Avatar billede trillebjoern Nybegynder
11. maj 2010 - 09:43 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Logon script løsning

Jeg sidder med en 2003 server og har lavet et logon script, men er den eneste måde man kan få alle sine brugere til at bruge dette ved manuelt, at gå ind i profil og skrive logon filnavnet? Eller er der ikke en smartere måde at få ALLE brugerne til at bruge samme logon fil ?

Det er lidt træls at skulle igennem 200 brugere og lave det samme.
Der må være en lettere måde at gøre dette på.

Nogen der har en løsning ?
Avatar billede karser Nybegynder
11. maj 2010 - 10:05 #1
Du kan bruge GOP (Group Policy Object) til at ramme flere brugere med samme logonscript.

Du kan også "masse redigere" brugere (Markér flere brugere og sætte "Logonscript" på mange brugere på en gang.

Men, 1. valgmulighed er klart den smarteste!

Du skal oprette en GPO og sørge for at den ligger på en OU hvor dine brugere ligger i. Derefter skal du ind under "User Configuration" i GPO'en under "Windows Settings>Scripts>logon og vælge dit logonscript.

/K
Avatar billede karser Nybegynder
11. maj 2010 - 10:05 #2
Tastefejl... :o)

GOP = GPO
Avatar billede trillebjoern Nybegynder
11. maj 2010 - 10:10 #3
Det prøver jeg lige og vender tilbage hurtigst :)
Avatar billede trillebjoern Nybegynder
11. maj 2010 - 10:15 #4
Jeg er lidt i tvivl om hvordan man gør det du siger nu. Har været inde og se om jeg kunne hitte frem til det, men synes ikke det funker.
Avatar billede karser Nybegynder
11. maj 2010 - 11:24 #5
Hvilken en af løsningerne prøver du? ...og kender du til GPO?
Avatar billede trillebjoern Nybegynder
11. maj 2010 - 11:32 #6
Jeg har prøvet GPO og ja jeg har være inde og prøvet at lave en logon GPO, men synes ikke den reagerer på samme måde som når man bare smider logon.vbs ind i logon script path i profil på hver enkelt bruger.

Startede også med at prøve at markere alle brugerne og gå ind i profile og lave logon path der. Men det ville den slet ikke acceptere.
Avatar billede karser Nybegynder
11. maj 2010 - 11:43 #7
"Men det ville den slet ikke acceptere. " - hvordan mener du?

GPO - Hvad gør den, og hvad forventer du?

Den skal/bør eksekvere scriptet på helt samme måde...?
Avatar billede trillebjoern Nybegynder
11. maj 2010 - 11:54 #8
Jeg ville mene at i logon path skulle man skrive logon.vbs lissom man gør i profile. Men den nævner noget med NETLOGON ikke eksiterer. Og hvis man bruger den den vej, håbede jeg på at hvergang en bruger logger på, så får de tildelt en fælles mappe som er mappet til drev F:
Avatar billede trillebjoern Nybegynder
11. maj 2010 - 12:02 #9
lige nu har jeg gjort det ved hver enkelt bruger inde i deres profile, hvor jeg bare skriver logon.vbs i path.

Men nu kommer den med en script fejl, selvom det virkede fint for kort tid siden.
den ser sådan her ud:

Option Explicit
Dim objNetwork
Dim strDriveLetter, strRemotePath
strDriveLetter = "F:"
strRemotePath = "\\Firma2-jq19hyqc\faelles"

' Purpose of script to create a network object. (objNetwork)
' Then to apply the MapNetworkDrive method.  Result J: drive
Set objNetwork = CreateObject("WScript.Network")

objNetwork.MapNetworkDrive strDriveLetter, strRemotePath
WScript.Quit

Og det virkede fint før. Lige indtil jeg prøvede at markere flere brugere af gangen og lave logon path inde i profile for flere brugere af gangen. Dvs. det virkede kort tid, men så kommer den med denne fejl:

linje 7
tegn 1
fejl: et objekt er obligatorisk: "
kode: 800a01a8
Kilde: der opstod en microsoft VBScript-kørselsfejl

Og forstår det bare ikke.
Avatar billede karser Nybegynder
11. maj 2010 - 12:37 #10
Hmm... Rent script mæssigt må jeg melde pass på denne, men det skal altså fungere. Også via GPO. Hvor er dit script placeret?

Det nemmeste (og vidst nok også best practis) er at ligge det i "NETLOGO" shared på din SBS (Domain Controller)...
Avatar billede Slettet bruger
11. maj 2010 - 16:08 #11
se evt. her: http://www.computerperformance.co.uk/Logon/logon_scripts.htm

I øvrigt vil jeg anbefale at bruge et andet drevbogstav end F:.
Har selv arvet et logonscript med F: - det giver lidt bøvl med nogle pc'er, når folk bruger USB-sticks og/eller har diverse memorycard-læsere indbygget i en stationær pc.

Jeg har også mit logonscript liggende i \\logonserver\netlogon så jeg kun behøver at angive selve logonscriptnavnet i brugerkontoen.
Avatar billede trillebjoern Nybegynder
11. maj 2010 - 17:42 #12
Jeg fik det løst. Så karser, smid et svar så accepterer jeg så det kan lukkes det her :)
Avatar billede karser Nybegynder
11. maj 2010 - 21:36 #13
Og løsningen var?

/K
Avatar billede trillebjoern Nybegynder
11. maj 2010 - 21:53 #14
Jeg lavede bare scriptet lidt anderledes, så virkede det.

Er hjemme nu så har det ikke lige her ved min pc. ligger på lappen i skolen. Men kan vise dig det imorgen.

Men smid lige et svar så jeg kan lukke imorgen.
Avatar billede karser Nybegynder
12. maj 2010 - 05:57 #15
Smed svar i går! :o)

/K