Avatar billede xesz Nybegynder
11. maj 2010 - 09:49 Der er 6 kommentarer

kabling og opsætning af separate trådløse netværk

Hejsa,

jeg laver generel it-support for en kunde som i øjeblikket har sit netværk sat lidt mærkeligt op. Det de gerne vil have nu er:

- Et trådløst netværk (staff) med adgang til internettet, beskyttet med kode, som skal være forbeholdt ansatte.
- Et trådløst netværk (client) med adgang til internettet, beskyttet med kode, som skal være forbeholdt kunderne.

Udstyr de har til rådighed er 3 stk. Linksys WRT54GL routere. Jeg går ud fra, at for at lave den opsætning de har i tankerne skal man lave en slags root-router, som staff- og client-routerne sidder i? men jeg er i tvivl om hvordan de lige skal sættes op rent ip-mæssigt og dhcp-mæssigt. Antal samtidige klienter på hvert netværk (staff/client) overstiger ikke 20.

Er det noget nogen kan hjælpe mig med? Har  sat 60 point på højkant, men det er længe siden jeg har været herinde så sig endelig til hvis det er for meget/lidt. På forhånd tak!
Avatar billede TorbenVeise Nybegynder
11. maj 2010 - 10:07 #1
Det du skal lave er er 2 trådløse netværk, det kunne du jo så lave via de 2 linksys routere, med hver sin netværksnøgle!
så ville jeg lave en fælles cental DHCP server evt. på en server eller noget ..
så skal du jo naturligvis stadig have en router som default gateway som så kunne være den 3. router.

en måde kunne derfor være:
Router 1 default gateway - 192.168.1.1 ( kunne også godt være DHCP)
Router 2 Trådløs net1 - 192.168.1.2 (WAN IP)
Router 3 Trådløse net2 - 192.168.1.3 (WAN IP)
Så det er WAN portene på router 2 og 3 som skal kables op til LAN portene på router 1

og husk så at deaktevere DHCP i router 2 og 3

Du skal jo så være klar over at 2 trådløse net i samme dæknings område kan forstyrre hinanden! husk derfor at ligge dem på hver sin kanal!

Man kan også få routere som kan håndtere flere trådløse net (flere SIDér) og det vil nok være den helt rigtige løsning.
Avatar billede gustav1994 Nybegynder
11. maj 2010 - 10:30 #2
Løsning ovenfor vil jo betyde at begge netværk kan se samme maskiner og på den måde stadig vil være koblet op i et lan.

Meningen med to netværk er vel at have dem fuldstandig adskilt og jeg ville derfor bare sætte router 1 som staff netværk
og router 2 som kunde netværk.
Disse to routere skal begge agere som DHCP server.

Er det helt i skoven det jeg siger?
Avatar billede TorbenVeise Nybegynder
11. maj 2010 - 11:13 #3
ALDRIG 2 DHCP servere på et netværk!!!

det betyder jo ikke noget at de 2 kan se hinanden, da man jo skal bruge en nøgle for at kunne logge på netværket!
og evt. kan du jo skjule SSID på medarbejder netværket og øge sikkerheden ved at indføre MAC filter osv.
Avatar billede xesz Nybegynder
11. maj 2010 - 11:23 #4
Hej Torben og Gustav,

tak for jeres forslag, de giver begge mening! Jeg tror jeg vil følge Torbens forslag, medmindre Gustav har ret i hans teori om at maskinerne på staff og klient kan se hinanden når de er på de forskellige netværk? Er der hold i det, Torben?

På forhånd tak.
Avatar billede TorbenVeise Nybegynder
11. maj 2010 - 11:28 #5
Ja når maskinerne er logget på netværkene vil de kunne se hianden.

Dette vil man kunne løse på mange måder, en kunne være en MAC adrese table i ens DHCP server som på den måde vil kunne seperere de 2 net.
en anden måde vil kunne være via ens domæne, hvis altså netværket køre med et domæne..
det er ikke nemt at sige..
MEN ALDRIG 2 DHCP..

det er således at man får tildelt IP inden med logger på det trådløse net, så derfor vil man ikke kunne styre hvilken DHCP server man vil få addrese fra og derved hvilket net man logger på, det vil gå helt i fisk ...
Avatar billede tfswebguy Nybegynder
12. maj 2010 - 18:10 #6
Mit forslag:

Router/Gateway: DHCP 192.168.0.x
Router1 (Staff): DHCP 192.168.1.x, WAN fra gateway
Router2 (Clients): DHCP 192.168.2.x WAN fra gateway

Flere DHCP gør ikke noget, så længe du fra gateway trækker kabel over i WAN porten på Staff og Client routerne, da DHCP uddeling kun foregår gennem LAN/WLAN, og ikke gennem WAN port