Avatar billede david_swahn Nybegynder
23. april 2010 - 12:24 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

STØRSTE worksheet function

Kære Excel Expert,

Af en række værdier (Matrix = D3:M3), vil jeg have retuneret den største værdi. -Ok "=STØRSTE(D3:M3;1)" Så langt er jeg kommet. Men jeg mangler dog en betingelse.

I række 2 (D2:M2), har jeg (en variabel med) værdierne enten 1 eller 0.

Jeg står og skal skrive en formular til
en "=STØRSTE(D3:M3;1)" -der KUN MEDREGNER de kolonner hvor værdien af den tilhørende række 2 (D2:M2), er =1.

Er der en der kan hjælpe mig med det?

MVH David Boye Swahn
Avatar billede claes57 Ekspert
23. april 2010 - 12:34 #1
kan du ikke i række d4:m4 lave en række med d3:m3 hvis d2:m2 er 1, og eller 0, og så bagefter finde den største i d4:m4
altså en formel i fx d4 med
=HVIS(D2=1;D3;0)
evt kan du sætte rækkehøjde for række 4 til 0
Avatar billede david_swahn Nybegynder
23. april 2010 - 13:04 #2
Tak, Claes, for dit bud på en mulig løsning.

Problemet er dog, at den stadig beregner 0, hvor jeg ønsker helt at udlade den enkelte kolonne til beregningen.

(I virkeligheden skal jeg lave beregningen for mange rækker, men fælles for dem er henvisningen til række 2.)

Jeg foretrækker én formel.
(Det er derfor jeg sat spørgsmålet til medium...)  ;-)

Men hvis det er nødvendigt med mellemregningskasser, så skal det nok lade sig gøre.
Avatar billede excelent Ekspert
23. april 2010 - 14:42 #3
=MAKS(D3:M3*$D$2:$M$2)
Avatar billede excelent Ekspert
23. april 2010 - 15:07 #4
Det er en matrix formel, som skal afsluttes med ctrl+shift+enter
Avatar billede david_swahn Nybegynder
23. april 2010 - 16:24 #5
Hej _Excelent,

Mange tak for dit bud. Modellen er dog for upræcis.

Mit ønske er en formel der helt udlader de "inaktive" kolonner fra udregningen.

Det sker ikke med
=MAKS(D3:M3*$D$2:$M$2)
Problemet opstå i tilfælde af et negativt højste tal. Fx får jeg "0" selvom alle ibrug-ønskede kolonner har et negativt tal, fordi den stadig returnerer de uønskede værdier.

Men vi nærmer os... :-)
Avatar billede excelent Ekspert
23. april 2010 - 18:28 #6
ok så prøv :
=MAKS(HVIS($D$2:$M$2=1;D3:M3))

eller hvis det skal være STØRSTE
=STØRSTE(HVIS($D$2:$M$2=1;D3:M3);1)

husk ctrl+shift+enter
Avatar billede david_swahn Nybegynder
23. april 2010 - 19:54 #7
Du har løst mit problem. Storartet excelent! :-)

=MAKS(HVIS($D$2:$M$2=1;D3:M3))
Virker

[
Åbnbart virker største anderledes, da der et problem med værdi:
=STØRSTE(HVIS( $D$2:$M$2=1 ;D3:M3);1)
Det forstår jeg ikke meget af, men måske er det fordi jeg bruger Excel 2003. Men nu lykkedes det med MAKS

]

Takker!!! :-)

- David Boye Swahn
Avatar billede david_swahn Nybegynder
23. april 2010 - 19:56 #8
(excelent, fik du dine point?)
Avatar billede excelent Ekspert
23. april 2010 - 20:09 #9
nej jeg skal lige svare - kommer her
Avatar billede david_swahn Nybegynder
24. april 2010 - 17:24 #10
Hej igen excelent, én ting mere du måske kan hjælpe mig med...

=SUM(HVIS($D$2:$M$2=1;D3M3))

Jeg vil også bruge en sum, men min formel virker ikke.

Jeg har understreget problemet, i tråd med formel evauleringen. Hvad går galt ?

mvh David
Avatar billede david_swahn Nybegynder
24. april 2010 - 17:27 #11
(skrivefejl, mente "D3:M3" Men det var kun her, spørgsmålet er stadig det samme...)
Avatar billede excelent Ekspert
24. april 2010 - 18:46 #12
=SUM.HVIS($D$2:$M$2;"=1";D3:M3)
Afsluttes kun med enter (ikke matrix)
Avatar billede david_swahn Nybegynder
26. april 2010 - 14:26 #13
aaw Tusind `tak, igen! :-)

Jeg ved ikke hvordan jeg afgiver point uden at oprette en ny tråd?