Avatar billede masteraaen Novice
24. maj 2010 - 22:03 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Validering ved opret bruger

Hej.

Hvordan foretager jeg lettest validering af brugeroprettelser fra en form i asp:

1. Kontrol af dataene i formen (feks. @ i emails)
2. At brugeren ikke allerede eksisterer (f.eks. blot Brugernavn)

Håber nogen kan hjælpe.
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2010 - 01:28 #1
Ja du skal lave det i den asp-fil som gemmer brugeren i databasen. Med andre ord så bør du også lave valideringen i asp. Noget á la det her:

ny_bruger.asp:
<html>
<body>
<form action="opret_ny_bruger.asp" method="post">
E-mail: <input type="text" name="email">
<br>
Brugernavn: <input type="text" name="brugernavn">
</form>
</body>
</html>

opret_ny_bruger.asp
<%
email=request.form("email")
brugernavn=request.form("brugernavn")
if (email="" or isnull(email)=True or ubound(split(email,"@"))<>1 or ubound(split(email,"."))<1) then
response.redirect "ny_bruger.asp"
end if
if (brugernavn="" or isnull(brugernavn)=True) then
response.redirect "ny_bruger.asp"
end if
set rs = conn.execute("select brugernavn from brugere where lcase(brugernavn)='" & lcase(brugernavn) & "'")
if rs.EOF=False then
response.redirect "ny_bruger.asp"
end if
rs.close
set rs=nothing

'og her skal du så fortsætte scriptet som opretter brugeren i databasen... Du skal i øvrigt sørge for at åbne en database-connection øverst på siden, for at kunne tjekke om brugeren findes i forvejen.
%>

\Dan
Avatar billede masteraaen Novice
19. oktober 2010 - 17:45 #2
Tak - vil du smide et svar?
Avatar billede masteraaen Novice
25. oktober 2010 - 22:57 #3
Sidste chance
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2010 - 09:01 #4
Næh... det vil jeg ikke, eftersom du ikke har givet feedback på om det virkede eller ej...

- Og jeg samler ikke på point - så jeg smider ikke et svar under alle omstændigheder...

\Dan
Avatar billede masteraaen Novice
27. oktober 2010 - 20:25 #5
Det er ok. Men jeg kan oplyse, at metoden absolut er OK.
Jeg brugte den - er nu gået fra asp til php...