Avatar billede trillebjoern Nybegynder
04. maj 2010 - 19:43 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

vnc server på ubuntu server

Jeg har et lille problem.

Igår fik jeg reinstalleret min server i tyskland med ubuntu, men lige pt. har jeg kun ssh adgang og skal have sat en vnc server op, så jeg kan få lidt grafisk overflade at arbejde med.

Hvordan gør jeg det? for umiddelbart som jeg har gjort det nu er at køre en sudo apt-get install vnc4server og startet den bagefter.

Det ser også ud som den er startet, men når jeg så prøver at connecte fra en viewer til ip'en sker det intet.

Er der ikke en guru der kan assistere mig i hvordan jeg skal sætte det op ?
Avatar billede lassebm Nybegynder
04. maj 2010 - 19:48 #1
Det kræver flere ting.
1) Der skal være installeret en grafisk bruger grænseflade, f.eks. gnome eller kde, og xorg også (burde blive installeret når du installere gnome eller kde, eller en anden GUI manager)

2) VNC lytter på en port, denne port skal der være hul igennem hos hosting centeret for at det kan lade sig gøre? Er der det?
Avatar billede trillebjoern Nybegynder
04. maj 2010 - 20:19 #2
Til det første, så vil jeg stærkt gå ud fra der er en grafisk brugerflade.

Og det andet er jeg usikker på. Hvordan checker jeg dette? og hvis så der ikke er hul, kan man ikke lave portene om, så man kan komme igennem ?
Avatar billede trillebjoern Nybegynder
04. maj 2010 - 20:45 #3
Det skal lige siges jeg har fulgt en guide som jeg fandt herinde i en post fra en der sidder med samme problem som mig, men det hjalp mig lige vidt.

Jeg har checket firewall osv. og alt trafik er tilladt.
Avatar billede lassebm Nybegynder
04. maj 2010 - 21:00 #4
Har du konfiguret vnc serveren? I så fald burde du kunne lave en telnet på denne port og se om den svarer.

Prøv evt. at kigge på denne howto.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=197964
Avatar billede trillebjoern Nybegynder
05. maj 2010 - 07:39 #5
Jeg fik det til at virke :) Tak for hjælpen.

Når jeg connecter fra min viewer skal jeg bare efter ip'en huske at skrive : også nummeret på den session den har lavet. f.eks ip:1

Men nu virker det i hvert tilfælde så det er jo lækkert.

Hvis du lige gider lavet en svar så jeg kan lukke den her ned og komme af med nogle point :)
Avatar billede lassebm Nybegynder
05. maj 2010 - 08:11 #6
Perfekt! Svar :)