Avatar billede Slettet bruger
20. maj 2010 - 14:22 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

GPS på iPhone i USA

Hej,

Jeg skal snart til USA og har lejet bil. Jeg vil gerne have mulighed for at finde vej med hjælp fra GPS.

Jeg har en iPhone og overvejer derfor at købe GPS-programmet Navigon eller TomTom i AppStore.

Mit spørgsmål går på om jeg fint kan bruge denne GPS app i USA uden at der skal bruges Data Roaming. Kan jeg med andre ord bruge GPS programmet på min iPhone uden at jeg får nogle ubehagelige overraskelser på min næste tlf. regning?

Jeg vil gerne være 100% sikker. :)

PS: Er der nogen der ved om man overhovedet kan bruge sin tlf. i USA og på deres netværk? Skal tlf. understøtte et bestemt netværk? Jeg har lige nu 3 som teleoperatør.
Avatar billede StefanDK Nybegynder
20. maj 2010 - 15:17 #1
Hej.
Jeg vil råde dig til ikke at bruge din Iphone som GPS da der også skal bruges data til GPS forbindelsen så vidt jeg ved. Data Roaming er utrolig dyrt og som du selv siger medfører det ubehagelige overraskelser.

Uddrag af 3´s priser og pris eksempler:

Data i udlandet - hvad koster det?

Verden er inddelt i fire zoner, hvor det koster fra 20 kr./MB og op til 100 kr./MB. F.eks. koster det 20 kr./MB i EU og 100 kr./MB i USA.

Husk
- Sms'er er gratis at modtage sms'er i udlandet.
- Mms'er koster datatrafik at modtage.
- Prisen for at sende sms'er og mms'er varierer alt efter, hvilket land du opholder dig i

Hvis ikke der spærres for data-roaming på telefonen eller via 3's Kundeservice, vil specielt iPhones, Android-mobiler og andre smartphones selv hente opdateringer o.lign., uden du beder om det. Det kan blive rigtig dyrt. Se herunder:

Automatiske opdateringer - priseksempler:
- I f.eks. USA. Kina, Mexico eller Afghanistan vil det typisk koste fra 100 kr. til kr. 400 kr. pr. dag, når din smartphone selv henter opdateringer/data.

Eksempler på priser for data i udlandet
Besøg på ekstrabladet.dk's forside:
- Fra Kina, USA, Mexico eller Afghanistan: cirka 500 kr.

Typisk filmklip på YouTube på 3-4 minutter:
- Fra Kina, USA, Mexico eller Afghanistan: cirka 3.740 kr.

Almindelige mails med tekst (måske med et lille billede i lav opløsning):
- Fra Kina, USA, Mexico eller Afghanistan: Et sted imellem 25kr. og 120 kr. pr. mail
- HUSK at Outlook, Gmail osv. ofte selv henter mails ned uden først at spørge.

Du kan altid se de aktuelle udlandspriser ved at søge på det land, du skal besøge på forsiden af www.3.dk/udland.

Håber du kunne bruge det og god tur :)
Avatar billede StefanDK Nybegynder
20. maj 2010 - 15:19 #2
P.S. Jeg har selv Iphone og brugte data under en tur til Grønland, regningen lød på 1400...
Avatar billede Slettet bruger
20. maj 2010 - 15:32 #3
Hej,

Jeg vil selvfølgelig slå Data-Roaming fra i mine indstillinger på iPhone. Det er klart. Det er en simpel switch under Indstillinger > Generelt > Netværk > Data-Roaming. På den måde vil telefonen ikke hente opdateringer/data no-matter-what.

Mit spørgsmål (og som du ikke selv lyder 100% sikker på) er om GPS'en stadig vil fungere når Data Roaming er slået fra.

Jeg er rimelig sikker på at telefonen ikke skal bruge data for at GPS'en virker. Men igen, jeg vil være 200% sikker da det har betydning for om jeg lejer en GPS derovre eller jeg køber GPS-programmet til min iPhone!!
Avatar billede Slettet bruger
20. maj 2010 - 15:33 #4
Og det sidste med at købe GPS-programmet er self. at foretrække da det er billigere og så har jeg en permanent GPS-løsning til landet.
Avatar billede Slettet bruger
20. maj 2010 - 18:05 #5
TomTom og Navigon vil virke uden dataforbindelse, mens Google Maps og dets lige ikke vil. Husk blot, at den version du køber, skal indeholde kort fra USA.

Jeg bruger selv TomTom i min iPhone uden simkort, og det fungerer glimrende.
Avatar billede Slettet bruger
21. maj 2010 - 09:25 #6
Hej kimsey0,

Tak, det var også det jeg var rimelig sikker på da man jo henter alle kortene ned på sin iPhone istedet for at de skal hentes via data-forbindelsen hvilket som du siger bla. Google Maps benytter sig af. Jeg kan se at både Navigon og TomTom har GPS kort til USA i AppStore. Jeg vidste iøvrigt ikke man helt kan lade være at have simkort i. ;)

Du må gerne smide et svar. Tak for hjælpen! :)

Så må jeg lige snakke med mit tlf. selskab om det f.eks. er muligt at sende en SMS fra USA til DK.
Avatar billede Slettet bruger
21. maj 2010 - 15:42 #7
Jamen, selv tak :)

Mht. simkortet, er det glimrende muligt at bruge den uden, men den beklager sig bare hver gang man starter den op.