Avatar billede jmy Nybegynder
26. april 2010 - 11:53 Der er 18 kommentarer og
3 løsninger

Script til søgning på æ ø og å hvis det kan lade sig gøre?

Hej
Jeg har taget søgestrengen fra eniro og krak og sat ind i min egen søgeboks, men problemet er, at når jeg søger på ord med æ, ø og å i, så findes der ikke noget resultat, men søger jeg med æ=ae, ø=oi og å=aa så virker det, men det er ikke hensigtsmæssigt.

Jeg har prøvet at ændre encoding til utf-8, men det er heller ikke en løsning, da søgemaskinen ligger på en side med en fast skabelon, så går det ud over æ, ø og å i skabelonen i stedet.

Jeg tænkte om der måske kan laves et javascript der kan ordne et sådan problem?

Er der nogen der kan hjælpe?
Avatar billede majbom Novice
26. april 2010 - 13:17 #1
hvad har du af kode?

du kan jo replace de specielle tegn inden de bliver sendt?
Avatar billede jmy Nybegynder
27. april 2010 - 09:03 #2
Her er koden til søgestrengen case 3:
      finalSearchString = "http://firma.eniro.dk/";
      if (searchStrNotEmpty) {
        finalSearchString += "query?what=cs&search_word=" + searchString + "&geo_area=";
      }
      break;

      case 4:
      finalSearchString = "http://www.krak.dk/";
      if (searchStrNotEmpty) {
        finalSearchString += "query?what=cs&search_word=" + searchString + "&geo_area=";
      }
      break;

er det nok, eller skal du have hele koden?
Avatar billede majbom Novice
27. april 2010 - 12:16 #3
så det er bare når der er æ,ø eller å i din searchString de skal erstattes med hhv ae, oe eller aa?
Avatar billede jmy Nybegynder
27. april 2010 - 12:23 #4
Det virker med ae, oe og aa, men jeg vil gerne have det til at virke med æ, ø og å.:o)
Avatar billede majbom Novice
27. april 2010 - 18:07 #5
ja det er det jeg mener, så du vil have at når man skriver æøå i dit textfelt, bliver det lavet til aeoeaa inden den sender det videre?
Avatar billede majbom Novice
27. april 2010 - 18:08 #6
har du prøvet at url-encode strengen?

escape(searchString);
Avatar billede jmy Nybegynder
28. april 2010 - 10:44 #7
Nej det har jeg ikke, hvordan gør jeg?
Avatar billede Slettet bruger
28. april 2010 - 11:08 #8
Stik os et link, så vi selv kan prøve at søge
Avatar billede jmy Nybegynder
28. april 2010 - 11:15 #9
Avatar billede Slettet bruger
28. april 2010 - 11:32 #10
OK, så har splazz nok ret - du skal escape det som brugeren indtaster inden det sendes:

      case 3:
      finalSearchString = "http://firma.eniro.dk/"
      if (searchStrNotEmpty) {
        finalSearchString += "query?what=cs&search_word=" + escape(searchString)
      }
      break

      case 4:
      finalSearchString = "http://www.krak.dk/"
      if (searchStrNotEmpty) {
        finalSearchString += "query?what=cs&search_word=" + escape(searchString)
      }
      break

Det er i hvertfald let at teste : )
Avatar billede Slettet bruger
28. april 2010 - 11:37 #11
Alternativt encodeURI():

      case 3:
      finalSearchString = "http://firma.eniro.dk/"
      if (searchStrNotEmpty) {
        finalSearchString += "query?what=cs&search_word=" + encodeURI()(searchString)
      }
      break

      case 4:
      finalSearchString = "http://www.krak.dk/"
      if (searchStrNotEmpty) {
        finalSearchString += "query?what=cs&search_word=" + encodeURI()(searchString)
      }
      break
Avatar billede jmy Nybegynder
28. april 2010 - 11:48 #12
Super den første løsning virker tusind tak ;O) for hjælpen og ha' en god dag.
Avatar billede jmy Nybegynder
28. april 2010 - 11:49 #13
Super den første løsning virker tusind tak ;O) for hjælpen og ha' en god dag.
Avatar billede jmy Nybegynder
28. april 2010 - 11:52 #14
smider du et svar så jeg kan give dig point T4NK3R?
Avatar billede Slettet bruger
28. april 2010 - 12:12 #15
Det var faktisk splazz som gav dig svaret - så point'ene er hans/hendes
- men du kan jo gi' mig lidt for at skrive det med fed : )
Avatar billede jmy Nybegynder
28. april 2010 - 12:33 #16
splazz smider du også lige et svar så får i 100 hver ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
28. april 2010 - 13:23 #17
<ole>

Hvis escape virker, har du formodentlig problemer med dit tegnsæt. Den funktion har været deprecated i adskillige år og er erstattet af encodeURIComponent.

Det skyldes, at ANSI (iso-8859-1) i dag er forældet. Nu bruger man utf-8 i stedet - og det er ikke nok at skifte meta'en i HTML-dokumentet. Du skal også sørge for, at dokumentets indhold faktisk er unicode - og at dokumentet er gemt som utf-8  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede majbom Novice
29. april 2010 - 23:12 #18
-> ole - okay, det var jeg ikke klar over... (der er lige et par filer jeg skal have rettet så :s hehe...)

ja, lad os dele :)
Avatar billede olebole Juniormester
05. maj 2010 - 10:55 #20
Tak for points  =)
Avatar billede majbom Novice
05. maj 2010 - 11:00 #21
tfp :)