Avatar billede filix Nybegynder
04. maj 2010 - 17:37 Der er 5 kommentarer

Hvordan kan jeg se om en dato er imellem 2 datoer ?

Hej

Hvordan kan jeg se om 1 dato er imellem 2 datoer?

Jeg har et søge resultat der skal formateres, så man kan indtaste 2 datoer også få alle poster imellem.

Men kan man gøre dette i xslt 1,0 ?
Avatar billede arne_v Ekspert
09. maj 2010 - 03:55 #1
Hvis felterne indeholder en xsd:date, så er alfabetisk sammenligning jo identisk med tidsmæssig sammenligning, således at helt normal < kan anvendes.
Avatar billede filix Nybegynder
09. maj 2010 - 10:01 #2
Hejsa Arne

Det er jo kun i Schemas det kan benyttes(som jeg mener det), og her skal jeg benytte det i xsl 1.0.

jeg har en dato stående i xml som ser sådan ud  <Row.Value>08-02-1917</Row.Value>

også har jeg de 2 værdier her
<Server.Request.qstart>06-13-1927</Server.Request.qstart>
  <Server.Request.qend>06-27-1927</Server.Request.qend>

og jeg synes ikke at kunne få normale identifiers til at virke.

Jeg ved ikke om jeg kan kaste værdierne til at virke ?
Avatar billede jokkejensen Novice
12. maj 2010 - 16:22 #3
Det skal gøres gennem en xslt extension, eller også bliver det tricky..

Det kan evt klares inline med C#, men kender ikke dit miljø :

    xmlns:date="ffs"
    xmlns:msxsl="urn:schemas-microsoft-com:xslt"

<msxsl:script implements-prefix="date" language="C#">
        public XPathNodeIterator GetNodes(XPathNodeIterator node, string DateStart, string DateEnd)
        {

// kode som Arne nemt kan skrive :)
}
    </msxsl:script>

<xsl:variable name="GyldigeNodes" select="msxml:node-set(date:GetNodes($noder, 'xx-xx-xxxx', 'xx-xx-xxxx'))" />

Skal det gøres gennem xslt alene, kræver det at du omskriver datoen..

Ex

<xsl:variable name="gammelXML">
<data>
<node dato="12-12-2001"/>
<node dato="12-08-1998"/>
</data>
</xsl:variable>

<xsl:variable name="nyXML">
<data>
<xsl:foreach select="msxml:node-set($gammelXML)//node">
<xsl:element name="node">
<xsl:attribute name="dato">
<xsl:value-of select="concat(substring-after(substring-after(@dato, '-'), '-'), substring-before(substring-after(@dato, '-'), '-'), substring-before(@dato, '-'))" />
</xsl:attribute>
</xsl:element>
</xsl:foreach>
</data>
</xsl:variable>

Det skulle gerne vende datoen om til noget mere fornuftigt at søge efter ala:

<node dato="20011212" />
<node dato="19980812" />

Det er ikke lige testet, men det er fremgangsmåden.

Jeg foretrækker selv at løse gennem xslt extensions, lader til at performe bedre.

/J
Avatar billede arne_v Ekspert
12. maj 2010 - 17:13 #4
Jeg ville hellere skifte formatet til standard formatet, så er det nemt at sammenligne - og det som viser XML kan så vende formatet til det ønskede UI format.
Avatar billede jokkejensen Novice
12. maj 2010 - 17:17 #5
ja XMLdates er at foretrække i xml. lette at sammenligne med mm.

Ofte er datagrundlaget bare ikke så let at rokke ved, der er sikkert en grund til han ikke blot har ændret.

/J