Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2010 - 22:38 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Ignore en 0 værdi i en currencyEdit ved beregning

Fejl: this is not a valid integer value

Jeg har følgende kode:

var
FirstNumber,SecondNumber,LastNumber: Integer;
begin
FirstNumber  := StrToInt(currencyEdit2.Text);
SecondNumber := StrToInt(Currencyedit3.Text);
LastNumber  := StrToInt(Currencyedit4.Text);
Currencyedit5.Text :=IntToStr(FirstNumber + SecondNumber + Lastnumber);

Currencyedit3.Text og Currencyedit4.Text kan til tider have værdien 0 da der i nogle tilfælde ikke kommer en beregning i de felter.

Hvordan kan jeg få den til at "steppe" over og ignorere at værdien i felterne gerne må være 0?

Ideen er at kan den ignore de 2 felter som er 0 så skal den bare lægge værdien fra CurrencyEdit2 i CurrencyEdit5.
Avatar billede mortvader Nybegynder
03. maj 2010 - 22:56 #1
Jeg forstår ikke hvad det er du vil..
Hvis værdien er nul i edit2 og -3, bliver de vel også "ignorerede".

Eller, hvad er det du vil opnå?
Avatar billede kroning Nybegynder
03. maj 2010 - 23:11 #2
Prøv med StrToIntDef(Currencyedit3.Text,0);
Avatar billede a_nor Nybegynder
03. maj 2010 - 23:14 #3
I stedet for StrToInt, kan du bruge

function MyStrToInt(s:string):integer;
  begin
  try
    if s<>'' then
      result:= StrToInt(s)
    else
      result:=0;
  except
    result=0;
    end;

Hvis du bruger edit til at taste talværdier i, bør du test validiteten når feltet taber fokus (OnExit) eller gennemgå alle felter før beregning.
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2010 - 06:28 #4
Smid et svar kroning..

Det var nettop løsningen, nu bliver værdien ignoreret hvis den er 0 i de 2 felter.

#3

Nej..jeg bruger en valuta edit hvor der kun kan indtastes integer.
Avatar billede kroning Nybegynder
04. maj 2010 - 09:59 #5
Og svar