Avatar billede para7 Nybegynder
05. maj 2010 - 20:59 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

SQL datediff

Jeg er gået fast med noget datediff. Jeg skal hente records fra en MySql Database. Det jeg skal hente må højst være 7 dage gammelt. Jeg skal vel bruge noget datediff.

Jeg har dog lige det problem at det der er indskrevet i databasen har formatet dd-mm-yyyy.

Er der nogen der kan hjælpe med en kode?

Jeg har prøvet med det her:

strSQL = "SELECT  * FROM clip WHERE clipAktivt = 1 AND WHERE DateDiff("d", datefield, date) < 7 "
Avatar billede arne_v Ekspert
05. maj 2010 - 21:04 #1
Maaske:

strSQL = "SELECT  * FROM clip WHERE clipAktivt = 1 AND WHERE DateDiff(NOW(), datefield) < 7 "
Avatar billede para7 Nybegynder
05. maj 2010 - 22:02 #2
Tak men syntax error. Eagleeye svarede engang her: http://www.eksperten.dk/spm/465107
Men jeg får også syntax error med det forslag.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. maj 2010 - 22:08 #3
Har du en fejl tekst?

Hvis du ike faar den i ASP saa proev og udfoer SQL i et andet tool.
Avatar billede mitbrugernavn Praktikant
05. maj 2010 - 22:17 #4
strSQL = "SELECT  * FROM clip WHERE clipAktivt = 1 AND datefield < DateAdd("d",date(),7)"
Avatar billede para7 Nybegynder
05. maj 2010 - 22:37 #5
Tak men:

strSQL = strSQL & "AND AND clipDato < DateAdd("d",date(),7) "
-----------------------------------------------^
Avatar billede para7 Nybegynder
05. maj 2010 - 22:37 #6
Det skulle pege på "d" ...
Avatar billede para7 Nybegynder
05. maj 2010 - 22:57 #7
det her er det tætteste på noget der virker, men det giver ikke lissom de sidste 7 dage:

strSQL = strSQL & "AND DATE_ADD(clipDato, INTERVAL 7 DAY) > Now() "

Bliver ikke rigig klog på MySql manualen her:
http://dev.mysql.com/doc/refman/5.1/en/date-and-time-functions.html#function_date-add
Avatar billede para7 Nybegynder
05. maj 2010 - 23:41 #8
Det her gir ingen records:
strSQL = strSQL & "AND clipDato BETWEEN DATE_SUB(now(), INTERVAL 7 DAY) AND now() "
Avatar billede mitbrugernavn Praktikant
06. maj 2010 - 00:30 #9
strSQL = "SELECT  * FROM clip WHERE clipAktivt = 1 AND clipDato < DateAdd("d",date(),7)"

' når du laver dette - DateAdd("d",date(),7) - så lægger du 7 dage til dagsdato

datofeltet som jeg tro hedder clipDato er det sat til dato format

7_dage = DateAdd("d",date(),7)

hvis det er mysql db så:
ny_dato = year(7_dage)&"-"&month(7_dage)&"-"&day(7_dage)
strSQL = "SELECT  * FROM clip WHERE clipAktivt = 1 AND clipDato < '"&ny_dato&"'"

hvis det er access db så:
ny_dato = month(7_dage)&"-"&day(7_dage)&"-"&year(7_dage)
strSQL = "SELECT  * FROM clip WHERE clipAktivt = 1 AND clipDato < #"&ny_dato&"#"
Avatar billede para7 Nybegynder
06. maj 2010 - 07:46 #10
Tak mitbrugernavn, men stadig ingen udvælgelse af de sidste 7 dage sker.
Avatar billede para7 Nybegynder
06. maj 2010 - 07:50 #11
Hov, korrektion:
Tegnet er ugyldigt, siges der - sltså det må være underscore...
Avatar billede para7 Nybegynder
06. maj 2010 - 08:22 #12
clipDate feltet er alm. tekstfelt af andre grunde, men det burde kunne anvendes.
Avatar billede mitbrugernavn Praktikant
06. maj 2010 - 08:44 #13
strSQL = "SELECT  * FROM clip WHERE clipAktivt = 1 AND cdate(clipDato) > '"&ny_dato&"'"

men tjek lige hvordan ny_dato skal stå dd-mm-yyyy eller mm-dd-yyyy eller yyyy-mm-dd
Avatar billede para7 Nybegynder
06. maj 2010 - 08:50 #14
Jeg forstår ikke det med ny_dato. Hvad skal jeg sætte i stedet for ny_dato?
Avatar billede para7 Nybegynder
06. maj 2010 - 08:50 #15
clipDate er af typen varchar.
Avatar billede para7 Nybegynder
06. maj 2010 - 08:51 #16
clipDate feltet indeholder dd-mm-yyyy
Avatar billede para7 Nybegynder
06. maj 2010 - 08:52 #17
Bekræfter at det er MySql database.
Avatar billede para7 Nybegynder
06. maj 2010 - 08:53 #18
Fx  year(7_dage) som du skriver kan jeg ikke forstå. hvor kommer 7_dage ind i billedet?
Avatar billede para7 Nybegynder
06. maj 2010 - 09:17 #19
Tak so far...
Jeg kan pinpointe en enkelt dag ad gangen ved brug af ':

'strSQL = strSQL & "AND clipDato = '29-04-2010' "

Følgende virker ikke, tager nogle gamle datoer:
'strSQL = strSQL & "AND clipDato > '" & DateAdd("d",date(),-8) & "' "

Følgende ret klodsede streng virker faktisk:
strSQL = strSQL & "AND (clipDato = '" & DateAdd("d",date(),-7) & "' OR clipDato = '" & DateAdd("d",date(),-6) & "' OR clipDato = '" & DateAdd("d",date(),-5) & "' OR clipDato = '" & DateAdd("d",date(),-4) & "' OR clipDato = '" & DateAdd("d",date(),-3) & "' OR clipDato = '" & DateAdd("d",date(),-2) & "' OR clipDato = '" & DateAdd("d",date(),-1) & "') "
Avatar billede para7 Nybegynder
06. maj 2010 - 09:19 #20
Hvilket giver enskrevet aql sætning:

SELECT * FROM clip WHERE clipAktivt = 1 AND (clipDato = '29-04-2010' OR clipDato = '30-04-2010' OR clipDato = '01-05-2010' OR clipDato = '02-05-2010' OR clipDato = '03-05-2010' OR clipDato = '04-05-2010' OR clipDato = '05-05-2010') AND clipTitel NOT LIKE '%Pause %' order by clipTaeller desc LIMIT 7
Avatar billede para7 Nybegynder
11. maj 2010 - 12:59 #21
Ingen bedre forslag, så jeg lukker...
Min løsninghttp://www.eksperten.dk/spm/908919
Avatar billede para7 Nybegynder
11. maj 2010 - 12:59 #22
Lukker...