Avatar billede ktmikkelsen Nybegynder
11. maj 2010 - 11:44 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

delaye/tidsforskyde

Hej..

Jeg har 2 apparater der trigges til at starte en funktion.
Man trigger dem helt simpelt ved at slutte til stel. ( i forbindelse med disse apperater kaldet GPI)

Jeg skal have det ene apparat til at starte lidt senere end det andet ved tryk på samme knap.

Hvad kan jeg bruge til at delaye/tidsforskyde en sluttefunktion.
tidsforskydningen skal kunne justeres og skal kunne være mellem 0-ca. 5 sekunder.

nogen der har et forslag?
11. maj 2010 - 18:09 #1
... slutte til stel... - med et relæ eller 'ren' elektronik/transistor ?
Hvilken SPÆNDNING har du til rådighed i systemmet iøvrigt ?

Må det være en 'dum' CMOS IC/Kreds ?
Avatar billede ktmikkelsen Nybegynder
11. maj 2010 - 20:55 #2
når man skal trigge apparatet foregår det helt simpelt ved at man kortslutter mellem 2 ben.

Når der kortsluttes aktivere det apparatet til at starte.
Normalt sætter man jo så bare en knap imellem de 2 ben, man trykker og den starter.
Der er ingen spænding i mellem.

Jeg vil bare gerne forsinke det.
Altså at man trykker på knappen og der skal gå f.eks. 1/2 sekund inden den starter.

Det skal være muligt at justere delay.
Nogle gange har jeg brug for at det tager 1/2 sek. andre opgaver f.eks. 5 sekunder.
Så det skal altså være nemt hurtigt at ændre tidsforskydningen.

Det er mig lige meget om det er et rele eller IC kreds.

Hvis rele / elektronikken skal have power, havde jeg tænkt bare at lave det med en separat strømforsyning.
Der må bare ikke komme spænding ud på selve den forsinkede delay funktion.
11. maj 2010 - 22:16 #3
(Jeg 'banker' et eller andet sammen... StandBy...)
Avatar billede superanden Nybegynder
12. maj 2010 - 14:01 #4
Du kan lave en tidsforsinkelse i et elektrisk kredsløb på mange måder. Normalt vil man bruge en kondensator da denne tager en rum tid at lave op.

I et RC kredsløb som følgende:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e0/RC_Series_Filter_%28with_V%26I_Labels%29.svg

har systemet en tidskonstant svarende til tau = R*C. Tidskonstanten er svarer til hvornår systemet har nået 63procent af slutværdien. For at varierer tidskonstanten kan du jo så f.eks. bruge et potentiometer som modstand.

Slutteligt kan du bruge en zenier diode til at sørge for der kun løber strøm igennem når du er tæt nok på din målspænding
Avatar billede ktmikkelsen Nybegynder
12. maj 2010 - 16:06 #5
Hej Superanden

Tak for dit input.

Den model du har lavet, skal vel så aktivere noget andet der lader sluttefunktionen slippe "igennem"? Et relæ eller noget??

For det apparat jeg har, kan ikke tåle spænding, og det skal der vel igennem det kredsløb du foreslår... eller er det mig der misforstår?
12. maj 2010 - 19:59 #6
Den først knap: Er det et 'kort tryk' ? Eller bliver 'trykket nede' ?

Skal anden 'knap': Skal den forblive 'ON' selvom 'først knap' slippes. Og/eller hvor længe 'ON' ?

Der er lige lidt timeing, som skal definere lidt tydeligere...
Avatar billede ktmikkelsen Nybegynder
13. maj 2010 - 00:45 #7
Det er kun 1 knap der skal starte 2 apparater

Man trykker og slipper, så den holdes ikke nede. (så kort tryk)

Apparat 1: skal kunne tidsforskydes
Apparat 2: skal starte med det samme man trykker

For begge apparater gælder det at de bare kort skal sluttes til stel (minus). det er ligegyldigt hvilket apparat's stel (minus) man bruger.

Se evt. tegning på link for mere forståelse.
jeg skriver + og -  ,her er - altså stel.
Og som tidligere nævnt er der ikke spænding imellem de 2 ben (+ & -)

jeg håber den meget simple tegningen kan give bedre overblik.
www.kevinmikkelsen.dk/tidsforskydning.pdf
Avatar billede ktmikkelsen Nybegynder
13. maj 2010 - 00:54 #8
Jeg kan også kort tilføje at apparaterne er meget nemme at "trigge"

tager man en kort ledning, sætter den ene ende i "+ klemmen" og lader den anden ende af ledningen kort røre apparatets eget kabinet der er af metal, er det nok stel til at "trigge" apparatet til at starte.
Den har jo selvfølgelig også en "- klemme", men den er altså meget følsom og dermed ret let at "trigge" til start!
Avatar billede qw_freak Nybegynder
15. maj 2010 - 21:50 #9
Den her kan måske hjælpe dig:

http://dk.farnell.com/omron-industrial-automation/h3-4-12dc-5s/timer-on-delay-12vdc-5s/dp/104026 eller noget lign.

Det eneste jeg ikke kan se, er om "start" knappen skal holdes inde, for så er du nødt til at lave et startstop kredsløb, men det er ret simpelt!
Avatar billede ktmikkelsen Nybegynder
11. juni 2010 - 17:37 #10
Jeg brugte et rele kaldet: E1ZMQ10 24-240VAC/DC

Tak for hjælpen qw_freak