Avatar billede poullykke Nybegynder
30. maj 2010 - 17:57 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

FYSIK hjælp 3

En opgave som ikke er skole relateret, men løsningerne skal bruges i en videre gåde.

Denne her er lidt svær :

en cylinder med en radius på 0,4 m, der ved hjælp af en letbevægelig cirkelskive, er adskilt i to kamre. I hver af de to kamre er der den samme gas (der betragtes som en ideal gas).

Kammer 1 : Tryk PA,start = 300.000 N/m2 (Pascal)
og Rumfang/Volume VA,start = 600 liter = 0,6 m3

Kammer 2 : Tryk PB,start = 600.000 N/m2 (Pascal)
Rumfang/Volume VB,start = 1400 liter = 1,4 m3

NB! Temperaturen forbliver uændret/ens i begge kamre både før og efter forskydning af cirkelskive.

Opgave 1:

Beregn hvor langt cirkelskiven skal bevæges mod venstre for at opnå ens tryk i begge kamre.

Opgave 2:

Angiv størrelse af det ens tryk P, der opnås i de to kamre.

Hvem kan greje disse 2 opgaver.
pou
Avatar billede japping Nybegynder
30. maj 2010 - 18:27 #1
Opgave 1+2:
antagelse: Idelagsa.
PV=nRT
T=konstant -> nRT = konstant =>
Pa1 x Va1 = Pa2 x Va2
Pa2=Pb2
Pb1 x Vb1 = Pb2 x Vb2
Va1+Vb1=Va2+Vb2

Du har altså 4 ligninger med 4 ubekendte og du kan dermed finde Va2, Vb2 og trykket i opgave 2. Ud fra Va2 og Vb2 kan du bestemme cirkelskivens vandring.
Avatar billede poullykke Nybegynder
31. maj 2010 - 21:38 #2
Tak for hintet

1 : 89 cm

Avatar billede poullykke Nybegynder
31. maj 2010 - 21:39 #3
Mangler nu kun svaret på opgaven Fysik hjælp 5