Avatar billede henrik20 Nybegynder
06. maj 2010 - 16:09 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

sum kolonne i access

Hey

Jeg sidder med en pivottabel i excel som henter sine data direkte fra en access database. Databasen indeholder en række kolonner hvoraf to har følgende overskrifter:

"Assign" og "LC amnt"

Når data hentes ind i pivottabellen, laver pivot'en en kolonne der hedder total, som indeholder summen af de rækker i "assign" der er ens. Det vil sige at hver unikkke nummer i kolonnen "Assign" har en samlet sum i totalkolonnen. Ingen kvaler her.

Men det jeg har brug for er at fjerne de rækker i totalkolonnen i pivottabellen hvor summen er 0.

Det jeg forestiller mig er at jeg kan lave den summering som pivottabellen laver når den laver totalkolonnen, i access inden data overføres til excel. altså et eller andet i "get external data" query'en som laver en ny kolonne med summen, hvorefter jeg bruger det filter der ligger i excel, inden data overføres fra access, til kun at vise rækker hvor summen i den nye kolonne er større end 0.

Mit spørgsmål er så hvordan jeg gør det?

alternativt kan det være at nogle af jer eksperter har en anden og formentlig bedre løsning.

Der er tale om Excel og access 2003.

vh
Henrik
Avatar billede terry Ekspert
06. maj 2010 - 16:15 #1
can you show your tables/fields and an example of the data/result in the pivot table?
Avatar billede henrik20 Nybegynder
07. maj 2010 - 07:57 #2
Field list:

Account
Assing
Type
Plnt
Pstng Date
LC amnt
Years

Disse kolonne overskrifter kommer direkte ind i pivoet'en fra en MS access database via "get external data" query'en.

Pivot:

3 Sum of LC amnt |
4 Assing          |  Total
----------------------------------------
5 1100063      | kr. 1.345.577
6 1099426      | kr. 1.134.433
7 1100052      | kr.  989.543
8 1095875      | kr.        0
9 1004839      | kr.        0
.

Der er felterne med 0'erne jeg ikke ønsker at se.

vh
Henrik
Avatar billede terry Ekspert
07. maj 2010 - 08:40 #3
doesnt seem to help me very much, but it is still early :o)

A suggestion. Make a query in Access which selects the fields you need and which filters out records where LC amnt = 0

You might also be able to do this in Excel but obvioulsy on the Total field

... WHERE Total <>0
Avatar billede terry Ekspert
07. maj 2010 - 08:49 #4
If you make the query in Access then you obvioulsy use this in Excel with Get External Data.
Avatar billede henrik20 Nybegynder
07. maj 2010 - 11:12 #5
Der er ikke nogle af mine records hvor LC amnt = 0.

De har alle sammen et meget lavt beløb, som bliver nul når decimalerne fjernes.

Hvor skal jeg skrive WHERE Total <>0 i excel. Kan jeg se den SQL kode som pivottabellen bruger og ændre denne, et eller andet sted?

/Henrik
Avatar billede terry Ekspert
07. maj 2010 - 11:50 #6
You can send me your dB and Excel also

ekspertenATsanthell.dk

AT = @
Avatar billede henrik20 Nybegynder
07. maj 2010 - 12:05 #7
Det er desværre fortrolige oplysninger så jeg kan ikke sende noget til dig.

Men ved du hvor jeg kan se den sql kode som pivot'en bruger når den laver summen i total kolonnen?

Tænker at jeg et eller andet sted i den kode, kan tilføje at der kun skal vises summer forskellige fra 0?

/Henrik
Avatar billede terry Ekspert
07. maj 2010 - 13:11 #8
I dont know enough about Excel to help you there.

I would try removing the records in Access.

"Der er ikke nogle af mine records hvor LC amnt = 0.

De har alle sammen et meget lavt beløb, som bliver nul når decimalerne fjernes"

Where do you do this?
Avatar billede terry Ekspert
07. maj 2010 - 13:49 #9
I still suggest you make a query in Access which gives you the records you require.

So concentrate on making the query first.
Avatar billede henrik20 Nybegynder
10. maj 2010 - 13:26 #10
svaret ligger i Excel 2007. Der findes et filter som kan det ønskede. 2003 udgaven er bare outdated. Problem løst.

Sender du et svar for ulejligheden

/henrik
Avatar billede terry Ekspert
10. maj 2010 - 13:44 #11
:o)