Avatar billede agurken Nybegynder
02. maj 2010 - 17:34 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

URL rewrite .htaccess

Hej.

Jeg sidder med et problem med .htaccess og rewriting.

Jeg har denne url: http://localhost/Blog/entry.php?article=First-article som jeg gerne vil have til at blive: http://localhost/Blog/article/First-article?
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2010 - 20:03 #1
Hvordan ser din .htaccess ud, eller hvad har du prøvet af?
Avatar billede agurken Nybegynder
02. maj 2010 - 20:30 #2
Jeg har prøvet med dette:
RewriteEngine on
RewriteRule ^/article/(.*)+/$ entry.php?article=$1
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2010 - 21:31 #3
Lige for at få factsne på plads, så skal selv omskrive dine url-adresser til den "pæne" version og bruger mod_rewrite i .htaccess til at fodre PHP.

Eksempel
Links:
<a href="/Blog/article/First-article">First Article</a> => entry.php?article=First-article
<a href="/Blog/article/Second-article">Second Article</a> => entry.php?article=Second-article

mod_rewrite i .htaccess:
RewriteEngine on
RewriteRule ^/Blog/article/(.*)$ entry.php?article=$1

Håber det kan hjælpe dig!
Avatar billede agurken Nybegynder
02. maj 2010 - 21:54 #4
Det virker stadig ikke, men tak for svaret
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2010 - 23:23 #5
Hvis du vil have jeg skal kigge yderligere på dit problem, skal jeg bruge lidt mere information om dit problem.
Avatar billede agurken Nybegynder
02. maj 2010 - 23:33 #6
Jamen mit problem er at den rewrite jeg skriver i .htaccess ikke gør hvad jeg gerne vil ha den til at gøre.

Jeg vil ha at: http://localhost/Blog/article/First-article skal være det samme som http://localhost/Blog/entry.php?article=First-article så det bliver en "pænere" url
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2010 - 19:46 #7
Med min kode fra post #3 kom jeg til at få den til at sende informationerne til "ROOT/entry.php" i stedet for "ROOT/Blog/entry.php".
Så prøv og ændrer
mod_rewrite i .htaccess:
RewriteEngine on
RewriteRule ^/Blog/article/(.*)$ entry.php?article=$1

Til følgende:
mod_rewrite i .htaccess:
RewriteEngine on
RewriteRule ^/Blog/article/(.*)$ Blog/entry.php?article=$1

og .htaccess filen skal selvfølgelig ligge i roden.

Håber det fixer dit problem, ellers må du jo vende tilbage :-)
Avatar billede agurken Nybegynder
03. maj 2010 - 22:11 #8
Jeg ved ikke lige hvad der sker, men det virker stadig ikke
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2010 - 22:27 #9
Nu har jeg prøvet at lave en test på min lokale webserver. Har delt den op i 3 filer:
1) index.php - generer en random liste med links
2) .htaccess - styrer mod_rewrite
3) Blog/entry.php - udskriver alt fra $_GET

index.php
<?php
for($i=1; $i<=25; $i++) {
    $format = '<a href="Blog/article/%s">Article #%d</a><br>';
    printf($format, rand(1, 200), $i);
}
?>

.htaccess
RewriteEngine on
RewriteRule ^Blog/article/(.*)$ Blog/entry.php?article=$1

Blog/entry.php
<?php
printf('<pre>%s</pre>', print_r($_GET, true));
?>

Ovenstående kode virker upåklageligt hos mig, så prøv at flet det ind i dine koder og se om det kan hjælpe dig.
Avatar billede agurken Nybegynder
04. maj 2010 - 23:11 #10
Og hvis index og entry begge ligger i mappen 'Blog', skal .htaccess så også ligge deri?
Avatar billede Slettet bruger
05. maj 2010 - 00:05 #11
Du kan ligge din .htaccess hvor du har lyst til, sålænge Apache indstillingerne tillader det, men normalt kan .htaccess ligge i alle de mapper du har lyst til sålænge de ligger inden for webserverens directory.

Hvis du ligger index.php og .htaccess i mappen 'Blog' så skal du selvfølgelig ændre indholdet af de filer så de passer til det sted hvor de ligger.

Det eksempel jeg kom med i #9 er baseret på index.php og .htaccess ligger i roden og entry.php ligger under mappen 'Blog'.
Avatar billede agurken Nybegynder
07. maj 2010 - 21:27 #12
Nu virker det, men CSS filerne holder op med at virke, indholdet i dem bliver lavet om til indholdet i entry.php, hvorfor sker det?
Avatar billede agurken Nybegynder
07. maj 2010 - 22:02 #13
Her er et eksempel: http://imgur.com/5rmkd.jpg
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2010 - 22:21 #14
Dine css filer, billeder osv. vil højest sandsynligt ikke virke hvis du ikke angiver den fulde sti til dem.
Desuden så tager mod_rewrite-koden ikke højde for om nogle af stierne allerede findes, den overskriver simpelthen ALT!
Hvis mod_rewrite skal springe over stier der findes, så skal du lave "conditions" i din mod_rewrite kode.

Eksempel på "conditions" i mod_rewrite:
# Slår Rewrite engine til
RewriteEngine on
# Sætter condition "not directories"
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
# Sætter condition "not files"
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
# Sætter rule
RewriteRule...
Avatar billede agurken Nybegynder
10. maj 2010 - 22:47 #15
Jeg ved ikke lige hvad der går galt, men det hjælper heller ikke :/
Avatar billede Slettet bruger
11. maj 2010 - 00:49 #16
Hvordan linker/henviser du til din css fil?
Avatar billede agurken Nybegynder
11. maj 2010 - 14:04 #17
<link rel="stylesheet" href="Style/Style.css" type="text/css" />
<link rel="stylesheet" href="Style/StyleId.css" type="text/css" />
<link rel="stylesheet" href="Style/StyleLink.css" type="text/css" />

Mine 3 css filer.
Avatar billede Slettet bruger
11. maj 2010 - 19:38 #18
Du linker ikke direkte til dem. Prøv at smid en skråstreg først i stien - det angiver roden af din hjemmeside.
Lad os sige strukturen over dine filer og mapper ser således ud:
roden
  - style
    - style.css
    - styleid.css
    - stylelink.css
  - blog
    - entry.php
  - index.php

Hvis du er på adressen http://ditdomain.dk/Blog/article/min-artikel så prøver du på at loade css-filerne fra http://ditdomain.dk/Blog/article/style/style.css osv.
Hvis du derimod sætter en skråstreg ind først i stien på dine css-filer så vil den ALTID kigge efter dine css-filer i mappen http://ditdomain.dk/style

Så prøv og lav dine stier om til dette:
<link rel="stylesheet" href="/Style/Style.css" type="text/css" />
<link rel="stylesheet" href="/Style/StyleId.css" type="text/css" />
<link rel="stylesheet" href="/Style/StyleLink.css" type="text/css" />
Avatar billede agurken Nybegynder
11. maj 2010 - 19:55 #19
Sådan ser strukturen ikke ud, synes jeg har nævnt det før?

Det ser sådan her ud:

roden
- blog
  - index.php
  - entry.php
  - style
  - style.css
  - styleid.css
  - stylelink.css
Avatar billede Slettet bruger
11. maj 2010 - 21:31 #20
Det var et eksempel det jeg kom med.
Det vigtige er at du tilpasser din kode til din struktur.
Avatar billede agurken Nybegynder
12. maj 2010 - 00:01 #21
Ændrede det til /Style/.... Og nu virker det, jeg takker mange gange :) Nu skal jeg bare lige bruge et svar fra dig, så du kan få point :)
Avatar billede Slettet bruger
12. maj 2010 - 02:40 #22
Du får et svar her
Avatar billede agurken Nybegynder
12. maj 2010 - 10:43 #23
Her er dine fuldt fortjente point