Avatar billede peturkirke Novice
06. juni 2010 - 12:53 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

subject linjen i emails

Jeg sender emails ud til kunder med PHP. Har problemer med subject linjen. De specielle bogstavur, som for eksempel æ og ø ser helt mærkelige ud, når emailen kommer frem.
Jeg ved der er noget særligt med formattering af subject, det har jeg læst på nettet, men finder ikke helt ud af, hvordan det skal gøres, så bogstaverne ser godt ud, når de ankommer til modtageren ?

Er der nogen, der har et eksempel på, hvordan dette kan klares ?
Avatar billede the-gnu.dk Nybegynder
06. juni 2010 - 14:59 #1
Prøv evt. med at angive et tegnsæt i headeren.

$headers .= "Content-type: text/html; charset=iso-8859-1\r\n"

mail('@.dk', 'subject', 'mail', $headers);
Avatar billede repox Seniormester
06. juni 2010 - 15:41 #2
#1
Subject headeren i mailen, påvirkes ikke af af de andre headers.
Subject linien skal formateres korrekt.

#0
Hvis du har mbstring på serveren (som de fleste efterhånden har) kan du anvende http://dk2.php.net/mb_encode_mimeheader

Anvendelsen kunne være:
$subject= mb_encode_mimeheader($subject,"UTF-8", "B", "\n");
Avatar billede peturkirke Novice
19. juli 2010 - 23:32 #3
repox, jeg indstallerede mbstring, og det ser ud til at det har løst problemet

hvis du skriver et svar, så får du poengene

og tusind tak for hjælpen
Avatar billede repox Seniormester
20. juli 2010 - 18:47 #4
Du fik et svar her.
Avatar billede peturkirke Novice
20. juli 2010 - 20:07 #5
det er stadigvæk ikke et svar, kun en kommentar :)
Avatar billede repox Seniormester
20. juli 2010 - 20:37 #6
Nå, for pokker - jeg prøver igen :)