Avatar billede hypofysen Nybegynder
06. juni 2010 - 13:58 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

problemer med ORDER BY når jeg henter data

Hej,

jeg har nogle tider jeg gerne vil hive ud med den mindste først vha order by.

Men der findes nogle tomme rækker  i min database så når jeg laver udtrækket er det dem der kommer først før tiderne er der en nem løsning på det?

Altså undlade alle tomme rækker i order by
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
06. juni 2010 - 14:01 #1
Tomme rækker? Du mener tomme felter? Hvordan er de tomme? Er de NULL, kan du sørge for de ikke kommer med med "is null" http://www.tutorialspoint.com/mysql/mysql-null-values.htm
Avatar billede hypofysen Nybegynder
06. juni 2010 - 14:20 #2
tomme felter ja, de skal med bare komme sidst
Avatar billede the-gnu.dk Nybegynder
06. juni 2010 - 14:47 #3
ORDER BY felt DESC
Avatar billede hypofysen Nybegynder
06. juni 2010 - 14:59 #4
Det vil ikke hjælpe, her er et eksempel

id tid
1  00:10:10
2  00:10:15
3  00:09:15

Det skal udskrives i følg. rækkefølge 3-1-2-4-5
men bruger jeg ORDER BY tid ASC bliver det 5-4-3-1-2

tiden bliver sorteret rigtigt, men de tomme felter kommer først
Avatar billede the-gnu.dk Nybegynder
06. juni 2010 - 15:05 #5
Hvilket format er "tid"?

SELECT id, tid FROM table WHERE tid != '' ORDER BY tid
Avatar billede hypofysen Nybegynder
06. juni 2010 - 15:49 #6
det er ikke mit select der er problemet det er orderby de tomme felter skal selectes men bare vises sidst og formatet er time
Avatar billede repox Seniormester
06. juni 2010 - 15:49 #7
Jeg ved ikke om ORDER BY FIELD virker med NULL værdier - men ellers kan du prøve noget ala:
SELECT id, tid FROM table ORDER BY FIELD(tid, NULL) DESC, tid ASC
Avatar billede hypofysen Nybegynder
06. juni 2010 - 17:11 #8
det kan jeg desværre ikke få til at virke
Avatar billede repox Seniormester
06. juni 2010 - 20:37 #9
Giver mysql nogen fejlmelding på det? evt. gennem phpmyadmin?
Eventuel prøv at lægge tabelstruktur og test data ud, så vil jeg godt lige prøve det af - nu er jeg blevet nysgerrig...
Avatar billede majbom Novice
06. juni 2010 - 21:31 #10
du skal have 4 og 5 med?

ellers kunne du jo bare nøjes med at hente dem der ikke er NULL...
Avatar billede hypofysen Nybegynder
09. juni 2010 - 08:40 #11
ja alle skal med, men jeg har desværre ikke haft tid til at kigge mere på det - repox jeg ligger noget data ud men nok først i morgen beklager den sene respons.
Avatar billede hypofysen Nybegynder
27. juni 2010 - 10:51 #12
jeg fik det aldrig til at virke, men jeg har valgt ikke at medtage de tomme værdier i min select.

tak for kommentarerne lukker