Avatar billede DummeDitte Nybegynder
30. april 2010 - 17:54 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

NextRecordset() med java?

Jeg har kodet i ASP i flere år og er lidt miljøskadet.
Men nu er jeg så, i forbindelse med et studie, i gang med at lære java og er derfor igang med et større projekt som også indbefatter en tilknyttet database(mySQL).

Jeg er imidlertid stødt på et spørgsmål, google ikke vil give mig svaret på - forhåbentlig kan nogen herinde?!

Jeg vil gerne hente oplysninger ud fra databasen, og samtidig hente antallet af oplysninger.
Fx.:
"select count(*) from Tabel where x = y;
select * from Tabel where x = y;"

Men kan man overhovedet det?
I ASP ville jeg bare have brugt nextrecordset() til det formål - men jeg kan ikke finde ud af, om der findes noget tilsvarende i java.

Jeg kan sagtens løse opgaven på en anden måde - men det bliver bare lidt kluntet i forhold til...

På forhånd tak,
Ditte
Avatar billede arne_v Ekspert
30. april 2010 - 18:11 #1
JDBC specifikationen forbyder 2 SQL saetninger i samme query. Det er godt mod SQL injection. Ikke helt saa godt for dig.

Muligheder:
1) to executeQuery som returnerer hvert sit ResultSet
2) med smaa data kan du udfoere den sidste query og angive et scrollable ResulstSet, saa kan du gaa til enden og aflaese raekke nummeret og saa gaa tilbage til starten for at laese data
3) putte de 2 SQL saetninger i en stored procedure og kalde den - Java har nemlig en getMoreResults() metode til at hente naeste ResultSet med
Avatar billede arne_v Ekspert
30. april 2010 - 18:12 #2
Hvorfor vil du vide foerst antallet og saa data?

Hvis det er for at laese ind i et array og du skal bruge stoerrelsen, saa drop arrayet og brug en ArrayList<>.
Avatar billede DummeDitte Nybegynder
30. april 2010 - 18:24 #3
Resultaterne skal læses ind i et array, ja.
Og det skal være et array i forhold til den videre brug af resultaterne.
(Og jeg vil ikke have en "flyt hele ArrayList'ens indhold over i et array" funktion, selv om det også er en måde at løse problemet på...:o))

Din 3. mulighed lyder til gengæld som noget jeg skal have kigget lidt nærmere på!
Tusind tak!
Avatar billede DummeDitte Nybegynder
30. april 2010 - 18:28 #4
Og hvordan er det så med de dersens point - jeg er jo total novice herinde!:oD
Hvis du skriver et svar, så kan jeg give dig point - er det rigtigt forstået?
Avatar billede arne_v Ekspert
30. april 2010 - 18:30 #5
jep
Avatar billede arne_v Ekspert
30. april 2010 - 18:31 #6
Bemaerk at stored procedure betyder CallableStatement.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. april 2010 - 19:16 #7
Og stored procedures i MySQL kraever version 5.x af MySQL.