Avatar billede Tillas Nybegynder
26. maj 2010 - 16:37 Der er 15 kommentarer

Fastlåsning af sidestørrelse

Jeg håber så meget at der sidder en eller flere derude der kan hjælpe mig.

Kan man lave en "skabelon" der er fastlåst størrelsesmæssigt, således af hele "skabelonen" kan ses på alle skærmstørrelser uden at man skal scrolle ned i højde eller hen i breden, så man altså kan se alt på siden, når man åbner denne.

Håber at du/I forstå hvad jeg mener (er nok ikke så god til at forklare det).

Lige nu har jeg lavet en tabel med width=100% og height=100%, men det virker ikke (grin bare, er ikke videre god til det med computere).

Jeg arbejder i Microsoft Frontpage og redigere via html-koder.
Avatar billede keysersoze Guru
26. maj 2010 - 17:35 #1
det kan du sagtens - næsten i hvert fald. Hvis du sætter en fast bredde på fx 900px på dit øverste element vil sidens bredde altid være 900px uanset klientens opløsning.

Hvis du sætter en fast bredde på fx 900px vil brugere med meget lav opløsning stadig skulle scroll sidelæns, så det handler om at finde mindste relevante fællesnævner og arbejde ud fra det. Højden på en side er oftest dynamisk - altså ud fra hvor meget indhold du lægger på siden så her er det altså dit indhold der sammen med klientens opløsning bestemmer om der kommer scroll eller ej, men du kan selvfølgelig også sagtens sætte en fast højde som med bredden.
Avatar billede aners Nybegynder
26. maj 2010 - 17:45 #2
Drop FrontPage. Læs guides om HTML, DTD og CSS.

Du kan sætte din tables vidde fast med width="600px", dog vil jeg anbefale dig at lære lidt om <div> tags og CSS, det kommer du meget længere med. Desværre renderer alle webengines ikke ens.
Avatar billede Tillas Nybegynder
26. maj 2010 - 19:03 #3
Jeg ved godt at jeg kan bruge "px", men så vil mange netop skulle scrolle.

Det jeg efterlyser er en måde at fastlåse størrelsen på skabelonen, så alle kan se hele skabelonen, uanset hvilket skærmstørrelse de har. Derfor brug af % i stedet for px.

Hvis man nu vælger 100% burde alle jo kunne se hele skabelonen (skabelonen ville fylde 100% af ens skærm), men det virker ikke helt.
Det virker i breden, men ikke i højden og det synes jeg jo er underligt.

Hvis man laver en tabel og vælger at den skal være 100% bred og 100% høj og så skriver i denne, så ændres breden ikke (teksten skifter bare linie), men højden ændres efterhånden som teksten fylder mere end tabellen.
Håber at det er forståeligt forklaret.

Hvis jeg tænker mere over forklaring, så kunne man måske sammenligne med, at det jeg gerne vil have er ligesom en ramme der kun fylder skærmen, men til gengæld fylder skærmen 100% uanset hvilken skærmstørrelse man har.
Jeg ved dog ikke om man kan bruge en ramme, da selve rammen så skal kunne indeholde links og tekst og der skal også kunne vises billeder og tekst inden i rammen.

Min hjemmeside hedder www.tillas.dk
Prøv at kigge på forsiden i forhold til www.tillas.dk/hunner.htm

Håber så meget på hjælp til løsning af dette problem.
Avatar billede keysersoze Guru
26. maj 2010 - 22:30 #4
hvis højden på tabellen ikke bliver 100% når du sætter den til det mangler du at sætte dens parent-element(er), formentlig body og html, til også at have en højde på 100%.
Avatar billede Tillas Nybegynder
26. maj 2010 - 23:17 #5
Jeg har bare snart prøvet så meget for at det skal lykkes og dette har været et problem for mig temmelig længe, men jeg opgiver ikke.

At bruge 100% i body og html havde jeg godt nok ikke prøvet, men det virker tilsyneladende heller ikke :-(

Jeg har for overskuelighedens skyld oprettet en tom side og har følgende at arbejde med:

<html>

<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1252">
<meta name="GENERATOR" content="Microsoft FrontPage 4.0">
<meta name="ProgId" content="FrontPage.Editor.Document">
<title>Ny side 1</title>
</head>

<body>
------------------der skal så indsættes en tabel med ramme, som skal fylde hele ens skærm uanset hvilken skærmstørrelse man har-----------------------
</body>

</html>

Jeg har undladt at indsætte tabellen, for at holde det så simpelt som muligt.

Jeg håber så meget at det kan lade sig gøre at fastlåse tabellen både i breden og højden.

Please hjælp...
Avatar billede Tillas Nybegynder
26. maj 2010 - 23:32 #6
I må lige fortælle mig hvordan jeg giver jer point, for jeg er helt ny herinde.

Er der nogen der kan fortælle mig hvordan (hvilken komando og hvor komandoen skal sættes) for at løse mit problem?

Er der nogen der kan fortælle mig hvad dette gør?
content="text/html; charset=windows-1252"
Avatar billede Tillas Nybegynder
26. maj 2010 - 23:34 #7
Hvis jeg gør nedenstående, bliver både breden og højden ganskevist 100% af skærmen, men hvis jeg så indsætter fx 36 linjeskift inde i tabellen, øges dens længde ud over skærmstørrelsen.

<html>

<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1252">
<meta name="GENERATOR" content="Microsoft FrontPage 4.0">
<meta name="ProgId" content="FrontPage.Editor.Document">
<title>Ny side 1</title>
</head>

<body>

<table border="1" width="100%" height=100%>
  <tr>
    <td width="100%">

    </td>
  </tr>
</table>

</body>

</html>

Please, håber bare sådanne at det kan lykkes...
Avatar billede keysersoze Guru
27. maj 2010 - 07:40 #8
hvis det er din kode er der rigeligt at tage fat på - du har fx ingen doctype og du benytter næsten håbløst forældet kode, fx et helt skævt charset ligesom du stærkt bør overveje CSS i stedet for attributter. jeg vil også gerne se eksemplet hvor du har sat højden på body og html.

hvis du aldrig nogensinde vil have scroll på din side hjælper det ikke at sætte højde/bredde på den måde du gør - så skal du formentlig have fat i noget javascript, der kan beregne højde/bredde og så sætte overflow hidden eller scroll på din tabel... men hvis der aldrig må være scroll hvordan vil du så nogensinde kunne vise al din tekst til brugeren? Jeg tror du er ude i et umuligt eventyr.
Avatar billede Tillas Nybegynder
27. maj 2010 - 13:18 #9
Åh nej, ikke et umuligt eventyr, det må kunne lykkes, jeg er bare slet ikke dygtig nok og kender ikke alle de muligheder der findes.

Hvad er en doctype?
Hvordan er charset skævt, hvordan bør det være?

Jeg døjer med en årelang depression, som desværre har ødelagt min hukommelse og koncentration, så jeg har næsten kun mulighed for at fortsætte med de ting jeg kender og kun tilføje lidt nyt ad gangen eller få en anden til at lave en skabelon til mig, som jeg så kan bruge på alle mine sider og sætte mine informationer, billeder m.v. ind i. Jeg kender bare slet ingen computermennesker der kan hjælpe mig.

Det er kun selve siden jeg ikke vil have scrol på, vil bruge scrol i min skabelon/tabel (kan godt finde ud af at lave scrol i tabellen). Jeg kan bare ikke finde ud af at fastlåse højden på tabellen. Breden vil den jo godt fastlåse, så det er møg irriterende ikke at kunne få højden af tabellen fastlåst.

Håber at jeg ikke bliver helt opgivet på grund af min uduelighed.

Jeg har selv lavet alt på min hjemmeside, kan bare ikke fastlåse den højde og det har alt at sige for mig.
Avatar billede keysersoze Guru
27. maj 2010 - 14:01 #10
du fastlåser højden på samme måde som bredden - du sætter en højde i px, fx height="800px".
Avatar billede Tillas Nybegynder
27. maj 2010 - 14:59 #11
Det virker i bredden, men ikke i højden.

Hvis man skriver inde i skabelonen og teksten bliver breddere end skabelonen, flyttes den automatisk ned.
Og hvis man skriver mere tekst end der kan være i skabelonen, flyttes denne desværre også ned, uden fastlåsning af højden på tabellen.
Avatar billede keysersoze Guru
27. maj 2010 - 22:30 #12
Det virker lige så godt i højden som i bredden - prøv du at skrive et mega langt ord og du vil opleve det samme med bredden.

hvis du vil skjule det der går ud over dine definerede mål må du kigge på CSS - fx overflow: scroll eller overflow: hidden. Før du gør det bør du dog indsætte en doctype.
Avatar billede Tillas Nybegynder
28. maj 2010 - 00:38 #13
Mine sider ser således ud øverst:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<!-- saved from url=(0030)http://www.tillas.dk/index.htm -->
<HTML><HEAD>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=windows-1252">
<META content="Microsoft FrontPage 4.0" name=GENERATOR>
<title>Tillas Kaninopdræt</title>
</HEAD>
<BODY vLink=#ffffff aLink=#ffffff link=#ffffff bgColor=#660066>

Har de så ikke en doctype allerede?

Hvis man bruger overflow:hidden, vil man ikke kunne se det der bliver gemt vel?

Så hvis man vil have at brugere skal kunne se det hele, så findes der kun overflow:scroll, har jeg forstået det rigtigt?
Avatar billede keysersoze Guru
28. maj 2010 - 00:55 #14
hvis du angiver faste størrelse men lægger mere indhold ind end der kan være og indholdet stadig skal kunne læses så ja.
Avatar billede keysersoze Guru
27. juni 2010 - 11:22 #15
Lukketid?