Avatar billede hugopedersen Nybegynder
08. juni 2010 - 14:55 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Verifikation af SMTP server

Findes der mon en metode til at verificere om en SMTP server er tilgængelig?

Jeg har behov for at kunne få at vide om man kan bruge den til at sende mail via.
Jeg har et lille program som bliver flyttet rund på forskellige computere med forskellige ISP'er. Jeg har så en liste med forskellige ISP'er på som brugeren kan vælge fra.
Men jeg har brug for at kunne kontrollere på en eller anden måde om det er 'lovligt'/muligt at sende en mail.

Jeg bruger Delphi 2010 / Indy 10 (nyeste SVN)
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juni 2010 - 15:24 #1
For at vide om den vil acceptere en email er du nok noed til at sende en email.

For at checke om den er der kan du connecte paa port 25 ot sende:

HELO dithostnavn<CR><LF>

og se om den accepterer connection og svarer.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
08. juni 2010 - 15:28 #2
Har du et eksempel på hvordan det kunne være skruet sammen?

- et link
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juni 2010 - 15:34 #3
cli := TIdTCPClient.Create;
  with cli do begin
    Host := 'some.mail.server';
    Port := 25;
  end;
  cli.Connect;
  cli.Socket.WriteLn('HELO this.server.address');
  (* muligvis burde man laese svaret her *)
  cli.Disconnect;
  cli.Destroy;
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
23. juni 2010 - 12:00 #4
Om din metode er bedre end at forsøge at connecte og så checke for fejl er jeg ikke klar over, men den virker, så smid et svar.

(har du ikke også en hænger i et andet spørgsmål fra mig?)
Avatar billede arne_v Ekspert
23. juni 2010 - 15:44 #5
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
23. juni 2010 - 15:44 #6
jo - jeg finder det lige frem senere