Avatar billede weblance Nybegynder
25. maj 2010 - 19:52 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Kan man det...?

Er det muligt lave et script som automatisk henter en fil fra min computer hvert minut og uploader den til en webserver?
Avatar billede agurken Nybegynder
25. maj 2010 - 20:13 #1
Tja, måske hvis du har en pc/server der kører 24/7. Så tror jeg godt det kunne lade sig gøre.
Avatar billede intenz Novice
25. maj 2010 - 20:22 #2
Det er lidt uklart om scriptet kører på din computer eller serveren. Begge ting kan lade sig gøre, den første mulighed er nok nemmest, da den 'bare' kræver et cronjob på computeren der kører et script hvert minut, hvor filen bliver uploadet til serveren gennem FTP.
Det kan dog også løses på andre måder.

Hvad der er smartest afhænger af formålet.
Avatar billede weblance Nybegynder
25. maj 2010 - 20:37 #3
Der skal køre en pc 24/7 hvor der er et program der opretter en logfil hvert minut (den overskrives hvert minut). Derefter skal indholdet i filen uploades og ligges ind i en MySQL database.
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2010 - 20:45 #4
hvis du laver et fx vbs-script, der kan en gang - så har windows jo en opgavestyring/taskmanager, som kan køre det med dit valgte interval.
Avatar billede weblance Nybegynder
25. maj 2010 - 21:09 #5
Desværre så rækker mine programmerings egenskaber ikke så langt :(
Avatar billede intenz Novice
25. maj 2010 - 22:03 #6
Hvad med den løsning jeg skitserede, giver det mening for dig?

Hvis du vil bruge PHP (som måske ikke er den bedste løsning) kan det bl.a. laves sådan. Hvis du ikke ved hvordan ud fra det jeg skrev, bliver det svært for dig.

Som sagt findes der flere muligheder, en af dem er:

Lav et cron-job der kører et script på din computer hvert minut (går du fra du har php og apache installeret her).

Scriptet sætter evt. et timestamp på filen, så andre ikke overskrives, opretter forbindelse til serverens FTP og uploader filen.

Opret et cron job på serveren der kører et script her hvert xx minut.

Det script tjekker i den mappe som filerne uploades til om der er nye filer, er der det læser den dem og indsætter i MySQL. Herefter slettes filen (eller flyttes hvis du vil gemme den).
Avatar billede weblance Nybegynder
25. maj 2010 - 23:01 #7
Ja jeg forstår godt din løsning og den er absolut brugbar. Problemet er bare at computeren der logger er ikke serveren. Den har ikke php og apache.

Tror nok at den beste løsning er at få lavet et vbscript som henter dataen ud af filen og sætter den ind i databasen på remote serveren.
Avatar billede dkfire Nybegynder
26. maj 2010 - 17:47 #8
Hvad vil du bruge PHP til, når din pc ikke kan kører PHP scripts ?
Avatar billede weblance Nybegynder
26. maj 2010 - 18:02 #9
Jeg har måske ikke forklaret mig godt nok, men spørgsmålet går ud på om man kan lave et php script, som ligger på mit webhotel, der automatisk kan hente en fil på min computer og uploade den til webhotellet.

Så jeg fx. åbner scriptet i min browser og lader browseren stå åben hele tiden.
Avatar billede dkfire Nybegynder
26. maj 2010 - 20:20 #10
Med mindre du finder et rigtig godt sikkerhedshul i din browser, så vil det aldrig lykkes dig.
Tænk over de problemer sådan en feature kunne lave, hvis jeg kunne programmere en hjemmeside der hentede filer fra din pc når du gik ind på hjemmesiden.

Hvis du kan skrive din egen activex komponent, så er der måske mulighed for at det kan lykkes. Men jeg tvivler stadig.
Avatar billede weblance Nybegynder
26. maj 2010 - 20:53 #11
Tak for din kommentar dkfire, det var faktisk temmelig godt ramt som svar på mit spørgsmål!

Men hvis jeg installerede en webserver på pc'en og sørgede for at filen blev gemt i www biblioteket, ville det så ikke kunne lade sig gøre?
Avatar billede dkfire Nybegynder
26. maj 2010 - 21:40 #12
Ja så kunne du kører et php script lokalt som lagde filen online, enten via ftp eller anden service.
Avatar billede weblance Nybegynder
28. juli 2010 - 16:21 #13
Smid lige et svar dkfire - så får du point!
Avatar billede dkfire Nybegynder
01. august 2010 - 13:17 #14
Et svar fra mig :-)