Avatar billede catos Nybegynder
08. juni 2010 - 00:27 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hvordan skal jeg lære JAVA (mhp. hjemmeside m. database)?

Jeg har nu langt om længe besluttet mig for at jeg skal lære at programmere. Ikke nødvendigvis blive den store guru, men til "husbehov" for at kunne lave mine egne "lidt mere avancerede en gennemsnittet" af hjemmesider.

Hjemmesiderne / portal skal kunne lave databehandling på oplysninger, der indtastes af brugerne og jeg har fået besked om, at det er JAVA, jeg vil kunne lære hurtigst, komme længst med, kan skalere bedst, hvis projekte(t/erne) skulle gå hen og blive succeser.

Min forudgående kendskab til programmering er stort set = 0.

Hvilken bog / kursus skal jeg investere i, hvis jeg skal kunne komme ud over stepperne relativt hurtigt, og er der programmer, jeg skulle tage at investere i eller findes alt hvad jeg har brug for i Freeware?
Avatar billede catos Nybegynder
08. juni 2010 - 00:37 #1
P.S. Det må gerne være noget på engelsk, hvis det er det bedste...
Avatar billede hellfishdk Nybegynder
08. juni 2010 - 00:57 #2
Nu er der flere ting i det:

1) lær at programmerer Java.
2) lær at arbejde med SQL (database sprog)
3) lær HTML
4) lær JSP
(herefter skal du finde en host der tilbyder JSP hosting. De plejer at være ret dyre. Med mindre du vil have en webserver (tomcat) stående hjemme).

Alternativt kan du kigge på php, eller asp.net. Begge scripting sprog til webapplikationer.

Mht. Java, så kig evt. på jsptut.com (engelsk).
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juni 2010 - 02:40 #3
Rækkefølgen må være:
1) Java
2) Java web apps

http://www.eksperten.dk/guide/717 giver lidt hints til at komme igang inkl. link til nogle resourcer.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juni 2010 - 02:42 #4
Hostning af Java web apps er ikke så stort et problem længere.

Et firma i Mountain View i Califonien som er ret kendt på internettet tilbyder gratis hosting af Java web apps.

http://code.google.com/appengine/docs/java/overview.html
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juni 2010 - 02:44 #5
Der er ikke ubegrænset brug, men:
6.5 CPU time
1 GB ind
1 GB ud
1.3 million HTTP requests
per dag er nu ikke så ringe endda.
Avatar billede hellfishdk Nybegynder
08. juni 2010 - 15:06 #6
(X)HTML er vel stadig meget relevant at lærer, hvis han vil lave webløsninger(?)
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juni 2010 - 15:22 #7
Absolut.

HTML eller XHTML er noedvendigt for output.

Og f.eks. JSF facelets kraever XHTML.
Avatar billede madiedk Nybegynder
09. juni 2010 - 19:51 #8
Min holdning er at hvis det er hjemmesider du skal lave også store, så ville jeg bruge PHP og til applikationer ville jeg bruge JAVA. Hvis java skal bruges til en hjemmeside skal du rode med JSP hvilket er noget sværere at bruge og sætte op end PHP.

Jeg tror bare at du vil løbe panden mod muren hvis du er nybegynder til at programmere og så starter med java og JSP.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. juni 2010 - 20:30 #9
Jeg kan godt lide Java web apps. Det er faktisk min foretrukne web teknologi.

Men jeg er helt enig i at de er betydeligt vanskeligere at komme igang med end PHP.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2010 - 03:22 #10
catos ?
Avatar billede catos Nybegynder
01. november 2010 - 12:55 #11
Tak for inputs - du må undskylde, at jeg først vender tilbage nu.
Avatar billede catos Nybegynder
01. november 2010 - 12:58 #12
arne_v - hvis jeg skulle igennem "det hele" relevante, har du så et bud på, hvilken "bog" e. lign. jeg skulle starte på for jeg er helt nybegynder med programmering.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. november 2010 - 13:55 #13
Avatar billede catos Nybegynder
01. november 2010 - 15:04 #14
må jeg så ikke give dig point, Arne :)
Avatar billede arne_v Ekspert
01. november 2010 - 15:40 #15
saa skal jeg smide et svar

hermed gjordt

hvad med hellfish?
Avatar billede catos Nybegynder
01. november 2010 - 19:40 #16
Nu får du det hele - og du har ventet længe, så jeg ville gerne kunne give renter :-)