Avatar billede sanderg Nybegynder
30. april 2010 - 13:27 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Ubuntu 10.04 installationsfejl

Hej alle,

Jeg booter op fra min Ubuntu 10.04 DVD. Herefter vælger jeg "Installér Ubuntu". Her kommer der den fine Ubuntu baggrund frem, musen popper frem... men så går det galt. Der kommer en tom grå firkant op på siden - og så sker der ikke mere. Jeg formoder at firkanten nok skulle have været installationsguiden - men på min er den blot tom.

Jeg har slettet alle mine partioner på min harddisk, så den var klar til at kunne lave den under installationen.

Er der nogle der kan hjælpe mig? :-)
Avatar billede sanderg Nybegynder
30. april 2010 - 13:34 #1
Har fundet det her link:

http://www.unixmen.com/linux-tutorials/973-ubuntu-1004-lucid-lynx-step-by-step-installation-for-newbies-howto

Efter "Install Ubuntu"-steppet (dvs. lige før "Choose your Language"-steppet) kommer den kedelige grå firkant frem.
Avatar billede heibergg Nybegynder
30. april 2010 - 13:44 #2
Der kan være gået noget galt, både med download og brænding.
Jeg har prøvet den Ubuntu, og det gik fint.
Jeg vil foreslå at downloade og brænde en ny skive.
Avatar billede sanderg Nybegynder
30. april 2010 - 13:50 #3
Hej,

Jeg prøver at brænde en ny skive, og installere igen.
Avatar billede sanderg Nybegynder
30. april 2010 - 13:50 #4
Og hente en ny iso
Avatar billede sanderg Nybegynder
30. april 2010 - 14:16 #5
Der skete det samme! Den stopper ved den grå firkant! :S
Avatar billede heibergg Nybegynder
30. april 2010 - 14:28 #6
Det var pokkers! Er din brænder i orden? Du kan også prøve et andet brænde program: http://www.ntfs.com/iso_burner_free.htm
Avatar billede heibergg Nybegynder
30. april 2010 - 14:33 #7
Nu downloader jeg selv Den Ubuntu, brænder den og installerer på min ande computet. Jeg henter herfra: http://www.ubuntu.com/getubuntu/download
Avatar billede sanderg Nybegynder
30. april 2010 - 14:38 #8
Hej igen,

Jeg har brugt det indbyggede brænderprogram som følger med til Mac. Der bør ikke være nogen fejl med DVD'en! Det er helt sikkert min anden bærbar, der er noget galt med.
Avatar billede sanderg Nybegynder
30. april 2010 - 14:42 #9
Har lige prøvet at installere Debian... den kom med fejlen:

"Kunne ikke oprette et filsystem - Oprettelsen af ext3-filsystemet på partition 1 på SCSI1 (0,0,0) (sda) mislykkedes"
Avatar billede heibergg Nybegynder
30. april 2010 - 14:43 #10
Nå ok, jeg har ellers lige brændt en CD og skulle til at installere. Men når du er sikker på, at der er noget galt med computeren, kan det jo være lige meget. Men surt med din computer.
Avatar billede sanderg Nybegynder
30. april 2010 - 14:48 #11
Du må meget gerne prøve. Kender du noget til den fejl jeg får?
Avatar billede heibergg Nybegynder
30. april 2010 - 14:49 #12
Ja så må der vel være hardwarefejl.
Avatar billede heibergg Nybegynder
30. april 2010 - 14:52 #13
Der kan åbenbart ikke oprettes en Linux partition på harddiskem.
Avatar billede bmpi Nybegynder
30. april 2010 - 15:00 #14
Hej Sandberg

Ubuntu har en Alternate installationsCD, som nogle gange fungerer, hvor den almindelige Ubuntu må give op. Det er en tekst-baseret (i modsætning til grafisk) installer, og det er især hvor fx grafikkortproblemer er årsagen til man ikke kan installere, eller ved lidt RAM og så videre.

Prøv at installere med den: http://www.ubuntu.com/getubuntu/downloadmirrors#alternate

Hvis den også slår fejl, og der ikke er andre her som kan hjælpe, kan du sandsynligvis får mere hjælp til at lokalisere årsagen hos Ubuntu Danmarks skare af frivillige hjælpere: http://ubuntudanmark.dk/forum

Men lad mig endelige høre hvordan det går med alternate versionen.
Avatar billede sanderg Nybegynder
30. april 2010 - 15:08 #15
Jeg prøver den alternative om lidt. Lige nu prøver jeg at installere Windows, for at se hvordan det kører nu. Jeg havde jo nogle problemer med Windows - hvilket var årsagen jeg ville skifte til Ubuntu. Men de problemer jeg har haft med Windows, kan jo sagtens være harddisk fejl!
Avatar billede heibergg Nybegynder
30. april 2010 - 15:17 #16
Nu har jeg installeret Ubuntu helt uden problemer.
Jeg tror også, at der er noget galt med din HDD, siden der ikke kunne oprettes en Linux partition.
Avatar billede sanderg Nybegynder
30. april 2010 - 16:24 #17
Windows-installationen fungerede fint. Tror ikke den alternative vil fungere, da Debian heller ikke fungerede. :-(
Avatar billede heibergg Nybegynder
30. april 2010 - 16:32 #18
Windows installationen fungerede fint, modsat tidligere? Du har vel ikke en periodisk fejl, et løst/dårlig kabel eller andet?
Det er da mystisk, at Ubuntu ikke kan installeres. Kan den køre som Live CD, uden install?
Hvis du prøver Ubuntu igen, så kører det måske også?
Avatar billede sanderg Nybegynder
30. april 2010 - 16:40 #19
Windows har altid kunne blive installeret. Havde dog bare et problem med Windows da jeg havde det - det kunne ikke systemgendanne, registrationsdatabasen var korrupt, mine indstillinger blev fjernet, osv. Ubuntu kan ikke køre live fra CD'en. Det er meget mystisk det her. Det er som om, ja, at den ikke gider kører Linux!
Avatar billede heibergg Nybegynder
30. april 2010 - 16:50 #20
Jeg har aldrig hørt om noget lignende. Prøv at ringe til brugeren helgec, han kender både meget til computere og Linux: 7482 6152
Avatar billede sanderg Nybegynder
30. april 2010 - 22:05 #21
Tak for hjælpen alle sammen. :o) Fik løst mit problem videre på http://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=10438&p=64496 - det viste sig at være et problem med nVidia også.
Avatar billede sanderg Nybegynder
30. april 2010 - 22:06 #22
Smig lige svar alle sammen :-)
Avatar billede heibergg Nybegynder
30. april 2010 - 22:18 #23
Ingen point til mig ellers tak. Du fik jo løst problemet andet sted.
Men hvis det er muligt, at gøre det kort, så beskriv hvad du gjore.
Avatar billede sanderg Nybegynder
30. april 2010 - 22:27 #24
Jeg kunne ikke formatere mine partitioner via Ubuntu Installationen. Så måtte boote Ubuntu live op fra DVD'en. Herefter gik jeg ind i programmet GParted, og lavede mine partitioner, og formaterede dem. Herefter kunne jeg installere Ubuntu.

Men her var der fejl med nVidia, hvor jeg brugte denne guide: http://www.ubuntugeek.com/how-to-fix-ubuntu-10-04-lts-lucid-blank-screen-at-startup.html
Avatar billede heibergg Nybegynder
30. april 2010 - 22:37 #25
Nå da, ja det kræver sandelig ekspertise, at regne den ud. Tillykke med resultatet:)
Avatar billede sanderg Nybegynder
30. april 2010 - 22:49 #26
Tak for det. Smid lige et svar, vil altså meget gerne give dig nogle points. :o)
Avatar billede heibergg Nybegynder
30. april 2010 - 22:54 #27
Ok takker; så får jeg dem for min gode vilje, som man siger:)