Avatar billede karstenjensen_dk Nybegynder
23. april 2010 - 16:04 Der er 4 kommentarer

Taber IP-adresse på Dansk Kabel TV

Hejsa,

Håber der er nogle personer her med teknisk snilde, der kan hjælpe mig. Jeg har fast IP hos Dansk Kabel TV - www.dk-tv.dk og set up'et er flg.:

Sted: Tarm
Motorola Surfboard sbv5121
Linksys Router: WRT 320N - næst nyeste firmware (nyeste hedder 1.03 jeg har 1.02 og iflg. Linksys er opdateringen langt fra væsentlig)
PC1: koblet til router (Win7 UK, 64bit)
NAS1: Koblet til router
NAS2: Koblet til router
PC2 - trådløs (Win XP)
PC3 - trådløs (Win XP)

Tidligere kørte jeg med en D-Link Router: DIR 635 - som gav NØJAGTIG samme problemer - derfor udskiftningen til Linksys fordi jeg troede det var et router-problem.

Alt burde være korrekt opsat - men jeg taber jævnligt min IP-adresse inde i routeren. Der er ikke noget mønster i hvornår jeg taber forbindelsen. Når forbindelsen tabes kan jeg stadig få adgang til routeren ligesom jeg stadig kan få forbindelse til min NAS. Dvs. at routeren altså fungerer, men ikke har forbindelse til nettet.

Går jeg ind i routerens opsætning, kan jeg se, at IP-adressen er 0 - og for at komme til at forny IP-adressen skal jeg ændre opsætningen i routeren fra statisk til dynamisk, og gå ind og forny IP-adressen. Herefter vælger jeg så igen statisk IP-adresse.

Mit net er fuldkommen ligeglad med om jeg kører statisk eller dynamisk og problemet med, at jeg taber IP-adressen opstår uanset om jeg kører statisk eller dynamisk.

Problemet er meget sporadisk. Nogle gange kan der gå en uge eller helt op til 14 dage inden jeg taber forbindelsen. Andre gange sker det flere gange i løbet af dagen. Der er absolut ikke noget mønster i hændelserne.

Dansk Kabel TV hævder hårdnakket det er min router, der er noget galt med og har bedt mig om at koble min computer direkte til modemet for at se om jeg kan holde forbindelsen. Det føles lidt omsonst for det kan jeg formentlig godt - det plejer ikke at være modemet, der står mister forbindelsen. Og nu kan jeg jo så desværre ikke få adgang til min NAS når jeg kører uden om routeren :-(

Da både D-Link og Linksys giver mig nøjagtig samme problemer forstår jeg ikke problemet og ved ikke hvad jeg skal gøre. Nogen der kan hjælpe eller har lign. kendskab til problemet hos Dansk Kabel TV?
Avatar billede Slettet bruger
27. april 2010 - 21:22 #1
Spørgsmål :
Jeg har adgang til routeren men ikke adgang til internettet.

Svar :
Check om din router får en IP adresse fra din internetudbyder

-    Log in i routeren Web-Konfigureringsside.

-    Gå på hovedmenuen Status

-    Find afsnittet WAN eller Internet afhængigt af model.

-    Hvis der står 0.0.0.0 ud for IP adresse får routeren ingen IP fra din udbyder.

Fx fra dlinks support sider

Dette kan normalt skyldes en af følgende ting:

-    Kablet er ikke sat korrekt. Check om kablerne sidder korrekt og ordenligt sat fast

-    Routerens firmware skal opdateres.

-    Din internetudbyder har det der hedder MAC låsning, som kort fortalt er at IP adressen fra udbyderen er låst til den PC eller Router der var på forbindelse før den nye router.
Kontakt da din internetleverandør og få nulstillet forbindelsen.
Avatar billede karstenjensen_dk Nybegynder
27. april 2010 - 22:14 #2
Hejsa,

Når det sker så står der netop 0.0.0.0 som IP-adresse. Kablet er korrekt - og har for et par dage siden opdateret firmware.

Det er korrekt at Dansk Kabel TV laver MAC-låsning til udstyret og stadig kører DHCP-løsninger.

Men jeg kører ikke med D-link mere, men med Linksys. Problemet opstod dog også med D-link - som jeg troede var i stykker og derfor købte en Linksys.
Avatar billede Slettet bruger
27. april 2010 - 22:36 #3
Ja jeg skrev et langt forslag til dig. men mente dette var det grundlæggende.

Jamen det er jo state of the art N teknologi du har.
Fatter det heller ikke meget
håber du finder en løsning på det
munk
Avatar billede karstenjensen_dk Nybegynder
27. april 2010 - 23:44 #4
:-) Jeg aner heller ikke hvad, der er galt. Jeg kan kun forestille mig at:

- routeren har en fejl (bare lidt underligt hvis 2 routere fejler)
- modemet har en fejl
- udbyderen har en fejl de ikke vil oplyse mig om
- udsbyderens protokol konflikter med routeren

Når det er sagt skal det sige, at jeg ellers ikke har net-problemer. Hverken routeren eller modemet opfører sig i øvrigt mærkeligt - så fejlen kan jo ligge et helt andet sted........

Har søgt og søgt på nettet om andre med samme problem og det kan godt findes, men der er aldrig løsningsforslag. Der er ikke mange med samme problem, men der er dog fundet nogle. Dansk Kabel TV, der er ejet af TDC, har jo mange brugere så hvis det var et generelt problem ville flere jo rapportere om det.

Men stadig ingen brugbare løsningsforslag.