Avatar billede civilisten Novice
14. maj 2010 - 10:53 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Vis telefonnumre og cpr-nr som xx xx xx xx eller xxxxxx-xxxx

Jge har brug for at kunne vise telefonnumre i formatet xx xx xx xx og cpr-nr. som xxxxxx-xxxx uanset hvordan de vliver tastet ind.

F.eks.: Telefonnummeret bliver tastet ind som 11223344 og det vil jeg gerne have bliver vist som 11 22 33 44.

Jeg har ledt efter en metode at gøre det på men har ikke fundet den. Det må da for pokker kunne lade sig gøre? :)
Avatar billede zordesign Nybegynder
14. maj 2010 - 12:17 #1
Det letteste er at rette det indtastede til, før det gemmes i databasen, og det gør du fra Field Options. Tricket er, at uanset, hvad der tastes, så få du lov til at rette data til før de gemmes dvs. bruger taster, data justeres og gemmes og vises nu som du ønsker.

Gå i File > Manage Database
Gå i fanebladet Fields og vælg den tabel, feltet ligger i. Dobbeltklik herefter på feltet.
Fra fanebladet Field Options skal du ind i punktet Calculated Value (tryk på knappen Specify).

Hvis vi antager, at dit telefonnummerfelt hedder Telefon, så skal du nu indtaste en beregning, som formatterer telefonnummeret som du vil have det:

Let(
t = Left( Filter( Telefon; "0123456789" ) ; 8 ) ;
Left( t; 2 ) & " " & Middle( t; 3; 2 ) & " " & Middle( t; 5; 2 ) & " " & Middle( t ; 7; 2 )
)

I første linje fjerner vi alt andet fra telefonnummeret end tallene 0-9 og begrænser endvidere længden til 8 tegn. Herefter tager vi cifrene i grupper af 2 og sætter mellemrum mellem dem.

Tryk OK for at gemme beregningen.

Fjern fluebenet i Do not replace existing value of field (if any) - du vil jo gerne have, at indtastningen altid opdateres, hvis der tastes nyt. Tryk OK igen og OK for at lukke dialogboksen.

Du kan med lidt omskrivning benytte samme trick til CPR-nummeret.

Hvis du vil sikre dig, at der virkelig tastes otte cifre i telefonnummer og ti i CPR-nummer, så skal du ind i Field Validation og sætte dette som krav.
Avatar billede zordesign Nybegynder
14. maj 2010 - 12:17 #2
Det letteste er at rette det indtastede til, før det gemmes i databasen, og det gør du fra Field Options. Tricket er, at uanset, hvad der tastes, så få du lov til at rette data til før de gemmes dvs. bruger taster, data justeres og gemmes og vises nu som du ønsker.

Gå i File > Manage Database
Gå i fanebladet Fields og vælg den tabel, feltet ligger i. Dobbeltklik herefter på feltet.
Fra fanebladet Field Options skal du ind i punktet Calculated Value (tryk på knappen Specify).

Hvis vi antager, at dit telefonnummerfelt hedder Telefon, så skal du nu indtaste en beregning, som formatterer telefonnummeret som du vil have det:

Let(
t = Left( Filter( Telefon; "0123456789" ) ; 8 ) ;
Left( t; 2 ) & " " & Middle( t; 3; 2 ) & " " & Middle( t; 5; 2 ) & " " & Middle( t ; 7; 2 )
)

I første linje fjerner vi alt andet fra telefonnummeret end tallene 0-9 og begrænser endvidere længden til 8 tegn. Herefter tager vi cifrene i grupper af 2 og sætter mellemrum mellem dem.

Tryk OK for at gemme beregningen.

Fjern fluebenet i Do not replace existing value of field (if any) - du vil jo gerne have, at indtastningen altid opdateres, hvis der tastes nyt. Tryk OK igen og OK for at lukke dialogboksen.

Du kan med lidt omskrivning benytte samme trick til CPR-nummeret.

Hvis du vil sikre dig, at der virkelig tastes otte cifre i telefonnummer og ti i CPR-nummer, så skal du ind i Field Validation og sætte dette som krav.
Avatar billede civilisten Novice
14. maj 2010 - 12:58 #3
Tusind tak for svaret.

Ak ja - når bare man ved hvordan det kan gøres er det jo meget simpelt! :)

Jeg har netop afprøvet det og det virker!

Point på vej!

/Civilisten
Avatar billede civilisten Novice
14. maj 2010 - 12:59 #4
Hov... det gik da helt galt!

Accepterer mit eget svar, afviser det rigtige svar og giver mig selv pointene.

Hmmm.... Hvordan løser vi det???

/Civilisten - med meget røde ører!!!!
Avatar billede zordesign Nybegynder
14. maj 2010 - 13:06 #5
Hm. Godt spørgsmål... Kan du acceptere et andet svar, eller er den låst?

Ellers går det nok endda. Men det vigtigste er jo, at du fik løst problemet ;)

- André