Avatar billede lvpvs Nybegynder
21. juli 2001 - 05:36 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Fra database til hjemmeside.

Jeg er ved at lave et lille system, der kan hente noget tekst / billeder fra en database og placere det i et html dokument. Det skal gerne fungere med PHP. Således at man i sit HTML dokument istedet for at skrive selve brødteksten, benytter en funktion der laver opslag i en DB og henter de relevante data.
Brugere skal kunne opdatere deres sider gennem en mail med en attachment eller noget.

Hvorfor er dette ikke allerede bygget som standard moduler etc... ?
Hvis nogle kender til nogle moduler der tilbyder ovenstående giver jeg dem point...! (PHP eller ASP)
Er der nogle genveje eller smarte triks i sagen ?

Lvpvs

Avatar billede bufferzone Praktikant
23. juli 2001 - 11:04 #1
Dette er meget let at lave i ASP. Teksten laves som tekstfelter eller notefelter, billeder placeres som filnavne i tekstfelter.
Der er ingen genveje eller smarte triks, det er bare lige ud af landevejen programmering. Der er mange websites, der baserer sig af denne teknik, hvor alle elementerne på siderne er dynamiske og hentes fra en database. Dere er især en fordel, hvis brugerne selv skal kunne skrive \"Hjemmesider\" uden at kunne programmerer. Eneste ulempe er at dette ikke er særligt søgemaskinevenligt, hvorfor det er svært at positionere disse sider

Hilsen
Kim fra http://www.bufferzone.dk
Avatar billede lvpvs Nybegynder
31. august 2001 - 10:01 #2
Jaja, det er meget godt, men hvad med det problem der hedder: HTML vs TXT (doc)

Altså når en skribent afleverer en tekst i eksempel *.doc format og dette gemmes i databasen.
Når denne tekst så hentes ind i HTML\'en så ryger formateringerne. Jeg orker ikke skrive en parser der oversætter *.doc formats tekstformateringer til HTML\'s tekstformateringer (eks: P = <br>)

Avatar billede lvpvs Nybegynder
31. august 2001 - 10:02 #3
hvad gør man så?
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. september 2001 - 21:46 #4
Det skal du heller ikke. du laver asp koden, så asp generere alle de nødvendige html tags, og så placere indholdet af de forskellige database udtræk mellem de relevante tags. Jeg prøver lige at finde et eksempel i morgen, når jeg er på arbejde. Det er lettere end man måske skulle tro

Bufferzone....
Avatar billede lvpvs Nybegynder
03. september 2001 - 09:09 #5
Jamen hvis jeg nu har en artikel skrevet af en skribent (og det har jeg) - skal jeg så kode noget der laver <h1> og <br> tags?. Det er da for tåbeligt.
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. september 2001 - 09:45 #6
Se nedenstående, der er en del af asp koden fra et lille adresse kartotek

while Not objRec.EOF
Response.Write \"<b>\" & objRec(\"Fornavn\") & \" \" & objRec(\"Efternavn\")
Response.Write \"</b><br>Kodeord: <b>\" & objRec(\"Kodeord\")
Response.Write \"</b><br>Email: <b><a href =\" & \"mailto:\" & objRec(\"Email\")&\">\" &objRec(\"Email\") &\"</a>\"

Her hentes nogle personoplysninger, der sættes op på en hjemmeside. Du kan se at der også genereres en mailto.

Bufferzone....
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. september 2001 - 09:49 #7
Husk at det kun er en asp side, der generere alle artikelsiderne. Det betyder at du kun en gang skal sætte overskrifter, brødtekst og links op.

Hvis du vil lave lidt ekstra, kan du lave en adminside, hvor brugeren afkrydser hvilke elementer han ønsker på sin side, f.eks. en overskrift, et billed, en underoverskrift, brødtekst 1, brødtekst 2. et billed.
Denne side generere så en indtastningsside, hvor brugeren indtaster de forskellige tekster og navnene på de forskellige billeder.
Til sidst genereres den side, der sætter det hele op som HTML.

Smart og ikke så svært som man skulle tro

Bufferzone...
Avatar billede lvpvs Nybegynder
03. september 2001 - 15:55 #8
Ja det kan jeg sådan ste godt forstå.
Det jeg ikke kan lide er tanken om at skulle sætte eksempelvis en forside artikel op på denne måde. Jeg kan se din metode anvendt helt fint til mindre elementer: nyheder, adresser, konto informationer etc. Men store artikler ?

det ville jo blive noget i stil med:

sålænge der er linier, gør (hehe)
udskriv linie <br>
gåtil sålænge (he)

Det er da grimt....!
Der må findes et standard modul/parser ting der kan oversætte DOC til HTML eller lign.
Altså input *.doc og output *.html--

Nå men du får snart point for den gode diskussion : )
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. september 2001 - 22:38 #9
Point interssere mig ikke særligt. Metoder er bedst til sites hvor mange skribenter uden kendskab til html skal bidrage8 f.eks netdoktor.dk, hvor skribenterne er læger der ikke ved noget om html) steder som yngre civiløkonomer www.yc.dk og cykenhandlerkæden er lavet på denne måde. Her er typisk mange brugere, der har brug for at kunne skrive forskellige ting og uploade billeder.

Bufferzone...
Avatar billede lvpvs Nybegynder
04. september 2001 - 10:08 #10
nå, så beholder jeg dem bare = )

Men www.yc.dk er et glimrende eksempel på det jeg siger. Siden består at lutter små elementer. Adresser, Job opslag. To linier hist, to linier pist. Der er ikke en eneste reel artikel. (Siden er faktisk ret flot!)

Men jeg mener at det jeg taler om, er et generelt problem inden for webdesign. ET problem der ikke er blevet løst endnu.
Jeg så et ActiveX komponent, der ved et trylleslag forvandlede Explorer til Word og det gav ek. en skribent mulighed for at rette direkte i sin artikel. Lækker sag forresten.
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. september 2001 - 14:26 #11
Du kan sagtens give mulighed for at rette i artikler der er baseret på databaseudtræk. På YC sitet er der en administrations side, der styres ved brugernavne og password. Brugere logger på og kan oprette nye ting, rette gamle ting og slette ikke relevante ting. Nor man først har fået disse tre meget grundlæggende funktioner til at virke er resten bare finpudsning af HTML og sidernes udseende og det kan gøres meget lækkert
Avatar billede lvpvs Nybegynder
04. september 2001 - 22:30 #12
Du mener altså virkeligt at en side med en artikel skal sættes på følgende måde:

1. Hent overskift fra db og skriv til første linie.
2. Hent (skærmbredd div bogstavsstørrelse) bogstaver fra ren text.
3. indsæt <br>
4. sålænge der er bogstaver - gå til 2
5. hent og indsæt slutkommentar.

Jeg er stadigt ikke tilfreds med fremgangs måden, men jeg tror dit ord på at det kan gøres.
Jeg synes bare det er omstændigt....
Det kan være jeg rent faktisk skal lave den parser der konverterer *.rtf til *.html

hmmm
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. september 2001 - 23:01 #13
Jeg mener asp løsningen er bedst, dels skal du aldrig lave den om til en ny version af word, staroffice m.m., dels er du totalt uafhængig af hvad skribenten har på sin maskine, han/hun skal bare bruge en internetbrowser, og endelig har du totalt styr over hvor html opsætningen af den enkelte side bliver, og du kan ændre alle sider ved at rette på en asp side.

Hvis du gerne vil se hele mit kontaktoplysnings site med asp koder, så drop mig en mail på kim@bufferzone.dk så mailen jeg koden til dig