Avatar billede dehdar Nybegynder
16. maj 2010 - 17:00 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

AJAX - Asynkron Event

Hej

Jeg har formuleret mit spørgsmål på engelsk i et andet forum, hvor jeg ikke fik et tilfredsstillende svar. Derfor er resten af indlægget på engelsk; jeg håber det er i orden.

To illustrate my problem I made the following example:

I have a database that contains information about "Patients".

I also have two pages, one that alters patient data (page A) and one that displays patient data (page B). If the patient data is altered on "page A" while it is being viewed on page B, the information being viewed on "page B" will be outdated until a new request is made to the server.

My question is, how do I asynchronously update the content on "page B" to secure it from being outdated? I believe one way is to make a timer and attach an ontick event, which will trigger an "asynchronous post back event" within a specified interval. However this solution doesn't seem very elegant, so I was wondering if there is a smarter and more correct way of updating "page B" whenever the content being displayed has been altered in the database?

Any help in form of hints, clues, explanations or anything really will be greatly appreciated. Please also keep in mind I have barely scratched the surface of AJAX, so be gentle
Avatar billede playnice Nybegynder
16. maj 2010 - 17:21 #1
Hej dehdar

Du kan godt lave en elegant løsning med Ajax og en timer.

Jeg kan også godt hjælpe dig med det ;-)
Send mig dine kontakt oplysninger på henrik@hm-solutions.dk

Mvh. Henrik
Avatar billede dehdar Nybegynder
16. maj 2010 - 17:41 #2
Hej playnice

Det er en skoleopgave, så jeg vil helst gerne forsøge at lave den selvstændigt. Jeg forsøger at undgå en timer for at spare unødvendig klient og server kommunikation.

Men det lyder på dit svar som om, at man ikke kan slippe for timeren, men i stedet bør bruge den med omhu? Eks. ved at indsætte en dato i applicationscope for hvornår man sidst har ændret i databasen, således at man efter hver asynkron postback der bliver triggered af timeren ikke behøver at lave et databaseopslag og opdatere siden?
Avatar billede playnice Nybegynder
16. maj 2010 - 19:03 #3
ang. klient server kommunikationen har jeg selv kørt tests med benchmark på over 100.000 forspørgelser pr. min. så hvis du sætter din timer til at kalde din Ajax funktion 1 pr. sek.

eksempel. Google doks opdatere jo også ca. hvert sekund og de har jo mange bruger på af gangen
Avatar billede dehdar Nybegynder
16. maj 2010 - 21:31 #4
Tusind tak for hjælpen :) Nu er jeg mere tryg ved at implementere "time refresh" løsningen.
Avatar billede playnice Nybegynder
17. maj 2010 - 01:30 #5
det var så lidt ;-) held og lykke med projectet