Avatar billede Slettet bruger
13. maj 2010 - 13:28 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Windows Batch: Vertical bar som karakter

Halløj,

Jeg i en batchfil har behov for at angive vertical bar som karakter - hvordan kan jeg gøre det?

Takker.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. maj 2010 - 16:28 #1
Udskriver den.

:-)

Du kan se koderne her:
  http://en.wikipedia.org/wiki/Cp850

(jeg gaetter paa at du i BAT bruger CP-850)

Saa skal du bar efinde ud af hvordan du faar din editor til at indsaette en byte med et bestemt nummer.
Avatar billede Slettet bruger
13. maj 2010 - 16:38 #2
Jeg tror ikke helt, vi forstår hinanden; vertical bar i Windows Batch er en speciel karakter, så det jeg gerne vil vide er, hvordan jeg kan escape den (eller tilsvarende), så den indgår som et almindeligt tegn.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. maj 2010 - 19:43 #3
Saa har jeg ingen anelse.
Avatar billede tjens Nybegynder
13. maj 2010 - 21:46 #4
Prøv med ^ som escape karakter
Avatar billede Slettet bruger
13. maj 2010 - 22:46 #5
Nope.
Avatar billede tjens Nybegynder
14. maj 2010 - 20:04 #6
Så forstår jeg heller ikke problemet: Hvad med at vise lidt kode?

Hvis jeg skriver
echo Vertical  bar ^| is here >> TestEscape.txt
i en .cmd fil får jeg tegnet | med ud i outputfilen.
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2010 - 23:40 #7
[code]@echo off
set a=foo^|bar
echo %a%
pause[/code]

Ved kald:
[code]'bar' is not recognized as an internal or external command,
operable program or batch file.[/code]
Avatar billede tjens Nybegynder
15. maj 2010 - 00:08 #8
To alternativer:
set a="foo|bar"
echo %a%
set b=foo^^^|bar
echo %b%

Ved den første kommer "" desværre med i variablen, men de ophæver den fortolkning, som giver problemer i dit eksempel.

Ved den anden bliver indholdet af b = foo^|bar og denne fortolkes så til foo|bar under selve echo.
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2010 - 10:30 #9
Hvor er Batch dog intuitivt og praktisk :)
Jeg fik det dog til at virke nu. Smider du et svar?
Avatar billede tjens Nybegynder
15. maj 2010 - 20:18 #10
Godt du fik det til at virke.

Du kunne overveje at skifte fra .cmd til .vbs:
Så er det Visual Basic, og dermed nemmere at arbejde med strenge og andre variabler: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms950396.aspx

Jeg kan selv godt lide at lave scripts som .hta filer, fordi man så kan lave brugerflade i HTML og CSS, nøjagtig som til en browser, og samtidig bruge VBScript eller JScript med fuld adgang til PC og lokalt netværk, samt HTML DOM-træet.
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2010 - 21:47 #11
Tak for forslagene - dem må jeg lige prøve engang. Faktisk troede jeg ikke, at Windows som udgangspunkt kunne fortolke andet end batchfiler direkte.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. maj 2010 - 22:06 #12
VBS er i alle Windows (bortset fra 95 og NT 4.0, 3.51 og 3.1).