Avatar billede C_jensen Nybegynder
21. maj 2010 - 13:03 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

ASP - Unicode og MS Sql database, æøå

Jeg har en webapplikation som jeg har omlagt til at køre Unicode - både asp filer og header er sat til UTF-8. Problemet er nu at min MS SqlServer database ikke kan kapere dette - det sædvanlige æøå problem!.

Jeg har læst mig til at man skal bruge datatype nvarchar i stedet for varchar, og skal egentlig blot have bekræftet af eksperterne at det er den eneste mulighed.

Håber der er nogen som sidder med svar på dette - inden jeg lægger hele skidtet om til iso-8859-1 igen.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. maj 2010 - 02:01 #1
Hvis dine data ikke udelukkende består af tegn fra et enkelt single byte charset, så skal du bruge NVARCHAR.

Du burde godt kunne gemme UTF-8 med kun engelske & danske bogstaver i VARCHAR.

Hvordan set din kode ud?
Avatar billede C_jensen Nybegynder
25. maj 2010 - 09:05 #2
Nej, mine data indeholder ikke andet end åøæ som 'mærkelige' tegn, så det skulle vel være muligt, men tror desværre der er noget andet på spil, det er en applikation som jeg har overtaget, og synes at den skulle ensrettes, da der var brugt både Windows 1252, iso-8859-1 og utf-8, først lagde jeg som skrevet om til utf-8, der kiksede æøå på databasesiden, så har jeg lagt det om til iso, og nu kikser alt andet!! - så nu er jeg gået tilbage til udgangspunktet, og så må jeg starte derfra med 1 ændring ad gangen.

Det vil nok være for omfattende at lægge kode ud lige pt. så jeg siger tak for svaret, og håber at jeg ellers har gjort det rigtigt så du får pointene (er jo sprit ny her!).
Avatar billede arne_v Ekspert
01. juni 2010 - 04:08 #3
Behold selv point.
Avatar billede C_jensen Nybegynder
17. september 2010 - 08:46 #4
Lukkes