Avatar billede dustie Mester
11. maj 2010 - 11:15 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til valg af et nyt programeringssprog

Jeg har syslet lidt med programmering før men ikke noget seriøst. Nu kunne jeg dog godt tænke mig at finde et nyt sprog at gå i gang med. Desværre (eller måske nærmere heldigvis?) er der en jungle af sprog at vælge imellem så jeg kunne godt bruge lidt input fra andre.

Følgende er krav det helst skal kunne leve op til (i helt tilfældig rækkefølge):

* Rimeligt hurtigt at udvikle i (tænk Python)
* Rimeligt hurtigt at afvikle små til mellem store programmer
* Skal egne sig til både GUI og CLI programmer
* Skal kunne laves til eksekverbare filer (som .exe) uden det store arbejde
* Skal kunne bruges lige godt i Windows og *nix (altså ingen .net)
* Skal have et rimeligt godt/aktivt community (kodeeksempler m.m.)
* Skal ikke være specifikt udviklet til et snævert område (matematisk brug, APL fx.)

Det ville mest skulle bruges til små applikationer i Linux og Windows.

Det skal siges at det kun er til eget brug så ansættelses muligheder med pågældende sprog er ligegyldigt. Det skal desuden hellere være godt end kendt. Dvs. det behøver ikke være C#, Java eller C++ "fordi det bruger alle andre".

Hvis det er lettere at lære fordi jeg kan noget der minder om det i forvejen er det selvfølgelig et plus men ikke et krav.

Jeg har snuset til blandt andet C#, Java og (mest) Python før. Jeg kan klart bedst lide Python at udvikle i. Det er dog lidt trægt når det kommer til grafiske brugerflader som skal køre i både Windows og *nix.

Det kunne være rart med en begrundelse af hvorfor og ikke kun et navn :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
11. maj 2010 - 15:06 #1
Du er en vanskelig kunde.

C++ er ikke nemt at lave GUI i.

Java laver ikke EXE filer (kun executable jar filer).

C# og VB.NET er mest til Windows (der er forskellige problemer ved Mono).

Ruby forventer jeg vil have de samme GUI problemer som Python.

C, Fortran, Ada, Cobol, PL/I er naturligvis helt udelukket med dine krav.

Hvad med FPC (Delphi klon) ?
Avatar billede dustie Mester
12. maj 2010 - 19:32 #2
FPC det lyder som et godt bud. Det vil jeg undersøge nærmere. Jeg kender ikke noget til Delphi udover at de to har noget med hinanden at gøre men ville det være et dårligere valg?
Avatar billede arne_v Ekspert
12. maj 2010 - 19:41 #3
Du sagde *nix support. Så vidt jeg ved har de droppet Delphi til Linux.
Avatar billede dustie Mester
12. maj 2010 - 20:07 #4
Nå det ville ikke være så godt eftersom jeg mest bruger Linux. Jeg kan dog se der findes en version der stadig er liv i (Lazarus). Jeg tror jeg vil tage et kig på Pascal/Delphi. Det kan kun være bedre til nogle af de projekter jeg har haft kastet mig ud i i Python. Det er nok en god idé med flere ting at vælge imellem i værktøjskassen!

Tak for hjælpen. Ligger du et svar? :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
12. maj 2010 - 20:45 #5
Lazarus er IDE Til FPC !

:-)
Avatar billede arne_v Ekspert
12. maj 2010 - 20:45 #6
svar
Avatar billede dustie Mester
12. maj 2010 - 21:17 #7
Tak for det gode svar. Jeg er allerede i gang med at lære noget nyt og spændende. Det ser også ud til det er et bedre værktøj til nogle af de ting jeg gerne vil lave end Python og wxPython er ;-)