Avatar billede KlamHuggeren Nybegynder
04. maj 2010 - 15:30 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Problemer med internettet

Hej Alle,

Jeg har sat en FreeNAS server op på mit lokale netværk.
Den kører fint og har indtil nu ikke haft nogle større problemer.

Den har en lokal ip adresse der lyder; 192.168.1.120

Men jeg vil gerne kunne nå mine filer over internettet nu. Jeg har læst mig til at jeg skal bruge FTP og det har jeg enabled i FreeNAS. Jeg har fået en DynDNS konto og i den har jeg angivet 192.168.1.120 som min ipadresse

Jeg har en Seagem router fra TDC hvor jeg har været inde og portforwarde både port 21 og 80.

Men når jeg fx er på arbejde kan jeg ikke få forbindelse til min FreeNAS med min DynDNS-adresse. DynDNS adressen virker ellers fint over lan.

Er det så fordi det er en lokal ipadresse og jeg skal have fat i en public? Hvis jeg skal hvordan får jeg så den? Hvilken ip-adresse skal jeg angive hos DynDNS?
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
04. maj 2010 - 15:58 #1
du har næsten gjort det rigtigt

du skal sætte dyn-dns op i din router.. hvis den understøtter det.. og ellers oprette en anden gratis dnamisk dns tjeneste konto som din router understøtter.. så den kan vedligeholde adressen for dig..

og så skal du forvarde port 21 og 80 til 192.168.1.120

men dyndns skulle gerne pinges til en anden ipadresse .. som ikke hedder noget med 192.168....

du kan se hvad din ipadresse er ved at gå ind på eks. www.myip.dk

og det skulle også gerne være den samme ip som dyndns oplyser..
(hvis altså du gør det hjemmefra)
Avatar billede KlamHuggeren Nybegynder
04. maj 2010 - 19:35 #2
Tak for det hurtige svar :)
Okay nu har jeg sat DynDNS op på min router med;

brugernavn hos dynDNS
kodeord hos dynDNS
værtsnavn som er adressen oprettet hos dynDNS regner jeg med (hele www.myNASserver.dyndns.org :)
og så er der noget der hedder Forbindelse til opdatering: ingen eller data access. her har jeg valgt data access.
wildcard og backup MX har jeg lade forblevet unchecked sammen med postadresse.
skal jeg så sætte dynDNS til at pinge til min hovedcomputers ip adresse (den jeg sidder på nu)? eller 192.168.1.120
under portforwarden (som hedder LAN servere på min router) har jeg fra port 21 til 21 og omdirigerings port 21 til 192.168.1.120 og en anden fra port 80 til port 80 og omdirigerings port 80 også til 192.168.1.120

er det så rigtig? :) og hvilken ip skulle jeg skrive på min dyndns account(dyndns.org)

KlamHuggeren
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
05. maj 2010 - 11:09 #3
din dyndns.org adresse er som regel dit brugernavn.dyndns.org

og gætter dit brugernavn ikke er www.myNASserver ??

Din router skulle gerne sørge for at styre ipadressen hos dyndns..

Konceptet er at din router fortæller dyndns hvilken ipadresse den sidder på .. så du bare skal huske dyndns navnet..

mht portforward lyder det rigtigt..
Avatar billede KlamHuggeren Nybegynder
05. maj 2010 - 12:37 #4
tusind tak for hjælpen :) nu kører det !

smid et svar så får du point.
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
05. maj 2010 - 13:00 #5
sådanne der .. :)