Avatar billede mikker21 Juniormester
08. juni 2010 - 12:20 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Dos-kommando i C#...

Hej,

Jeg er begyndt at lære C#, da jeg i forbindelse med mit nye arbejde for brug en smule kendskab til det. Google er min ven, og jeg har fundet en del godt online-materiale.

Jeg har dog en konkret sag, hvor jeg har brug for at lave en knap, som udfører en DOS-kommando.

At lave knappen er jo nemt, men jeg har prøvet alverdens ting, og har stadig ikke fundet ud af hvordan man får den til at afvikle følgende dos-kommando:

netsh int ip set address "Front-end" static 192.168.151.50 255.255.255.0

Det er en kommando som ændrer IP adressen på et netværkskort ved navn "Front-end". Kommandoen virker perfekt i DOS.

Derudover har jeg brug for følgende kommandoer:

netsh int ip set address "Front-end" dhcp

og denne

xcopy "G:\3050\test\*.*" "C:\Documents and Settings\All Users\Application Data\test" /S /E /C

Jeg er ikke klar over om man kan gøre så simpelt som i DOS, men jeg håber at I kan hjælpe mig. Og det må gerne skæres lidt ud i pap, da jeg som sagt er new in business.

Og ja - jeg kunne jo bare lave en BAT-fil...men jeg vil lære det i C# :-)

På forhånd tak.

Mvh Michael
Avatar billede bvli Praktikant
08. juni 2010 - 13:14 #1
Hej.

System.Diagnostics.Process.Start("netsh", "int ip set address \"Front-end\" static 192.168.151.50 255.255.255.0");
Avatar billede ole155 Nybegynder
08. juni 2010 - 13:18 #2
Prøv det her:

System.Diagnostics.ProcessStartInfo p = new System.Diagnostics.ProcessStartInfo();
            p.FileName = @"C:\WINDOWS\system32\netsh.exe";
            p.CreateNoWindow = false;
            p.UseShellExecute = false;
            p.FileName = "dcm2jpg.exe";
            p.WindowStyle = System.Diagnostics.ProcessWindowStyle.Hidden;
            p.Arguments = "int ip set address \"Front-end\" static 192.168.151.50 255.255.255.0";

            using (System.Diagnostics.Process exeprocess = System.Diagnostics.Process.Start(p))
            {
                exeprocess.WaitForExit();
            }
Avatar billede mikker21 Juniormester
08. juni 2010 - 13:53 #3
TAK!

Det virkede perfekt, og var tilmed ret simpelt. Findes der en ligeså simpel måde at løse mit "copy-problem" som er beskrevet længere nede i mit indlæg?

Mvh Michael
Avatar billede bvli Praktikant
08. juni 2010 - 14:15 #4
Øh??

Jeg ville nok implementere det i C# i stedet for at kalde ud af mit program.. men har du f.eks. overvejet:

System.Diagnostics.Process.Start("xcopy" "\"G:\3050\test\*.*\" \"C:\Documents and Settings\All Users\Application Data\test\" /S /E /C");

? :)
Avatar billede mikker21 Juniormester
08. juni 2010 - 14:22 #5
Hej igen (bvli),

Jeg har ikke overvejet så meget. Når jeg søgte på google efter simple copy kommandoer til C# synes jeg at svarene var meget komplicerede. Dit foreslag er jo så simpelt som jeg gerne vil have det. Vil det sige at man kan køre alle DOS-kommandoer på den måde?

Du kan jeg lave så jeg kan acceptere dit svar :-)

Mvh Michael
Avatar billede bvli Praktikant
08. juni 2010 - 14:30 #6
Ja - du kan køre 'alle' doskommandoer på den måde. Men måske du skulle overveje at minimere det. Det er ikke det hurtigste i verden at gøre det på den måde.
Avatar billede mikker21 Juniormester
08. juni 2010 - 14:39 #7
Super!

Copy-linjen virker dog ikke. Den skriver fejlen "Unrecognized escape sequence" en del gange...
Avatar billede mikker21 Juniormester
08. juni 2010 - 14:45 #8
+ en masse andre fejl...
Avatar billede mikker21 Juniormester
08. juni 2010 - 15:08 #9
Fandt selv fejlen. Der skal åbenbart stå \\ i stedet for \ alle steder. Men tak for svaret alligevel!
Avatar billede bvli Praktikant
08. juni 2010 - 15:10 #10
Ok - den blev lige lavet lidt hurtigt i hovedet :)