Avatar billede Slettet bruger
07. juni 2010 - 19:14 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Nedhente fil på kendt URL fra server

Hej eksperter,

Hvordan kan jeg mest effektivt nedhente en fil på en bestemt URL til en placering på lokalmaskinen?
Avatar billede Killervalon Nybegynder
07. juni 2010 - 19:15 #1
Kan du beskrive det lidt grundigere? Altså hvor nemt du kan overføre en fil eller hvad?

Externt eller Internt? og Hvor mange filer, og til hvilket brug?
Avatar billede Slettet bruger
07. juni 2010 - 19:25 #2
Forbindelsen mellem klient og server udgøres af internettet, og protokollen er formentligt HTTP.
Mængden af filer er relativt stor, lad os sige op til 1000 på hinanden følgende for at være sikker, og filernes størrelse vil variere kraftigt, men lad os antage, at højst når 100 MB hver.
Brugskonteksten er massiv download fra et datalager til en enkelt instans af klienten kørende på en enkelt lokalmaskine.
Jeg vil gætte på, at den samlede datamængde når knap 100 GB i værste fald, hvis det har noget at sige. Det vigtigste er, at nedhentningen sker så hurtigt, som båndbredden tillader det.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. juni 2010 - 19:27 #3
standard HttpURLConnection eller Apache HttpClient

performance maa mest dreje sig om at:
* bruge en stor buffer f.eks. 32768 bytes for l;sning og skrivning
* koere en 5-10 downloads i hver sin traad
Avatar billede Slettet bruger
07. juni 2010 - 19:33 #4
Takker.
En lille ekstra udfordring, dog: Grundet systemets kontekst, er jeg ikke sikker på, at det vil fungere med mere end én tråd. Dette afholder mig dog næppe fra somewhat at optimere forbindelsen, da opkoblingen på både klient- og serversiden er ganske velfungerende.

Kan jeg få dig/jer til at smide et (lille) eksempel?
Avatar billede arne_v Ekspert
07. juni 2010 - 19:45 #5
fra lageret:

    private void download(String urlstr, String fnm) {
        try {
            URL url = new URL(urlstr);
            HttpURLConnection con = (HttpURLConnection)url.openConnection();
            con.connect();
            if(con.getResponseCode() == HttpURLConnection.HTTP_OK) {
              InputStream is = con.getInputStream();
              OutputStream os = new FileOutputStream(fnm);
              byte[] b = new byte[100000];
              int n;
              while((n = is.read(b)) >= 0) {
                  os.write(b,0,n);
              }
              os.close();
              is.close();
            }
            con.disconnect();
        } catch (MalformedURLException e) {
            e.printStackTrace();
        } catch (FileNotFoundException e) {
            e.printStackTrace();
        } catch (IOException e) {
            e.printStackTrace();
        }
Avatar billede Slettet bruger
07. juni 2010 - 20:10 #6
Tak, jeg ser lige på det.

Ren nysgerrighed: Hvad står fnm for?
Avatar billede jensgram Nybegynder
07. juni 2010 - 20:20 #7
Avatar billede arne_v Ekspert
07. juni 2010 - 20:29 #8
fnm er en ret brugt forkortelse for filename
Avatar billede Slettet bruger
07. juni 2010 - 20:45 #9
Så lærte jeg det :)

Og koden fungerer glimrende. Det må vist blive et svar fra arne_v.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. juni 2010 - 21:10 #10
svar