Avatar billede EveryMA Mester
09. maj 2010 - 23:31 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

(ASP) - 2 fremhævede udtræk

Hey.
Jeg sidder og leger med et lille problem.

Jeg vil have så de 2 nyeste udtræk bliver fremhævet, i denne tabel:

<table width="100%" height="230">
<tr>
<td width="50%" height="12" colspan="2">NR 1</td>
</tr>
<tr>
<td width="15%" height="210">NR 1</td>
<td width="35%" height="210">NR 1</td>
<td width="15%" height="210">NR 1</td>
<td width="35%" height="210">NR 1</td>
</tr>
</table>

Som jeg har skrevet inde i tabellen skal venstre side indeholde NR 1, og højreside NR 2.

Alle NR 1+2 er udtræk fra databasen, når de 2 nyeste udtræk så er smidt ud, skal de resterende komme efterfølgende.

Tak.
Avatar billede EveryMA Mester
09. maj 2010 - 23:32 #1
Undskyld, den ser selvfølgelig sådan her ud;

<table width="100%" height="230">
<tr>
<td width="50%" height="12" colspan="2">NR 1</td>
<td width="50%" height="12" colspan="2">NR 2</td>
</tr>
<tr>
<td width="15%" height="210">NR 1</td>
<td width="35%" height="210">NR 1</td>
<td width="15%" height="210">NR 2</td>
<td width="35%" height="210">NR 2</td>
</tr>
</table>
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2010 - 00:23 #2
ok. Der findes måske nemmere måder at lave det her på, men denne her virker. Her går jeg ud fra at feltet i din tabel i databasen hedder "dato" og at de andre hedder henholdsvist "NR1" og "NR2"
Udover det går jeg også ud fra at din database er en access database. Sidst men ikke mindst virker nedenstående script også kun hvis hver dato er unik i databasen.

<%
set conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
conn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & server.mappath("din_database.mdb") & ";"
set rs1 = conn.execute("select [dato] from [din_tabel]")
if rs1.EOF=False then
do until rs1.EOF=True
antal=antal+1
rs1.movenext
loop
set rs2 = conn.execute("select top 2 * from [din_tabel] order by [dato] desc")
%>
<table width="100%" height="230">
<tr>
<%
do until rs2.EOF=True
nr1=rs2("nr1")
nr2=rs2("nr2")
%>
<td width="50%" height="12" colspan="2"><%=nr1%></td>
<td width="50%" height="12" colspan="2"><%=nr2%></td>
<%
rs2.movenext
loop
%>
</tr>
<%
rs2.close
set rs2=nothing
%>
<tr>
<%
antal=antal-2
set rs2 = conn.execute("select top " & antal & " * from [din_tabel] order by [dato] asc")
do until rs2.EOF=True
nr1=rs2("nr1")
nr2=rs2("nr2")
%>
<td width="15%" height="210">NR 1</td>
<td width="35%" height="210"><%=nr1%></td>
<td width="15%" height="210">NR 2</td>
<td width="35%" height="210"><%=nr2%></td>
<%
rs2.movenext
loop
%>
</tr>
</table>
<%
rs2.close
set rs2=nothing
end if
rs1.close
set=nothing
conn.close
set conn=nothing
%>

Du skal selvfølgelig lige ændre databasenavnet og tablenavnet.

\Dan
Avatar billede EveryMA Mester
10. maj 2010 - 10:46 #3
Det mySQL database.

Det har intet med dato at gøre.

Det er et nyhedssystem, hvor de 2 nyeste nyheder fremhæves i en tabel på samme længde.

Jeg har rettet det kode du har givet mig og sat ind, men det er ikke rigtig.

Det kommer ud på forkert måde.
Jeg kan ikk lige finde fejlen
Avatar billede EveryMA Mester
10. maj 2010 - 23:07 #4
Måske en anden kan:) ?
Avatar billede EveryMA Mester
11. maj 2010 - 13:33 #5
Hvor er det dødt...
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2010 - 16:29 #6
Tjae... Du må undskylde jeg ikke har skrevet tilbage før nu - men jeg har været på ferie, og her der tvunget mig selv til ikke at lave noget på Eksperten.dk og det er så også over 4 år siden jeg sidst har gjort dette...

Se mine kommentarer til #3 nedenfor:

Det mySQL database.
>>OK! Så kender jeg ikke sql-kommandoerne 100%, men det er et mindre problem.

Det har intet med dato at gøre.
>>Hvis der ingen dato er i databasen, hvordan skal den så kunne se hvilken der er nyest?

Det er et nyhedssystem, hvor de 2 nyeste nyheder fremhæves i en tabel på samme længde.
>>Ja! Men dette kræver også der er et dato-felt i databasen.

Jeg har rettet det kode du har givet mig og sat ind, men det er ikke rigtig.
>>Hvorfor er det ikke rigtigt? Kommer den med en fejlmeddelelse eller hvad sker der?

Det kommer ud på forkert måde.
Jeg kan ikk lige finde fejlen

\Dan
Avatar billede EveryMA Mester
18. maj 2010 - 21:49 #7
Hey igen Dan.

Så længe du har nydt ferien, så alt jo godt på dine vejne :)

jamen den finder den nyeste via. ID jo. Order by ID desc

Der kommer ingen fejl, den opstiller bare det hele forkert, fordi nyheden indeholder billede, resumé og overskrift
Avatar billede EveryMA Mester
13. september 2010 - 13:53 #8
Længe siden jeg har været online.
Kan se der ingen svar er kommet siden da, og problemet er ligesom gået hen i det uvisse :)
Lukker og slukker. Dannielnielsen hvis du vil have point, smid da svar :)
Avatar billede EveryMA Mester
21. oktober 2011 - 11:46 #9
Ingen svar er kommet.