. juni 2010 - 21:10 #4
Det gør jeg :-)
Kan du hjælpe mig med at få det ind i et bogmærke? Jeg har prøvet med:
------------------------------------------------------------------
Set WSHNetwork = CreateObject("WScript.Network")

      Selection.GoTo what:=wdGoToBookmark, Name:="AD"
      Selection.TypeText WSHNetwork.UserName
----------------------------------------------------------------
men så siger den "Runtime error 5099: Du kan kun specificere en enkelt linje, fodnote, slutnote, kommentar eller felt ad gangen".

Og kan jeg få det fulde navn?
/Anne-Dorthe
Avatar billede andera Novice
17. juni 2010 - 11:51 #5
Nej det ser rigtig mærkeligt ud,
men til gengæld har jeg fundet nogle
linier som kan hjælpe med Navnet:

    Dim objAdSys, objUser
    Set objAdSys = CreateObject("ADSystemInfo")
    Set objUser = GetObject("LDAP://" & objAdSys.UserName)

    MsgBox (objUser.Get("cn"))
    MsgBox (objUser.Get("displayName"))
28. juni 2010 - 14:03 #6
Hej andera
Undskyld min lange responstid.
Linierne med navnet virker. Tak for hjælpen.

Mangler dog stadig hjælp til at få det sat ind i et bogmærke, så hvis du eller andre støder på noget, så .... :-)

Hilsen Anne-Dorthe
Avatar billede andera Novice
28. juni 2010 - 22:49 #7
Kan det tænkes at du ikke har bogmærket AD ?
Ellers synes jeg det set rigtigt ud.
Jeg har lige lavet en makro med goto bogmærket olsen
og det virkede.

selection.goto what:=wdgotobookmark, name:="olsen"
Avatar billede andera Novice
29. juni 2010 - 01:36 #8
hvad med lige at vise din kode her
03. juli 2010 - 19:02 #9
Har fået det til at virke.  Tak igen.