Avatar billede Slettet bruger
05. maj 2010 - 01:33 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

onChange problemer med en combobox

Jeg har en combobox1 hvor den aktuelle tekst bliver gemt i en txt fil.

Den combobox har 2 items

f.eks.

test1
test2

Når jeg gemmer i txt fil så tager den test1, og ikke test2, på trods af at test2 er den valgte items.

Jeg indsætter fra txt fil med den her kode:

Combobox1.Text:= Memo1.Lines[13];

Og gemmer memo1 den med den her kode:

Memo1.Lines.Add(combobox1.Text);

Jeg har en kode i min OnChange i combobox1:

begin
if
Combobox1.ItemIndex = 0 then
image2.Picture.LoadFromFile('skib.bmp')ELSE
image2.Picture.LoadFromFile('alb.bmp')
Avatar billede martinlind Nybegynder
05. maj 2010 - 11:25 #1
prøv evt. at kigge på din indsæt, du indsætter lines[13] hver gang, skal du det, og du tilføjer ialtid til bunden af din memo ?
Avatar billede hrc Mester
05. maj 2010 - 12:25 #2
Comoboboksen har en Items.LoadFromFile og tilsvarende en SaveToFile. Dem kan du bruge til at indlæse og gemme.

Konstruktionen har en svaghed idet du forventer at der på linje 1 skal åbnes en bestemt fil. Det går galt hvis listen sorteres eller at en linje fjernes. Hvis du vil være uafhængig af rækkefølgen i listen kan du bruge den Objects-liste der hænger på Items. Denne liste er beregnet til objekter, men der er ikke noget der forhindrer dig i at placere et tal på pladsen (en pointer til et objekt er en 4-byte størrelse og den kan bruges til tal også):

Så kan du gøre følgende:

ComboBox.Items.BeginUpdate;
try
  ComboBox.Items.Clear;
  ComboBox.AddObject('Moster Ada',TObject(1)); // = fil1.bmp
  ComboBox.AddObject('Moster Henny',TObject(2)); // = fil2.bmp
  ComboBox.AddObject('Moster Dora',TObject(3)); // = fil3.bmp
finally
  ComboBox.Items.EndUpdate;
end;

I din OnChange kunne det så laves sådan her:

begin
  if ComboBox.ItemIndex >= 0 then
    case integer(ComboBox.Items.Objects[ComboBox.ItemIndex]) of // type caster tilbage igen
      1: Image.Bitmap.LoadFromFile('fil1.bmp');
      2: Image.Bitmap.LoadFromFile('fil2.bmp');
      3: Image.Bitmap.LoadFromFile('fil3.bmp');
    end;

På den måde er du helt ligeglad med rækkefølgen i listen.

Den helt forkromede løsning var at koble et rigtigt objekt på hver linje i comboboksen. Dette objekt skulle så indeholde oplysninger om de enkelte billeder. Med al respekt er det nok en tand for avanceret p.t.
Avatar billede hrc Mester
05. maj 2010 - 12:25 #3
(LoadFromFile og SaveToFile dur ikke med den løsning jeg har skitseret her)
Avatar billede martinlind Nybegynder
05. maj 2010 - 15:46 #4
hrc >> nice :-)
( du fyrer den af.. hehe, dejligt at se )
Avatar billede Slettet bruger
05. maj 2010 - 17:59 #5
#1

Jo den linie13 er nødvendig da den bestemmer hvilket billede der skal vises, når txt filen indlæses i comboboxen.

Jeg har på en måde fået det til at virke ved at slette en uhensigtmæssig memeo1.clear;

Billederne skifter så ikke, men det er som sådan heller ikke vigtigt.

Men det som jeg bare ikke forstår er at med 2 items i en combobx så burde det billedeskift virke, alt efter om det er item1 eller item2 som er den viste text i comboen...
Avatar billede hrc Mester
05. maj 2010 - 20:58 #6
Martin: Ja, jeg går af vejen for at bringe forvirringen op på et højere plan. Det er mit mål i livet, at efterlade en hob af forvirrede mennesker bag mig.
Avatar billede Slettet bruger
08. maj 2010 - 01:33 #7
Jeg må hellere få lukket det her spørgsmål....

Point anybody?
Avatar billede martinlind Nybegynder
08. maj 2010 - 12:21 #8
du må dele ud efter fortjeneste :-)
Avatar billede Slettet bruger
12. maj 2010 - 19:53 #9
Lige en afsluttende bemærkning til skift af billede ud fra Itemindex i Combobox...

Her var løsningen at lægge følgende kode ind i load txt fil

if
Combobox1.ItemIndex = 0 then
image2.Picture.LoadFromFile('skib.bmp')ELSE
image2.Picture.LoadFromFile('alb.bmp');
Avatar billede hrc Mester
12. maj 2010 - 21:08 #10
sharon: ... og hvor vil du så hen med den kommentar? I øvrigt en rigtig dårlig løsning.
Avatar billede Slettet bruger
12. maj 2010 - 22:40 #11
ok..kan godt se kommentaren ikke er god med den løsning...lidt hovsa...