Avatar billede mathiasr Nybegynder
11. maj 2010 - 11:27 Der er 7 kommentarer

Break formel via VBA

Er det muligt vha. vba at fjerne formlen i en celle og bare at have værdien stående i stedet? Lidt lige som Break Link fungerer på ekstrene links?

Hvis muligt kan man lave det på samtlige formler i worksheetet?

På forhånd tak
Avatar billede bifangst Nybegynder
11. maj 2010 - 11:46 #1
Hej

Du kan bruge select for det range som du vil behandle, f.eks. hvis du har data i kolonne A, B og C, og i række 1, 2 og 3.

Sheets("Ark1").Select
Range("A1:C3")
Selection.Copy
Sheets("Ark1").Select
Range("A1").Select
ActiveSheet.PasteSpecial

Det svarer til at du i arket laver en copy og derpå en indsæt speciel (værdier).

M.v.h. Bifangst
Avatar billede mathiasr Nybegynder
11. maj 2010 - 12:14 #2
Hej Bifangst

Det fjerner ikke umiddelbart formlerne
Avatar billede bifangst Nybegynder
11. maj 2010 - 13:48 #3
Okay

Prøv så:

Sheets("Ark1").Select
Range("A1:C3")
Selection.Copy
Sheets("Ark1").Select
Range("A1").Select
ActiveSheet.PasteSpecial Paste:=xlPasteValues, Operation:=xlNone, SkipBlanks:=False, Transpose:=False

Bemærk at sidste linie skrives ud i et

M.v.h. Bifangst
Avatar billede mathiasr Nybegynder
11. maj 2010 - 14:51 #4
Sidespørgsmål før jeg kan se om det virker:

Jeg får en fejl, da jeg koden ikke står alene. Nede ved Range("A1:c3").select siger den application-defined or object-defined error

Kan du hjælpe med den?
Avatar billede bifangst Nybegynder
11. maj 2010 - 15:09 #5
Umiddelbart kan jeg kun se at fejlen kan bestå i at jeg, i min kodestump har glemt at skrive Select efter Range("A1:C3"), altså

Range("A1:C3").Select

i linie 2

Håber at den virker nu:-)
Avatar billede kabbak Professor
11. maj 2010 - 17:40 #6
Public Sub FormelTilTal()
' marker cellen med formel
    Dim Data As Variant
    Data = Selection
    Selection = Data
End Sub
Avatar billede mathiasr Nybegynder
18. maj 2010 - 23:11 #7
De virker begge, men da bifangst var hurtigst synes jeg han skal have pointene, men tak til begge!